Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Výsledky 91. Oscarů přehledně: Kdo vyhrál?


ikona
Rimsy
black pantherblackkklansmanbohemian rhapsodyfavoritkaoscaroscaryromavicezelena knihazrodila se hvezda
Dobré filmy si i letos rozdaly cenné sošky. Už po jednadevadesáté! Kdo jich sebral nejvíc a kdo tu nejcennější? 

Loni začínal Cival souhrn výsledků slovy "Oscary zachvátila mexická vlna". A když Guillermo Del Toro předával Alfonso Cuarónovi v pořadí už třetího Oscara, vypadalo to, že se letos nic nemění. A přesto byla Roma jen jedním ze tří filmů, co inkasovaly tři sošky a musela se co do počtu Oscarů sklonit před Bohemian Rhapsody, který si své čtyři kousky nasbíral hlavně díky technickým kategoriím. Oscaři se až na drobné výjimky letos zdrželi politických komentářů, ale výsledky samy za sebe jako by promlouvaly jasnou řečí o tom, že minimálně ta filmová Amerika je pořád zemí neomezených možností, zemí otevřenou všem, kdo chtějí uspět - ať už jde o mexickou uklízečku (Roma), syny jamajských (Zelená kniha) nebo indických (Bohemian Rhapsody) imigrantů, či snad krále fiktivní africké zemičky (Black Panther).

 

Při pohledu na výsledky tedy není divu, že v děkovačkách nechyběly vypjaté emoce a vzkazy napříč celým světem. Co naopak chybělo byl moderátor. V úvodu se ho sice snažilo pár uvaděčů zastat, ale bez jeho průběžného přihrávání a kvůli absenci retrospektiv, které tak hezky ozdobily loňský jubilejní ročník, se téměř tříapůlhodinová show proměnila jen v maraton vyhlašování jednotlivých kategorií bez jakékoliv dramaturgie. Některé herecké dvojice přibíhající s obálkami byly silnější, jiné slabší, ale opravdový vrchol večera přišel víceméně náhodou, jakkoliv asi všichni tušili, že pokud se Bradley Cooper a Lady Gaga sejdou na pódiu, bude píseň Shallow v jejich podání stejně magická jako na stříbrném plátně. To se do puntíku potvrdilo a husí kůže poslušně přicestovala i během tradičního in memoriam pásma, kde jsme letos bohužel měli i českého zástupce.

Po zbytek večera se ale oscarová show držela až nečekaně zpátky. Jako by se ještě nezahojily jizvy z průšvihů jako OscarsSoWhite. Jako by se pořadatelé báli po sérii mediálních přešlapů s vyškrtáváním kategorií z přímého přenosu nebo vymýšlením nových pro nachytání nové cílovky. Letošní předávání bylo prostě takové akurátní, bez jakýchkoliv excesů nebo překvapení. A samozřejmě bude zase někdo nespokojený a říkat, že to bylo nemastné a neslané. Tak co vlastně chceme, že ano? Za sebe musím říct, že samotné předávání sošek bylo naprosto precizní a důstojné. Jen bych si dokázal představit víc prostoru pro koláže a retrospektivy, které lidem připomenou, proč se vlastně na samotnou show dívají a vezmou je mimo škrobené prostory Kodak Theatre.

 

Jenže je tu vždycky nějaké ale... třeba že se musí vyplýtvat pětina celkové stopáže na představení klíčových kandidátů, hudební čísla a proslov prezidenta Akademie. Změny v onom strnulém rozvrhu se bude zkrátka prosazovat horko těžko a Akademie letos v předtuše slabých ratingů jasně ukázala, že vlastně neví, kam s celým konceptem hnout. A tak hrála na jistotu a doufala, že to klapne. A ono vlastně klaplo, protože na Twitteru se zatím nadává hlavně na předvídatelné výsledky, ale hlavně na to, že Zelená kniha je film od milých bílých lidí o černobíle uvažujících Američanech, kteří mezi sebe vzali černého intelektuála a dnes nad ránem se před celým světem za tenhle záslužný čin poplácali po zádech. Internetu (a evidentně ani Spikeu Leeovi, který na protest opustil sál) se prostě člověk nezavděčí a nic jako dokonalá oscarová show neexistuje.

