Halloween: Recenze

danny mcbridedavid gordon greenhalloweenhororjamie lee curtisjohn carpentermichael myersremakesequelslasher
Horová legenda je zpátky. Má ještě co nabídnout?

Před čtyřmi dekádami šokoval John Carpenter svým Halloweenem svět. Jeho horor o magorovi v masce a s nožem v ruce vydělal obrovské peníze, vyděsil celou generaci a pomohl stvořit subžánr slasherů. Od té doby se Halloween dočkal spousty více či méně povedených pokračování i remaků, ale teď se k látce dostali fandové. Režisér David Gordon Green a scenárista Danny McBride řekli, že chtějí natočit nový Halloween. A tak, aby přímo navazoval na jedničku, všechno ostatní ignoroval a udělal radost především fandům originálu. A to se jim stoprocentně povedlo. Jen si nejsem úplně jistý, jestli je to dobře...

I ve filmovém světě uběhlo čtyřicet let. Z Laurie Strode, která jako mladá přežila řádění Michaela Myerse, se stala paranoidní troska s domem plným zbraní, zničeným vztahem s dcerou a hromadou depresí. Michaela sice drží zavřeného v blázinci, ale po tom, co Laurie udělal, se nikdo nemůže divit, že je pořád lehce nervózní. Všichni už tohohle vraha, jenž v roce 1978 naporcoval několik puberťáků, odepsali, při transportu do vězení ovšem dojde k nehodě autobusu a Michael se octl na svobodě. A chce dokončit to, co před lety začal...

Ačkoliv se na původním Halloweenu roky už podepsaly, pořád patří mezi moje nejoblíbenější horory vůbec a Michaela Myerse považuji za zdaleka nejlepšího z filmových zabijáků, takže rozhodně oceňuji, jak k Green a McBride k nové verzi přistoupili. Ačkoliv jsme v roce 2018, nový Halloween má feeling sedmdesátých let. Nejen kvůli kostýmům a kulisám, ale režii celkově. Oproti původnímu filmu má ten letošní samozřejmě o dost větší bodycount, Green s McBridem na druhou stranu správně přistupují k Myersovi ne jako ke stroji na zabíjení, ale jako k absolutnímu zlu. Nespěchají, než ho vypustí ze řetězu krájet puberťáky nebo neopatrné policajty, s každou scénou si však poctivě hrají. Dávají si na čas, takže i vedlejší postavy stihnete mít alespoň trochu rádi a bude vás mrzet, že je čeká to, co musí neodvratně přijít. Potěší, že tu vedlejší charaktery nejsou jen „maso“. A když už, tak alespoň proto, aby si Green pohrál s efektními dlouhými záběry.

Ještě zajímavější je ovšem to, jak Halloween pracuje s návazností na čtyřicet let starou jedničku. Green a McBride se nespokojili s tím, že ji budou variovat nebo jednoduše uzavřou příběh Michaela a Laurie. Chytře se tu pracuje s tím, jak se s jeho vraždami vyrovnává nejen Laurie, ale i její dcera a vnučka. Zatímco pro Jamie Lee Curtis (je v hlavní roli výtečná) jde o synonymum děsu a hrůzy, její dcera se doteď vyrovnává s důsledky její extrémní výchovy a pro vnučku je Meyers už jen ošklivou částí rodinné historie, která se jí netýká. Nebo alespoň doteď netýkala. Green a McBride naštěstí neřeší jen to, jak bude tenhle návrat fungovat v osobní rovině hrdinů. Tvůrci záměrně nechtějí ukazovat všechno a dávají dost prostoru publiku, aby si spoutu věcí domyslelo. Velkou část samotných zabití nevidíme. Jsou buď jen naznačená, nebo se po pár minutách výtečného budování napětí střihne jinam. Zpočátku jsem s tím měl problém a bojím se, že právě kvůli tomuhle to může mít nový Halloween u mladších diváků, co chtějí všechno hned a bez čekání, trošku potíže. Green a McBride se ale místo zabíjení věnují spíš jeho následkům.

Jedna z postav na začátku filmu řeší, že pět lidí, které Myers zabil před lety, není dnešní optikou nějak zásadně krutý a šílený zločin. Když však pak hrdinové nacházejí v domech puberťáky přibodnuté ke zdi nebo ženy umlácené kladivem, je ten střet se zlem číhajícím někde za rohem najednou mnohem reálnější a děsivější. Následky Michaelova řádění jsou tak mnohdy působivější než jeho pragmatický přístup k zabíjení, kde moc kreativity neprojevuje (a nikdy neprojevoval) a jednoduše bodá, škrtí nebo drtí. A lidi za kamerou to vědí.

Byl bych ale nerad, kdybyste měli pocit, že Halloween vás nevyděsí. Green a McBride jen tlačí na pilu postupně a všechno pochopitelně graduje v závěrečné dvacetiminutovce, kdy si to s Michaelem rozdá Laurie a její rodina. A je to drsné, nekompromisní a velmi napínavé. Opět tu funguje výborná práce s očekáváním a Green umí natočit bloudění po domě, kde se ukrývá magor s nožem, absolutně intenzivně. Stačí mu k tomu dobrá herečka, zajímavá postava, ticho a to, že víme, co Michael umí. Když navíc občas zazní klasický Carpenterův motiv, budou fandové originálu nadšení.

Nový Halloween je horor bez kompromisů. Z původního filmu vychází nejen tím, že v něm najdeme pár přímých citací, ale spoléhá i na podobně pomalé tempo, nepřehání to s násilím a graduje velice pozvolna a postupně. Díky tomu se dovede dostat pod kůži a já jako fanda musím říct, že Green s McBridem asi nedokázali lépe a věrněji navázat na původní film a ačkoliv si dovolí pár novot, přistupují k originálu s absolutní úctou. Úsloví „film od fanoušků pro fanoušky“ v tomhle případě sedí dokonale. Bojím se ale, že pro toho, kdo vyrazí do kina s očekáváním klasické hororové podívané, na jakou jsme zvyklí dnes, může být hodně zklamaný. Tohle je oldschool, který nechce jít divákům lacině na ruku a tvrdošíjně odmítá dělat víc ústupků, než by bylo nutné. Mějte to v paměti, než vyrazíte do kina.