Jak vycvičit draka 3: Recenze

bezzubkadracihow to train your dragonjak vycvičit drakajay barucheltoothless
Animovaná trilogie se uzavírá. A pořád šlape velmi dobře.

Mám rád Jak vycvičit draka. Tahle série si mě získala tím, že šla hodně naproti rodičům a starším dětem a přitom dokázala bavit i ty menší. Takže já jsem si mohl užívat akční scény a občas i docela nečekané zvraty (v kolika animácích přijde hlavní hrdina o nohu?), skvělou hudbu Johna Powella a nečekaně poctivou vikingskou atmosféru, zatímco prckové se bavili díky roztomilému Bezzubkovi, srandovním postavám a jednoduchému a funkčnímu příběhu. To mě samozřejmě bavilo taky, ale snad mi rozumíte. Jak vycvičit draka zkrátka úplně nezapadlo do kategorie „animák pro celou rodinu“. Dvojka už byla o trošku slabší a s třetím dílem se logicky nabízí otázka, jestli to nebude ještě horší. A naštěstí nebude.

Jak vycvičit draka 3 je důstojné završení dračí trilogie, které se sice nevyhnulo problémům, pořád jde naštěstí o vysoce nadprůměrný animák, který bavil nejen mě, ale podle reakcí publika i děcka. Tentokrát se musí Škyťák spolu s Bezzubkou vypořádat s nebezpečným lovcem a když zjistí, že na něj nemají a že na ostrově Blp začíná být plno, rozhodnou se najít si nový domov, kde by je a jejich lidské a dračí kamarády nikdo neobtěžoval. Netuší ale, že nepřítel jim dýchá na záda a že se navíc objeví i dračice, která Bezzubkovi pořádně zamotá hlavu. Možná to nezní příliš originálně, ovšem na animák to stačí bez problémů a popravdě neoriginalita příběhu je paradoxně jeho nejmenší problém. Hlavní potíž trojky Jak vycvičit draka tkví v něčem trošku jiném.

Film vznikal s tím, že celou sérii uzavře. Pochopitelně si nechává otevřená vrátka k dalšímu dílu, který ale může vypadat všelijak, v každém případě je tu od začátku patrné, že hrdinové musí dospět a musí se naučit žít i jeden bez druhého. Tohle „končení“ ovšem tvůrcům popravdě moc nejde, protože se tu řeší překvapivě hodně věcí, které nelze jen tak hodit za hlavu a vykašlat se na ně. Na jedné straně tu tedy máme útěk z Blpu před superlovcem draků, vedle toho zamilovaného Bezzubku i Škyťáka a navíc ještě výpravu do tajemného podzemního světa. A někdy v půlce se ukáže, že si toho tvůrci prostě naložili moc. Nakonec se sice povede všechny dějové linie důstojně uzavřít a s nimi víceméně i celou sérii, přesto jsem však měl mnohdy pocit, že některé scény jsou uspěchané, motivy nedostatečně rozpracované a že když před pár lety u Dreamworks vymýšleli, o čem to celé bude, měli dost nápadů na dva filmy, ale někdo rozhodl, že se to musí stihnout v jednom.

Je to škoda. Klidně bych se obešel bez celé výpravy do podzemního světa a víc si užíval dospívání obou hrdinů, nebo se naopak opájel pár minut navíc jeskyněmi plnými dalších dračích potvor a potvůrek a nechal si souboj s dospělostí a zodpovědností až do potenciální čtyřky. Nebylo by fér tvrdit, že je to odfláklé nebo nedodělané, ale obě dějové linie by evidentně dokázaly nabídnout víc a docela zamrzí, že filmaři nedostali příležitost odvyprávět je v klidu a jít víc do hloubky. Na druhou stranu chápu, že pokud zadání shora znělo „uzavřete to a nepodělejte to“, líp to v tomhle směru asi dopadnout nemohlo. Přesto zůstává jistá pachuť a pocit, že bylo zaděláno na něco víc.

Naštěstí to Jak vycvičit draka 3 dohání tím, že opět vypadá naprosto lahůdkově. Nemám teď na mysli jen to, že se po plátně prohání desítky potvor různých barev, tvarů a odstínů a že se při jejich vymýšlení všichni evidentně vyblbli. To je samozřejmě fajn, ale hlavně pro děcka. Já osobně jsem si spíš užíval audiovizuální hody, ať už pří výpravě pod zem, nebo když Bezzubka zkouší balit bílou dračici. Hudba Johna Powella a nádherně vypadající průlety mraky a mezi krápníky vypadají na plátně skutečně úchvatně. A popravdě i ta dračí romantická linie je vlastně docela roztomilá a překvapivě funkční, i když do značné míry stojí na funění a srandovních tancích. Fakt oceňuji, že režisér Dean DeBlois ani tentokrát nedělá zbytečné ústupky kvůli dětem. Ty jsou mimochodem schopné si tyhle scény vychutnat stejně jako dospělí.

Když to shrnu, vypadá a zní to stejně krásně jako vždycky, hrdinové jsou pořád fajn, akce je i napotřetí překvapivě velkolepá a atmosféra spíš vyloženě dobrodružná než pohádková. Jak vycvičit draka 3 neexperimentuje a to, co tahle série vždycky dělala dobře, dělá dobře i teď. Jen v tom příběhu by stálo za to trošku ubrat na motivech a nápadech, které se sem prostě všechny narvat nedaly, což nutilo filmaře ke kompromisům. Škoda, na tu čtyřku, díky niž by se dal příběh rozvolnit, bych si za tři roky zašel zase rád.