I proto berte letošní ohlasy s rezervou a tenhle možná až křečovitý úskok do oblasti neurážejícího standardu jako vyrovnávací manévr. Ať už budou ratingy jakékoliv, pevně věřím, že příště se zas všechno vrátí do normálu. Ale ten normál bude oproti dřívějšku zas o krok blíž současnému publiku. Pokrok se nikdy nevyhnul podobným tanečkům. Za sebe jen dodám, že jsem úspěšně natipoval zhruba půlku kategorií, protože jako obvykle hlasuju pro oblíbence a nikoliv pro favority. Na rozdíl od manželky, která po vzoru Moneyballu studuje papírové šance a vždycky natipuje minimálně dvě třetiny. Napište nám do komentářů, jak jste byli úspěšní vy a co vás na letošních výsledcích nejvíc potěšilo či zklamalo.

Kompletní přehled vítězů 91. ročníku cen Akademie:

Nejlepší film
Black Panther
BlacKkKlansman
Bohemian Rhapsody
Favoritka
Roma
Vice
Zelená kniha
Zrodila se hvězda

Viggo se sice nedočkal, ale Peter Farrelly mu rád poděkoval jakožto hnacímu motoru celého tohoto projektu. Všechno se Cuarónovi vyzobat nepovedlo a nejprestižnější plešoun putuje na rasismem zmítaný americký jih let šedesátých, v němž se pod (pro mě stále poněkud nepochopitelnou) režijní taktovkou staršího z bratrů Farrellyových handrkuje rasistická inkarnace Roberta DeNira v podání Viggo Mortensena s pozérským umělcem ztvárněným oceněným Mahershalou Alim. Aktuální téma, nadčasový příběh, pečlivý scénář, jistá režie a silné výkony podtrhují výhody tohoto kusu, který sice potěší, ale kdo ví, kolik z nás si na něj za pár let vzpomene...

 

Nejlepší herec v hlavní roli
Bradley Cooper (Zrodila se hvězda)
Christian Bale (Vice)
Rami Malek (Bohemian Rhapsody)
Viggo Mortensen (Zelená kniha)
Willem Dafoe (At Eternity’s Gate)

Konáno, dokonáno. Vzpoura proti zámořským kritikům je kompletní, opatrná vize zachycující kariéry jednoho z největších bouřliváků hudební historie se dočkala ocenění v jedné z hlavních kategorií. Výkon Ramiho Maleka však chválili i zarytí nepřátelé tohoto filmu, což možná nakonec rozhodlo o tom, že čtyři těžké váhy prohrály se skromným sympaťákem s egyptskými kořeny. 

Nejlepší herečka v hlavní roli
Glenn Close (Žena)
Melissa McCarthy (Can You Ever Forgive Me?)
Lady Gaga (Zrodila se hvězda)
Olivia Colman (Favoritka)
Yalitza Aparicio (Roma)

Tak tohle leckoho překvapilo. Už už to vypadalo, že favorizovaná Favoritka si z desítky nominací neodnese ani jednu sošku, nakonec se štěstí usmálo na milou britskou Popelku; a Glenn Close už posedmé odchází s prázdnou. Těžko říct, jestli hraje roli snaha udržet diváky u obrazovek až do konce, nebo tahle překvapení v hereckých kategoriích vyšla sama o sobě; za úlohu nešťastné královny Anny a procítěně zmatený projev to však rodačce z Norwiche musí přát i věčně druhá legenda Glenn.

Nejlepší herec ve vedlejší roli
Adam Driver (BlacKkKlansman)
Mahershala Ali (Zelená kniha)
Richard E. Grant (Can You Ever Forgive Me?)
Sam Elliott (Zrodila se hvězda)
Sam Rockwell (Vice)

Po roční pauze se charismatický Ali opět objevil na pódiu a v souladu s očekáváními si odnesl už druhého Oscara. Opět zaujal v sociálně laděném tématu: po úspěšném Moonlightu Barryho Jenkinse ho k další sošce dovedl nečekaně Peter Farrelly v příjemně vysoustružené limonádce. Aliho hudební aristokrat si pocty rozhodně zaslouží.

