Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Dark Phoenix pomohl pohřbít i James Cameron


ikona
imf
james cameronjames mcavoyjennifer lawrencemichael fassbendersimon kinbergsophie turnerx-menx-men: apokalypsax-men: dark phoenix
Sledovat poslední komiksárnu od Foxů je jako nebýt schopen odtrhnout oči od probíhající autonehody. 

Kdybychom na MovieZone vyráběli další várku hrníčků, přimlouval bych se za pokračování Hladova “Je to sračka, nekoukejte na to” ve stylu “Ještě jsem to neviděl, ale je to sračka”. Jasně, tyhle nostradamovské předpovědi známe všichni, ale občas jsou filmy, které ani Quicksilver nezachrání. A Dark Phoenix k nim patří. Katastrofa v tomhle případě totiž měla podobu sloupu kouře plného radiace a byla vidět na míle (měsíce, roky) dopředu.

Kde začít, abychom se nemuseli točit kolem spoilerů a děje filmu? Snad u premiéry X-Men: Apokalypsy, která byla skutečnou apokalypsou po všech stránkách. Jenže Foxové se zhlédli v marveláckých manýrách a v podstatě už dávno předem oznámili pokračování, udělali ze Simona Kinberga kreativního ředitele celého vesmíru (rozuměj toho vcelku skromného mutantího) a už v závěru Apokalypsy naznačili, že se Jean Grey vrátí… v Dark Phoenix.

V tu chvíli se sázelo hned na několik věcí. A) Apokalypsa bude hrozná komerční pecka, B) Sophie Turner se naučí hrát nebo alespoň vyfasuje víc fanoušků se závěrem Hry o trůny, C) Simon Kinberg je génius a konečně se předvede v tom pravém světle. Můžete třikrát hádat, jaká z možností se naplnila. Ano, tohle je přesně ta podrazácká otázka v testu, kdy žádná z možností není správně. Apokalypsa dopadla tragicky, Sophie Turner je dřevo, kterému marketingová kampaň k ničemu nepomohla (spíše naopak), a ve studiu někdo zapomněl, že Kinberg napsal už Poslední vzdor. Pro stejné studio. Film, který vydělal za první víkend 102 milionů dolarů dva roky před marveláckou horečkou. JInými slovy, kvůli dalšímu zářezu se tu znovu vymýšlí kolo, podobně jako u restartovaných Spider-Manů s Garfieldem.

Po oznámení námluv s Disneym a mizernými tržbami Apokalypsy se ještě studio trochu snažilo zmírnit chystanou katastrofu. Film se uklidil na únor a Kinberg sliboval komornější a osobnější x-menovku. Jenže pak se stalo několik věcí. James “já-vím-všechno-a-vydělávám-miliardy” Cameron ihned po prvním traileru lobboval u Foxů, aby X-Meny poslali do letního masomlejnku, protože chtěl únorový slot pro Alitu. A Foxové mu vyhověli.

Pak se objevila na veřejnosti premisa Captain Marvel, v níž Carol Danvers získá nadpřirozenou supersílu z kosmu, o kterou mají zájem mimozemšťané vedení tajemnou ženou, která není tím, čím se zdá být. Hmm, co mi to jenom připomíná? Jako by nestačilo, že v úvodu Dark Phoenix je vlastně zresetované střetnutí se silou Phoenix pro všechny, kdo neviděli finále Apokalypsy (protože tam prý o nic nešlo, to bylo jen líbivé CGI na efekt), Kinberg musel předělat celý třetí akt. Zatímco v jiných x-menovkách by stačilo narychlo narenderovat další dvě, tři cool scény s Quicksilverem, tady se předělávalo celé finále, aby to tedy nebylo jó úplně stejné. Kinberg sice v rozhovorech říká, že Captain Marvel nehrála roli, že se naopak tematicky potkali se starší marvelovkou (Občanská válka), ale to chronologicky nedává smysl.

Co se týče chronologie, mohli bychom další odstavec věnovat tomu, proč se film zcela nelogicky odehrává v devadesátkách, aniž by z toho jakkoliv těžil a zároveň si nepřidělával bolehlav u kohokoliv, kdo pamatuje první a druhý film ze série, podle kterých by se měl Fassbender během pouhé pětiletky proměnit v McKellena. Připomeňme si raději, že Dark Phoenix stál minimálně 200 milionů dolarů... přičemž se potichu spekuluje o tom, že nakonec skončil u šílené cenovky 350 milionů.

Zhruba před půl rokem už začalo platit to rčení na hrníčku, ale nikdo z nás by asi nechtěl být v kůži Foxů. Bouračku už nešlo odvrátit. Smlouvy byly podepsány, scénáře vytištěny, hračky domluveny a pozice letního blockbusteru zabraná. Co naplat, že všichni tušili, že další X-Meni tak či onak nebudou. A jestli budou, tak pod taktovkou Disneyho, o mnoho let později a s novým castingem. Kalich hořkosti se musí vypít do dna. A Foxům se do toho nechtělo. Výsledkem byla jedna z nejunylejších marketingových kampaní za dlouhou dobu. Rovnou v trailerech se prozrazoval skon klíčové postavy, protože už přece není co ztratit. Jedeme do cíle s vědomím, že nás všichni ostatní předjeli o kolo. Nečekají nás fanfáry a vavříny, spíš doufáme, že se budeme moci mlčky vytratit bočním východem.

To bohužel u monstrprodukce jako je Dark Phoenix dost dobře nejde, takže jsme po víkendovém “šoku” začali sčítat ztráty. Foxové na téhle tryzně prodělají minimálně sto milionů dolarů. Určitě je to méně, než kdyby s tím předem švihli a oznámili, že vyklízí pole a dávají prostor Disneymu. Byli by za stejné odpadlíky a ještě by si vyfoukli vlastní ego. Jediná další varianta je dotančit všechno do poslední noty a tvářit se, že je všechno, jak má být.

Dovedete si mimochodem představit, že se Dark Phoenix ještě před pár lety plánoval coby otevření nové trilogie (po První třídě, Budoucí minulosti a Apokalypse) a jako velkolepý komiksový event rozdělený po vzoru Infinity ságy na dva filmy? To by teprve byl průšvih. Místo toho jsme dostali jen smutnou tečku, od níž se producentka Lauren Shuler Donner, jedna ze sudiček prvních X-Menů, distancovala jako od kupy hořících exkrementů. Svůj tweet sice záhy smazala, ale vzkaz posměváčkům, že s Apokalypsou, Dark Phoenix a Novými mutanty nemá vůbec nic společného, bude žít díky internetu navěky.

Takhle si Foxové tečku za svou přelomovou komiksovou sérií jistě nepředstavovali. Ani úspěchy Logana a Deadpoola nezastíní šokující vývrtku, do níž se X-Meni po premiéře Budoucí minulosti dostali. A přitom stačilo v nejlepším přestat. Jasně, řeknete si, komu se to v historii povedlo. Stačí si vzpomenout na pátého Supermana, třetího Bladea nebo nového Hellboye. Chamtivost je prý dobrá… ale Gordon Gekko to ve skutečnosti takhle neřekl. Dobrá použil, protože se žádné lepší slovo nenabízelo. Možná je na čase, aby ho Hollywood začal hledat. Protože jinak v továrně na sny už nikdy nic neskončí happyendem.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace