Equalizer 2: Recenze

antoine fuquadenzel washingtonequalizerpedro pascal
Jak se povedlo pokračování akčního filmu, ve kterém držitel dvou Oscarů ukázal, že mu jdou drsňáci pořád zatraceně dobře?

Denzel Washington už je více než tři dekády absolutní hollywoodskou jistotou. Ne vždycky točí totální pecky, ale najít v jeho filmografii vyloženě špatný kousek není vůbec snadné. Navíc se jen málokdy opakoval. Mnohokrát řekl, že sequely a série nejsou nic pro něj a raději zkouší nové věci. A když nemají studia nic na skladě, tak si nějakou natočí sám... ten chlap je legenda a zdaleka ne jen kvůli tomu, že jako druhý černoch vyhrál Oscara za hlavní roli. Equalizer 2 je jeho vůbec první sequel a vzhledem k tomu, že v jedničce předvedl docela fajn věci a u druhého dílu se krom Washingtona vrátil i režisér Antoine Fuqua, byl jsem celkem zvědavý, s čím přijdou.

První díl sázel na to, že postavu Roberta McCalla vůbec neznáme a teprve postupně, když se konečně rozhodne opustit svůj klidný důchod, zjistíme, co byl zač. Jeho proměna z likvidátora, kterého první půlku filmu spíš jen tušíme, v totálního Terminátora, byla hodně fajn a Washington si ji herecky dával jako král. Logicky však nemůže to samé fungovat podruhé. Tvůrcům to naštěstí došlo a chytře se rozhodli využít faktu, že původní Equalizer je seriál. Seriálová struktura funguje i tady. Robert McCall má nějaký ústřední příběh a spolu s ním i protivníky a hlavního zloducha, jehož musí na konci nějak brutálně zlikvidovat, ale mezi tím si odskakuje k bokovkám. Jednou vyrazí do Turecka přivést domů unesenou holku, podruhé pomůže mladého souseda nasměrovat k té správné kariéře a pak srovná do latě partu mladých zbohatlíků, co si dovolují na stážistky.

Výsledkem je drobná roztříštěnost celého filmu, ovšem díky za ní. Největší problém dvojky Equalizera tkví totiž v samotném hlavním příběhu. Ten je tak jednoduchý a průhledný, že by sotva fungoval v nějaké Seagalovce ze Stevenova „tlustého období,“ a utáhnout pouze s jeho pomocí celovečerák by nezvládl ani Washington. Naštěstí se díky epizodním případům a akcím člověk nikdy nezačne nudit a nakonec vlastně ani nevadí, že hlavní dějová linie se pořádně rozběhne skoro až v polovině. Tajemství hlavního hrdiny je sice pryč, ale tvůrci si takhle chytře poradili s faktem, že by asi nebylo úplně OK vyložit všechny karty (dost nízké) na stůl hned a pak doufat, že to Denzel utáhne celé dvě hodiny jen svým charismatem. Což samozřejmě neznamená, že bych neocenil trošku komplikovanější a zajímavější zápletku...

To nejlepší z jedničky ale zůstává naštěstí pořád na svém místě. Denzel Washington je i tentokrát za totálního boha a to jak v okamžicích, kdy mentoruje vedlejší postavy a chová se jako dobrák, tak i ve scénách, kdy někoho opravdu hodně ošklivým způsobem zbavuje života. Jeho charisma funguje pořád stoprocentně i přes fakt, že na něm je vidět věk a lehce se zvětšuje obvod jeho pasu. V tomhle případě to ovšem nevadí, McCall má působit jako dobrácký soused, co se umí během okamžiku změnit v profesionálního likvidátora, ne jako Dwayne Johnson. Sledovat Washingtona, jak s grácií uhraje slovní konfrontaci s hlavním zloduchem i jak blbne s dětmi na zahradě, je jednoduše boží. Scénář druhého Equalizera by klidně mohl fungovat jako další příspěvek do filmografie Van Damma nebo Seagala, avšak právě Washingtonovo přirozené herectví dělá z tohohle potenciálního béčka film, který si pozornost zaslouží.

Přeci jenom to ale minule šlapalo trošku lépe. Možná tím, že to bylo poprvé a že s postavou hlavního hrdiny jsme se jen seznamovali, osobně bych však řekl, že maniakální Marton Csokas byl o dost zajímavější zloduch než ten, který dorazil tentokrát a že i kreativní finále ve skladu Baumaxu bavilo víc než to, co si Fuqua nachystal pro diváky tentokrát. Washington natočil samozřejmě lepší filmy, ovšem druhý Equalizer dává divákům přesně to, co sliboval a co se dalo po jedničce očekávat. Celé to je trochu fotrovské, oldschool a starosvětské, na druhou stranu vzhledem k tomu, že podobné věci jsou v poslední době v kinech jen jednou dvakrát do roka, určitě se to za zápor považovat nedá. Equalizer 2 není žádné veledílo,  ale kdo má chuť na akční podívanou bez superhrdinů, v níž se spíš lámou vazy než decimují planety, ten bude spokojený i tentokrát.

Denzel Washington přináší s dvojku Equalizera do kin přesně to, co se dalo od filmu čekat. Stále stejně dobře zahraného a zajímavého hrdinu, drsnou chlapskou akci i trošku jednodušší scénář. Hlavní příběh ale netáhne tolik jako minule a i záporák je slabší, na nadprůměrný oldchool thriller to ale pořád stačí.

Gonzi

Ravenhorn

Leela