Nejlepší herečka ve vedlejší roli
Amy Adams (Vice)
Emma Stone (Favoritka)
Marina de Tavira (Roma)
Rachel Weisz (Favoritka)
Regina King (If Beale Street Could Talk)

Barry Jenkins se s novým angažovaným pohledem na afroamerickou otázku sice veleúspěšnému Moonlightu nevyrovná, přesto i tenhle plešoun, předaný na samém začátku večera, dokazuje, že tenhle stále ani ne čtyřicetiletý tvůrce umí točit podle oscarových parametrů. Dojatá Regina King tak zopakovala úspěch ze Zlatých glóbů a porazila hned dvě Favoritky. Sympatický úspěch.

Nejlepší režie
Adam McKay (Vice)
Alfonso Cuarón (Roma)
Pawel Pawlikowski (Studená válka)
Spike Lee (BlacKkKlansman)
Yorgos Lanthimos (Favoritka)

Třetí soška pro Cuaróna byla docela nasnadě, přestože konkurence rozhodně nebyla k zahození. Jenže když si nasnímáte a napíšete nelepší zahraniční film, máte prostě zaděláno na úspěch. Cuarón si tak zavzpomínal na svůj pět let starý úspěch s předchozím filmem, Gravitací. I to předání od loňského režijního krále a mexického souputníka Guillerma del Tora bylo dostatečně symbolické; aneb jestli Trump tu zeď postaví, kdo bude ty Oscary proboha vyhrávat?!

Nejlepší původní scénář
Favoritka (Deborah Davis, Tony McNamara)
Roma (Alfonso Cuarón)
Vice (Adam McKay)
Zelená kniha (Nick Vallelonga, Brian Currie a Peter Farrelly)
Zoufalství a naděje (Paul Schrader)

Kdo by to byl čekal, že se autor přisprostlých komedií s velmi proměnlivou kvalitou dočká Oscara? Ale Peter Farrelly udělal úkrok od Mládeži nepřístupno či Bratrů jak se patří k serióznímu dramatu se špetkami komedie, a přestože si dílo v podstatě jen odškrtávalo povinné scény směřující ke katarznímu finále, na sošku to stačilo. Sázka na jistotu nejdříve ze strany tvůrců a následně i akademiků.

Nejlepší adaptovaný scénář
BlacKkKlansman (Charlie Wachtel, David Rabinowitz, Kevin Willmott a Spike Lee)
Can You Ever Forgive Me? (Nicole Holofcener and Jeff Whitty)
If Beale Street Could Talk (Barry Jenkins)
The Ballad of Buster Scruggs (Joel Coen, Ethan Coen)
Zrodila se hvězda (Eric Roth, Bradley Cooper a Will Fetters)

Vidět Spika Leeho ve fialovém obleku, kterak nadšeně skáče na Samuela L. Jacksona, je pohled za všechny peníze.  Boj proti Ku Klux Klanu tak porazil další černošské téma z pera Barryho Jenkinse a Lee si samozřejmě neodpustil řadu politických narážek. Ostatně, jinak by to v případě ceny za takto angažovaný snímek snad ani nešlo.

Nejlepší animovaný film
Mirai
Psí ostrov
Raubíř Ralf a internet
Spider-Man: Paralelní světy
Úžasňákovi 2

Odvážný a originální kousek porazil všechny ty povedené, leč trochu rutinní animáky, takže za výsledek téhle kategorie se zlobit určitě nebudeme. Vedle naší redakce však soubor paralelních Spider-Manů zabodoval mezi diváky i kritiky, a tak se vlastně ani nejednalo o kdovíjaké překvapení. Pokud navíc tohle ocenění otevře dveře podobně neortodoxním projektům, můžeme jen hýkat blahem.

Nejlepší cizojazyčný film
Kafarnaum (Libanon)
Never Look Away (Německo)
Roma (Mexiko)
Studená válka (Polsko)
Zloději (Japonsko)

Paradox se nekoná, a tak silné kousky jako Studená válka nebo Zloději, které by si v jiných letech sošku odnesly, holt musely ostrouhat. Sklonily se totiž před sílou mexické všednosti zachycené Cuarónovým poetickým pohledem. Kdo vsadil na jistotu, může se pochválit.

