Miss Hanoi: Recenze

david novotnýha thanh špetlíkovámiss hanoizdeněk viktora
Drsný Čech, idealistická Vietnamka, vražda místního sígra, nedořešené křivdy z minulosti a stále otevřené večerky. Stačí to na vrstevnatý tuzemský thriller?

Zdeněk Viktora se zatím nejvýrazněji zapsal čtyři roky starým pokusem o noirovku s názvem Raluca. I přes sympatickou snahu o vytvoření solidní žánrovky se nejednalo o úplně dotažené dílo, a tak je škoda, že se nepoučil; i u aktuálního snímku totiž zastává pozice režiséra, producenta i spoluscenáristy a zase jednou je tak znatelná chybějící ruka dramaturga. Obzvláště v případě žánrového filmu, který nemíří k autorsky-uměleckým výšinám, by se další páry očí hodily. Jenže máme smůlu.

Detektivní příběh sledujeme očima mladé vietnamské policistky v podání Ha Thanh Špetlíkové, která se zatím výrazněji ukázala hlavně v Ordinaci v růžové zahradě. Její výkon není špatný, ovšem na hlavní roli zatím zřejmě nemá. To je nejvíce patrné vedle Davida Novotného, který jako snad jediný z celého (povětšinou amatérského) ansámblu opravdu hraje. Jeho postava kapitána Kříže je však zcela šablonovitá, až kýčovitá – nenávistný zatrpklý policajt, který trousí sarkastické komentáře a pro trochu toho buranského rasismu nejde daleko. Teď se mu však bude pomoc talentované policistky hodit, protože je vražda mladíka s pochybnou minulostí úzce spojena s vietnamskou komunitou. A střet zájmů je v případě čestné policistky na světě.

Roztřesená kamera působí místy až epilepticky, ale zjevně se snaží navodit lehce dokumentární dojem ze sledování vyšetřování. Jelikož se jedná o český film, nesmí chybět ani trocha té samoúčelné nahoty. Odvážné je rozsáhlé obsazení neherců do úloh Vietnamců (mno, možná spíše nezbytné), vinou čehož řada dialogů působí opravdu velmi škrobeně. Je však vidět, že je většina z nich v prostředí Sapy doma, takže výsledek nijak děsivě nevhodný není. Ale mluvit o produkčně špičkově zvládnutém řemeslu by bylo hodně nadsazené.

Cením si základního konceptu – tradiční kriminálka s rasově-kulturním podtextem. To by na poctivou žánrovku mohlo stačit, není třeba ji komplikovat humorem či dalšími rovinami. Bohužel česko-vietnamské rozpory v podání dvojice Novotný-Špetlíková jsou sice nadhozené, ale žádným uspokojivým závěrem nevyvrcholí, a tak zbyde jen průměrný krimi příběh, kterému by televize zcela stačila. Kdybych viděl aspoň jeden díl Policie Modrava, říkal bych, že Miss Hanoi vypadá jako její trochu delší epizoda. Takhle můžu mít jen důvodné podezření.

Povedená kriminálka brnkající na společenskou strunu? Nechybělo zas tak mnoho, ale nakonec bohužel ne. David Novotný hraje jako o život, jenže plytký scénář a nezajímavá produkce na televizní úrovni stahují nadějný kus do pásma zapomenutelného průměru.

Likan7

T.H

StevieCZ