Lví král: Recenze

cgidisneyjon favreaulion kinglví králremake
Animák je klasika. Jak dopadla nová verze?

Já vám pořád nevím, co si mám myslet o disneyovské snaze předělávat klasické animáky do hrané podoby. Na jednu stranu si studio zaslouží obdiv za to, jak moc úspěšné blockbustery to jsou (pokud to někdo za kamerou vyloženě nepodělá), na druhou si pořád nejsem jistý, jestli je svět potřebuje. Knihu džunglí a Aladina jsem si užil, Popelka a Kráska a zvíře jsou celkem fajn, Dumbo stojí za prd, Púa jsem neviděl a na zbytek prakticky zapomněl. A že bych se nějak zvlášť těšil na Mulan, Malou mořskou vílu nebo Lady a Trampa, to taky říct nemůžu. Na druhou stranu dokud to sype, bude podobnými projekty Disney zásobovat kina dál. Lví král měl ambice být v téhle společnosti CGI remaků starých animáků číslem jedna. Natočil ho Jon Favreau, který má na kontě i zmíněnou Knihu džunglí, film je plný zvířátek a navíc patří původní verze mezi ty vůbec nejpopulárnější disneyovky. Podle tržeb to vypadá, že účetní můžou otevřít šampus, ale diváci? Tam už se to trošku komplikuje.

Co se příběhu týče, zůstává všechno při starém. Lev Mufasa vládne moudře a spravedlivě celé savaně, vychovává malého potomka Simbu a vrásky mu přidělává jen jeho bratr Scar, který má špatné spaní z toho, že Mufasa získal trůn a ještě sbalil nejhezčí lvici v okolí. Jinak je ovšem všechno víceméně fajn. Simba vyrůstá, začíná zlobit, ale pokud půjde všechno tak, jak má, jednou bude dobrý král i z něj. Jenže podle plánu všechno nejde. Scar se rozhodne nachystat past, zabije bratra a Simbu vyžene do divočiny. Zmocní se trůnu a hodlá si to pořádně užít. Simba však přežil, v péči afrických zevláků Timona a Pumby vyrostl a i když zpočátku nemá ani trochu zájem vracet se domů a přihlásit se o místo vládce, nakonec se rozhodne to přeci jen udělat. Chce zpátky trůn, na který má právo, a také si se strejdou vyříkat pár věcí...

Ano, příběhově všechno zůstává naprosto stejné. U Disneyho nechtěli nic měnit. Proč taky, původně to totiž fungovalo skvěle. I nový Lví král je příběh plný emocí a z toho, jak jsem viděl v kině kolem sedící děti, tak na ně nová verze funguje stejně dobře jako na mě kdysi originál. Favreau umí dávkovat humor i napětí, chvilku nechává vyblbnout Timona a Pumbu nebo hrdiny zpívat nějakou pecku, aby o pár scén později naservíroval divákům velkolepou akční scénu nebo osudové drama. Ten příběh a ti hrdinové jsou prostě stejně dobří jako před pětadvaceti lety. A tehdy byli sakra dobří!

Lví král se nepokouší hledat nové cesty a zkrátka sází na to, co zabralo minule, co dospělí diváci a znalci originálu chtějí vidět a co na jejich potomky zabere stejně dobře jako kdysi na ně samotné. Má tedy vůbec nová verze v téhle podobě smysl? Samozřejmě, že má. Ideálně totiž oslovuje dvě divácké generace - ta nejmladší ho vidí poprvé, ta o čtvrt století starší si ho užívá kvůli tomu, že v ní najdou přesně to, co se jim líbilo na té staré. A v kině si to tak užijí rodiče s dětmi na sto procent. Zní to hezky, je tu však jeden problém.

Krásně se na to kouká a fakt to celé vypadá neuvěřitelně realisticky. Tedy až do okamžiku, kdy zvířata začnou mluvit nebo zpívat. Pak je to spíš divné a v některých momentech skoro až směšné nebo děsivé (flashback se zpomalenou smrtí Mufasy byl docela creepy). V Knize džunglí zvířata také mluvila, v Kráse a zvířeti mluvily i hodiny nebo konvice, ale v obou filmech byly i lidé a ti normálně hráli. Rozumím, že rozhovor malého kluka, který se uprostřed džungle vybavuje s medvědem s hlasem Billa Murraye, není zrovna realistická scéna, ovšem právě tohle mám na mysli. Všechny ostatní disneyovky i díky lidským hercům a CGI zvířatům/konvím působily jako pohádky a u pohádky nesmysly člověk moc neřeší. Lví král je jen o zvířatech, navíc o takových, která nejsou extra přestylizovaná, ale hyperrealistická. A mluví. A vypadá to podivně. Celé to působí zoufale uměle a snaha tvářit se co nejvíc skutečně výsledku paradoxně ubližuje. Jednoduše proto, že mluvící lev zkrátka reálný není a nemá smysl mě přesvědčovat, že je.

Příběh Lvího krále je asi nejvážnější z disneyovek, které se dočkaly CGI verze, naneštěstí nikomu nedošlo, že ukecaná a rozezpívaná fauna může vypadat zajímavě a zábavně v animáku, ale ne u takhle pojatého vyprávění. Animáku člověk odpustí ledasco, jeho základem je, že se tam může dít cokoliv. Jakmile ovšem film vypadá jako dokument o africké přírodě, ve kterém občas nějaký lev zpívá, tak to prostě úplně nefunguje. Snaha o co nejrealističtější vizuál je paradoxně tou největší výhodou i nevýhodou celého nového Lvího krále.

Ale dětem se líbit bude a tohle je nezajímá, takže na to s nimi klidně běžte.