Nejlepší kamera
Favoritka (Robbie Ryan)
Never Look Away (Caleb Deschanel)
Roma (Alfonso Cuarón)
Studená válka (Lukasz Zal)
Zrodila se hvězda (Matthew Libatique)

Evropské konkurenty nechal vizionář Cuarón za sebou a první sošku si odnesl za působivou a propracovanou kameru, povyšující bytové interiéry i městské exteriéry na regulérní charakter v sociálním dramatu, to vše při zachování intimity ústředních postav. Mexická škola prostě umí a Cuarón dokázal, že se od svého dvorního spolupracovníka Emmanuela Lubezkiho (oceněného v letech 2014, 2015 a 2016) naučil vše, co potřeboval.

 

Nejlepší střih
BlacKkKlansman
Bohemian Rhapsody
Favoritka
Vice
Zelená kniha

Pravidelná spolupráce s Bryanem Singerem zjevně Johnu Ottmanovi šanci na získání první Oscara nesnížila, protože navzdory očekávání se akademici letos nepouštěli do ocenění odvážnějších střihových kreací. Přestože Ottman v děkovné řeči Singera taktně nezmínil (stejně jako ostatní), poděkovat aspoň v soukromí by mu jistě měl. A překvapivý střih řecké Favoritky ostrouhal. Inu, budiž.

Nejlepší výprava
Black Panther
Favoritka
Mary Poppins se vrací
První člověk
Roma

V kombinaci s kostýmy se letos podařilo Black Pantherovi ovládnout i výpravu. Pojetí Wakandy skutečně překračuje marvelovský standard a nabízí barevné vizuální hody, ale skutečně je tohle směr, kterým by se měla tato kategorie ubírat? Podle akademiků zjevně ano, a tak šedesátkový plechový feeling z dobývání vesmíru i detailní rozmístění posledního kbelíku na mexickém předměstí ostrouhaly.

Nejlepší kostýmy
Black Panther
Favoritka
Marie, královna skotská
Mary Poppins se vrací
The Ballad of Buster Scruggs

Žádné překvapení. Politickou nutností tlačený Black Panther si podle očekávání vybojoval prvního Oscara v kostýmech. Předčil tak pár historických kousků, pohádku a western, a pokud si na povedené oblečky wakandských bojovníků vzpomínáte, nejspíš dáte Akademii za pravdu. Tady se dlouholetá spolupracovnice Spika Leeho Ruth Carter opravdu vyznamenala, když spojila tradiční africké motivy se sci-fi technologiemi a afrofuturismus se stal jedním z těch nosnějších témat, které se kolem Black Panthera omílaly. 

Nejlepší masky
Border
Marie, královna skotská
Vice

Výrazné proměny Christiana Balea a Amy Adams se nakonec podle očekávání vyplatily a přinesly v této nejřidčeji obsazené kategorii chvilky slávy pro známého Grega Cannoma a jeho kolegyně. I když tato kategorie často předznamená i herecké ceny, letos to nevyšlo. 

Nejlepší hudba
BlacKkKlansman (Terence Blanchard)
Black Panther (Ludwig Goransson)
If Beale Street Could Talk (Nicholas Britell)
Mary Poppins se vrací (Marc Shaiman a Scott Wittman)
Psí ostrov (Alexandre Desplat)

Africké nástroje podle švédského skladatele? Tohle je docela překvapení. Hned první nominace pro mladého Švéda dopadla dobře, přestože si zpětně na originální skladby z Black Panthera nejspíš nevzpomenete. Tentokrát zvláštní složení a trochu zvláštní cena.

 

Nejlepší píseň
All The Stars (Black Panther)
I’ll Fight (RBG)
Shallow (Zrodila se hvězda)
The Place Where Lost Things Go (Mary Poppins se vrací)
When A Cowboy Trades His Spurs For Wings (The Ballad of Buster Scruggs)

Možná nejjasnější kategorie letošních Oscarů dopadla bez překvapení. Lady Gaga a Bradley Cooper si dojemnou hitovku Shallow střihli během přenosu i na pódiu a vytvořili jeden ze zdaleka nejvýraznějších momentů letošní ceremonie. Emotivní a zároveň motivační řeč, kterou na pódiu vysekla Lady Gaga, se vyplatí poslechnout; stejně jako tenhle zapamatováníhodný flák.

Nejlepší zvuk
Black Panther
Bohemian Rhapsody
První člověk
Roma
Zrodila se hvězda

Půlka lidí si obě zvukové kategorie pravidelně plete a ta druhá jim z principu odmítá rozumět. Na tohle téma už Akademie vydala několik osvětových videí, ale přesto se tahle dvojice většinou rychle předrmolí, aby se přenos dostal ke srozumitelnějšími soškám. Většinou je to útočiště pro blockbustery, ale letos uši Akademiků opanoval Freddie Mercury a Bohemian Rhapsody. V kategorii nejlepšího zvuku se dalo možná ještě spoléhat na Zrodila se hvězda, ale Queeni to všechno přeřvali a měli nejlepší bedňáky, takže Oscar připadl právě jim. 

Nejlepší střih zvukových efektů
Black Panther
Bohemian Rhapsody
První člověk
Tiché místo
Roma

Co tady ještě dodávat? Kromě toho, že Zrodila se hvězda nahradil tichošlápkový horor Tiché místo, tu vlastně máme úplně stejnou skvadru, která bojuje o "úplně stejnou" sošku. Další runda pro Queeny, kdo mrknul, ten si ani nevšimnul, že ti samí lidé udělali pod pódiem kolečko a šli na něj znovu. Ne, dělám si legraci, práce zvukových inženýrů je jistě důležitá a záslužná, to jenom my laikové známe jen volume down a volume up. Tak hlavně že to hraje ve stereu, ne? 

Nejlepší vizuální efekty
Avengers: Infinity War
Kryštůfek Robin
První člověk
Ready Player One: Hra začíná
Solo: Star Wars Story

Tak aspoň tu poslední, čtvrtou nominaci dokázala Chazellova výprava na Měsíc proměnit. A zaslouženě, neboť řada záběrů z dřevních dob dobývání vesmíru je vpravdě dechberoucích a každý milovník poctivých triků je musí ocenit více nežli přeplácané digitální orgie; jakkoli v ostatních nominovaných dílech byly více než ucházející. Tak aspoň slabá náplast na relativní neúspěch (ve srovnání s předchozími dvěma hity) loňského Chazellova výletu.

Nejlepší dokument
Free Solo
Hale County This Morning, This Evening
Minding the Gap
Of Fathers and Sons
RBG

U National Geographic vždycky sází na vítěze. Šplhací dokument/thriller o zdolání nejslavnější vertikální stěny v národním parku Yosemite předchází pověst festivalového miláčka, takže jeho vítězné tažení není zas tak překvapivé. Rozhodně ale potěší v nabité konkurenci těžkotonážních společenských témat. Lézt až ke hvězdám se vyplatí. Snad se jednou podobné slávy dočká i Adam Ondra. S inkasovaným Oscarem nicméně můžeme definitivně potvrdit, že nejlepším Solem loňského roku není ten od Disneyho. 

Nejlepší kraťas
Detainment
Fauve
Marguerite
Mother
Skin

Pod názvem Barva kůže už i pár tuzemských diváků mohlo vidět tenhle drsný a velmi silný kraťas o tom, co se všechno může stát, když nerespektujete ostatní rasy. Ve velmi emotivní děkovné řeči došlo i na holocaust a zase jednou se ukázalo, že tihle neznámí filmaři menších filmečků do svých děl dávají maximum srdce.

Nejlepší dokumentární kraťas
A Night at the Garden
Black Sheep
End Game
Lifeboat
Period. End of Sentence.

Girl power v plné síle! Netflixovský kraťas o menstruaci podtrhla emotivní zpověď jeho tvůrkyň, zjevně upřímně fascinovaných nad tím, že se takové téma může dočkat nejvyššího filmového ocenění. Kdo by to před pár lety řekl, že?

Nejlepší animovaný kraťas
Animal Behaviour
Bao
Late Afternoon
One Small Step
Weekends

Z dílny Pixaru přišel tradičně kvalitně animovaný a za srdíčka chytající příběh o jedné čínské matce, která je velmi ráda za příležitost postarat se o oživlý plněný knedlíček. Ano, je to šílené, ale má to všechny potřebné ingredience: dojetí, roztomilost, tah na branku a navrch i tu Čínu.

Oceněným gratulujeme a nominovaným koneckonců taky. Co si myslíte o výsledcích vy?

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (63)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace