Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Universal válčí s producentem Rychle a zběsile


ikona
imf
dwayne johnsonfast and furioushobbs and shawjason stathamneal moritzpaul walkeruniversal
Hobbs a Shaw budou mít brzy na krku soudní spor o desítky milionů dolarů 

Jméno Neala H. Moritze vám bude možná povědomé jen trochu. Udělal si jméno na hororové horečce devadesátých let, když zprodukoval Tajemství loňského léta, ale hlavně pro svět objevil Paula Walkera, když produkoval už jeho první větší film Lebky. Pak samozřejmě následovalo Rychle a zběsile - Moritz je jedinou osobou, která spojuje všech osm dílů série. Má na kontě úctyhodnou řádku filmů, ale Rychle a zběsile je páteří jeho kariéry a jeho zdaleka největším majstrštykem. Není divu, že ho Universal postavil i do čela příprav spinoffu Hobbs a Shaw. A všechno šlo jako na drátkách - někdy v létě 2017 se začalo s intenzivními přípravami a v září 2018 se rozjelo natáčení, které právě nabírá na obrátkách. A protože na konci produkce se vždycky láme chleba, rozhodnul se zjevně Universal, že si tučné zisky ze spin-offu nechá pro sebe. Neala Moritze proto chce studio vystrnadit z postu hlavního producenta a dokonce mu zamezilo přístup na samotné natáčení.

 

Tahle situace už zjevně trvá několik týdnů, takže se Moritz naštval a bez okolků Universal zažaloval za pošramocení pověsti a ušlý zisk. Argumentuje jednak tím, že coby hlavní producent celé série Rychle a zběsile a člověk, který na Hobbsovi a Shawovi strávil rok a půl vymýšlením spousty nápadů, má jasný nárok na pozici kmenového producenta, co všechno oddřel. Pokud mu ji Universal odepře, poškodí jeho renomé v Hollywoodu, což vyústí ve ztrátu mnoha zakázek a tedy i desítek milionů dolarů. Dále je také ve hře tzv. chlapská dohoda, kterou měl Moritz se zástupci studia - ústní ujištění o tom, že má nárok na svůj kus koláče, až film dorazí do kin. A právě tady se Moritz s Universalem rozcházejí. Studio prý nabídlo Moritzovi až v průběhu natáčení mnohem nevýhodnější podmínky. Pokud je nepřijme, studio ho prý nekompromisně vystrnadí z celého projektu. A jak Universal řekl, tak udělal.

 

Teď si dáme trochu studiové matematiky. Neal Moritz měl na základě dohody k Rychle a zběsile 8, 9 a 10 podle ústní dohody nárok na tzv. FDG deal, tj. First Dollar Gross. Dostal by dva miliony předem a 6% FDG. To je procento z hrubých příjmu studia, tj. první peníze, které studiu přijdou očesané jen o desátek kinařů. Nezdaněný příjem, který se nekrátí proti nákladům studia. Prostě vývar. Jediné redukce, které tu jsou, závisí na FDG ostatních účastníků, v tomhle případě zcela jistě Dwaynea Johnsona a Jasona Stathama. I tak je ale v případě tržeb kolem řekněme 700 milionů dolarů celosvětově a tím pádem cca 300 milionů dolarů v kapse studia těch šest procent docela slušná výplata. Je třeba si uvědomit, že FDG se rozdával dřív za časů, kdy vládli Arnie, Sly a Bruce, tj. v idylických devadesátých letech. Posledních dvacet let je to velká výjimka, kterou dostávají jen velké hvězdy, když je potřebujete nalákat do velkých projektů, které stojí na jejich jméně. Typicky třeba když potřebujete dostat Vina Diesela zpátky do Rychle a zběsile, udržet Johnnyho Deppa v Pirátech z Karibiku nebo přesvědčit Keanu Reevese, aby si zahrál ve druhém a třetím Matrixu. Pravděpodobně si pamatujete, že poslední dva jmenovaní na svých smlouvách trhli nikoliv desítky, ale rovnou stovky milionů dolarů.

 

I proto studia většinou hercům nabízejí buď solidní finanční kompenzaci předem nebo tzv. CBE alias Cash Break Even. Tj. herci a dnes často i producenti dostanou na první pohled menší honorář, ale jakmile film vydělá, mají nárok na další bonusy. Zasvěcení jistě připomenou, že se hollywoodští účetní vždy postarají, aby film nevydělal. Ať už jde o původní Star Wars ze sedmdesátých a osmdesátých let, Harryho Pottera nebo trilogii Pána prstenů, vždycky se nějak zařídilo, aby byl film na nule nebo v mínusu. Proto se dnes bonusy neřeší překlopením filmu do zisku, ale odměnami za zdolání box office milníků. Typicky začínající hvězdy ve filmech z Marvel nebo DC vesmírů dostanou pár set tisíc nebo pár milionů dolarů, ale mají nárok na další kompenzaci, když tržby překročí půl, tři čtvrtě nebo celou miliardu apod.

 

Universal se teď podobnou fintu snažil udělat na Moritze uprostřed natáčení, doslova za pět minut dvanáct. Tak dlouho mu nenápadně nutil, ať zváží změnu podmínek z FDG na CBE, k čemuž neměl Moritz žádný důvod (protože první slovo platí), až mu teď hrozí vyškrtnutím z projektu z důvodu obstrukcí. Moritz má ale navíc pay or play ochranu, tj. pokud by se tak stalo, Universal ho musí z Hobbse a Shawa vyplatit. Studio o tom zjevně uvažuje, protože má pocit, že by ze sólovky Johnsona a Stathama mohl být pořádný hit. Moritzova žaloba za poškození pověsti by však studio mohla zatraceně bolet. Je to celé velká ruleta. Moritz si najal jednoho z nejlepších hollywoodských právníků a v podstatě nemůže prohrát. Teď je otázka, jak moc Universal projektu věří, aby se pro něj rozhodnul krvácet a rozhodil si případné vztahy s hvězdami nejen na Hobbsovi, ale i v sérii Rychle a zběsile. Vypadá to, že studioví hlavouni tu krávu ždímou příliš, ehm, rychle a zběsile. A tak začala nespokojeně bučet.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace