Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Scorsese vs. Marvel: Internet se patlá v nové pseudokontroverzi


ikona
KarelR
james gunnmartin scorsesemarvel
V podstatě neškodné prohlášení vyvolalo debatní válku. 

Martin Scorsese je nefalšovaná filmová legenda, která neustále překvapuje tím, jak moc dokáže jít s dobou. Když v roce 2013 udeřil Vlk z Wall Street, šlo o jeden z nejenergičtějších filmů poslední dekády. A i když je většina režisérů Scorseseho věku v důchodů, autor Mafiánů a Casina se nedávno vrhnul na tříhodinovou gangsterku, která využívá nejmodernější trikové technologie na omlazování herců.

Nikdy zkrátka nešlo říct, že by Scorsese zaspal a byl na něco starý, a už vůbec se nedala zpochybnit jeho láska k filmu. Většinu života ostatně strávil i tím, že propagoval staré klasiky a pomáhal je restaurovat, očividně ale existuje jedna věc z showbyznysu, k níž má Scorsese velmi chladný vztah - a jak už jste zjistili z titulku, jsou to marvelovky.

Stírání filmového vesmíru Kevina Feigeho je na internetu samozřejmě dost běžné. Teď však do obvyklých střetů (trochu mimoděk) zasáhl Scorsese, který sice marvelovky přechází, ale i tak dal v rozhovoru pro Empire na vědomí, že jsou podle něj vůči ostatním filmům podřadné: "Nekoukám na ně. Snažil jsem se, ale prostě to není kinematografie. Upřímně, i když jsou dobře udělané a herci ze sebe v daných podmínkách vydávají to nejlepší, srovnal bych je se zábavními parky. Nejde tu mluvit o kinematografii, kde se lidské bytosti snaží přenést emocionální, psychologické zkušenosti k jiné lidské bytosti."

Hned zkraje je potřeba říct, že je jádro Scorseseho sdělení zcela jasné a docela logické. V šestasedmdesáti letech je jen málokdo nadšený z toho, že se zelená digistvůra mlátí s fialovou digistvůrou, a Scorsese se jen snaží poukázat na to, že dnešní popcornová zábava nestojí na hluboké psychologii postav - což je bezesporu pravda. Pokud si to ale celé hodíte do kontextu, šlo by podobně mávnout rukou i nad stovkami méně ambiciózních westernů (klaďas porazí záporáka a je konec), policajtskými filmy, thrillery o pomstě... a vůbec obrovským počtem filmů, které kdy vznikly.

Jaký je rozdíl mezi mnoha (více či méně) pokleslými žánry a marvelovkami? V častějším využívání triků (z nichž se Scorsese momentálně snaží vyždímat maximum), ve větší míře zachraňování světa, a... v aktuální popularitě? Právě ta samozřejmě zapříčinila, že se o Scorseseho slovech hádá kdekdo, a velmi rychle došlo i na výraznější jména, mezi nimiž nechybí James Gunn.

"Martin Scorsese patří mezi pět mých nejoblíbenějších žijících režisérů. Byl jsem hrozně naštvaný, když lidé soudili jeho Poslední pokušení Krista, aniž by ho viděli, a mrzí mě, že teď Scorsese stejně přistupuje k mým filmům." Vcelku smysluplná odpověď, že? Ne podle trollů, kteří Gunnova slova překroutili do srovnávání příběhu Ježíše s příběhem mluvícího stromu (podobné vykolejení ostatně potkalo i Scorseseho výrok), a rozhodli se strávit další spoustu času nadáváním na Marvel a všechno kolem něj.

Proč se ale touhle přestřelkou vůbec zabýváme na MovieZone? Protože mě zajímá, jestli tu marvelovky někoho štvou natolik, že by je prostě "vyloučil z kinematografie" a raději jásal nad "těmi pravými filmy", které se zřejmě poznají podle toho, že každý rok bojují o Oscary. Máte Birdmana, Spotlight, Moonlight, Tvář vody a Zelenou knihu za výrazně hodnotnější díla než Strážce Galaxie, dvojku Kapitána Ameriky nebo Avengers: Infinity War a Endgame? A opravdu se v marvelovkách nikde nepřenáší "emocionální, psychologické zkušenosti", zatímco jejich konkurence v kinech na tuhle definici stačí?

Všichni víme, že jsou marvelovky (stejně jako skoro všechny současné blockbustery) do jisté míry jen dvouhodinové reklamy na hračky. Pointa je ale v tom, že zrovna Kevin Feige přistupuje k látce tak šikovně, že tyhle (v mnoha případech) prázdné fackované povznesl na úroveň obliby, o níž si většina konkurence nechává jen zdát. Kdyby Iron Man a Kapitán Amerika lidem opravdu neměli co říct, dotáhli by to tak daleko a vzbuzovali by v Endgame tolik emocí? A jsou jejich filmy vážně o tolik banálnější než třeba přímočaré oscarové vějičky, jichž se každý rok objeví daleko víc?

Ne, není to zrovna jednoduché debatní téma - a zkuste myslet na to, že vážně nejde o mám rád/nemám rád, ale o něco maličko jiného. Snad se tedy v diskuzi udrží alespoň trocha nuance a slušnosti, jimiž se řada komentářů ke Scorsesemu a Gunnovi bohužel moc nechlubí.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (113)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace