Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 11 hollywoodských hitů, které (údajně) prodělaly miliony dolarů


ikona
TedGeorge
batmandaniel radcliffedark knightDarth Vaderdavid yateseddie murphyforrest gumpharry potterharry potter and the order of the phoenixharvey weinsteinhayden christensenhobbithobithvězdné válkykevin costnermilos formanoliver stonepán prstenůparamounttemný rytíř povstaltom hankswarner bros.warneřiweinstein
V továrně na sny pracují hodně kreativní účetní... 

Dáme si další tržební TOP jedenáctku? Souhlasím, dáme. Před sebou máte necelý tucet filmů, jež jsou považovány v „tržebně gramotných“ kruzích za velké hity. Má to ale jeden háček. V hollywoodských studiích pracují kreativní účetní, kteří dostali jednoduchý rozkaz: „Nějak se postarejte, aby ty filmy na papíře prodělaly“. Tak se stalo a lidé se dodnes smějí vychytralým studiím, která poslala do mínusu opravdu hodně úspěšné filmy. "Proč to ale studia dělají? Vždyť je otázkou prestiže vykázat co nejvíc finančních tref. Koneckonců to i pozitivně ovlivňuje růst na akciových trzích, ne?“ - ehm, ptáte se.

To sice ano (a poslední dobou – dobře 10 let - se to v takové míře neděje), ale "občas" se před natáčením filmu uzavřely smlouvy, které účinkujícím umělcům (a v odborech se organizujícím přicmrndávajícím nádeníkům) měly zaručit procenta z profitu daného snímku v kinech. Studia se rozhodla být za škrty a pracantům nic nevyplatit. Jak to dělají, respektive dělala? To je samozřejmě tajemství šéfkuchaře sedícího na pokladničce, ale všeobecně se soudí, že se reálný profit rozepíše mezi nákladné reklamní kampaně, které využívají synergii jménem: „Vlastním studio, vlastním televizní stanici – přecením cenu reklamy – zaplatím sám sobě“. Nemluvě o splácení úroků z úplně jiných projektů, na které můžu díky chytrým fíglům použít právě ten „nechtěný“ profit. Mnohokrát přeceněné náklady každopádně končí v kapse šťastných studií.

Víte co? Dost už bylo vysvětlování, pojďme si proklepnout tu konkrétní jedenáctku. A ke čtení si otevřete libovolné červené z nějakého vinařství v Čejkovících. Doporučil bych Veverku, ale nechci být vlezlý a repetetivní.

4. V moci ďábla (2005)

Rozpočet: 19
Americké tržby: 75
Celosvětové tržby: 149
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Neviděl jsem.
Vytáhni v hospodě: Po premiéře filmu se mezi studenty vysoké školy jménem „University of Minnesota“ začala šířit tato legenda: Ve filmu je prý zobrazená jejich notoricky známá (a prý prokletá) kolej Pioneer Hall. Tam měla být domnělá Emily Rose poprvé posednuta ďáblem. Ve skutečnosti však film vychází z příběhu jisté Anneliese Michel. Tato Němka žádnou univerzitu v Minnesotě nikdy nenavštěvovala.

Vzpomínáte si na povedený horor V moci ďábla? Já velmi dobře. Právě tohle byl totiž jeden z těch filmů, který ve mně probudil zájem o hororový žánr. Za vším hledejte režiséra Scotta Dericksona. Můj oblíbený rejža se uvedl mezi áčkové hollywoodské direktory právě tímhle filmovým exorcismem a teda všechna čest! Vymítání chudáka Emily totiž disponuje napětím, parádními lekačkami a tempem, které vám nedá vydechnout. Od Vymítače ďablá z dílny Williama Friedkina tu nebyly lepší a mrazivější scény vymítání. A když se teď koukám na současnou konkurenci zastoupenou především průměrným seriálem, tak asi ani dlouho nebudou.

 

Víte co? Dejme slovo samotnému Scottu Derricksonovi, který se kdysi zastavil v podcastu Kevina Smithe. Zaznělo tam z jeho úst mimo jiné následující: „Pro všechny začínající filmaře – měl jsem se studiem vyjednané všimné pět procent z čistého profitu v kinech. Můj film stál 19 mega a vydělal jich 150. Dostal jsem přesně nula babek. Proč? Protože studio tvrdí, že film skončil v mínusu a nevydělal ani ň. Řekl jsem svému právníkovi, ať mi příště místo nějakejch procent z profitu vyjedná alespoň sandwich zdarma. Abych měl něco v ruce.“


3. Demolition Man (1993)

Rozpočet: 57
Americké tržby: 58
Celosvětové tržby: 159 (zdroj: The Numbers)
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Zábavné akční hody, které doufejme předběhly svoji dobu.
Vytáhni v hospodě: V hollywoodských kuloárech se dodnes špitá, že měl vzniknout sequel. V něm by postavy hrané Sylvesterem Stallonem a Sandrou Bullock byly manželé a roli záporáka si měl vystřihnout (fanfáry prosím a zavolejte někdo imfa) Jackie Chan. Továrnou na sny prý také koluje nikdy nerealizovaný scénář prequelu, který měl začínat vysvětlením, proč John Spartan (Sly) vlastně šel po Phoenixovi (Snipes). Mrzí vás, že ani jedno pokračování neuzřelo světlo světa?

 

Nechci tu příliš hrát na nostalgickou notu, ale Demolition Man (Jop, na MovieZone to má V.I.M. a spravedlnost neexistuje) byl tenkrát prostě nářez. Kdybych tenhle akční film se Sylvesterem Stallonem, Wesleym Snipesem a Sandrou Bullock viděl dnes, asi bych tak nadšený nebyl, ale tenkrát jsem to klukům a holce žral i s navijákem. Ne, nejde tu o osudový Heat (Nelítostný souboj) v kulisách futuristického Los Angeles. To jenom neznámý režisér Marco Brambilla natočil film o tom, že je Stallone rozmražený v blízké budoucnosti (film se odehrává v roce 2032) a musí se popasovat se společností, kde se nekleje, nestřílí a nesouloží. Tím pádem je v haj_lu.

 

Proč tu ale vlastně píšu o klasickém akčňáku let devadesátých? Protože se Sly v roce 2014 soudil s Warnery a je to relativně čerstvá věc. Sylvesterovi asi došly peníze, protože si po dvaceti letech vzpomněl, že mu Warneři nevyplatili tolik, kolik údajně měli. Na tomto místě se zastavme. Když dnes nějaký film s rozpočtem 57 milionů babek vydělá celosvětově 159 melounů, rozhodně není (nejenom kvůli neustále rostoucím nákladům na reklamu) automaticky považován za úspěch. Sly však v žalobě natvrdo říká, že nejenom Warneři, ale i ostatní studia jsou chamtivé, bezskrupulózní a neetické zmije, které mu dluží miliony dolarů. V původní smlouvě, podle jejíchž not hrál Sly ve filmu, je totiž jasně řečeno, že až se film dostane za hranici 125 milionů dolarů, herci náleží 15% podíl z koláče tržeb. Odpověď Warnerů? Stalloneovi poslali papíry, na kterých je rozepsán „fakt“, že film nevydělal, a právníci začali slovíčkařit. Sly to však nevzdal, rozporoval ta čísla a došlo k vyrovnání. Kolik že Rocky dostal? Přesně 2,8 mega. Mňoch číslo dva.


2. Batman (1989)

Rozpočet: 35
Americké tržby: 251
Celosvětové tržby: 411
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Do Spider-Mana to pro mě byl nejlepší superhrdinský film. Donnerova Supermana tehdy v bedně nějak nedávali.
Vytáhni v hospodě: Tahle historka mě baví. Před premiérou Batmana se v médiích spekulovalo o tom, že se do kin chystá problémy pronásledovaná produkce nevalných kvalit. Warneři proto tenkrát učinili zajímavé exekutivní rozhodnutí. Narychlo sestříhali minutu a půl dlouhý „trailer“, který na zkoušku promítli před jednou filmovou projekcí ve městě Westwood. Šokovaní diváci prý tleskali ve stoje a letem světem se začala šířit legenda o devadesáti „Westwoodovských“ vteřinách, které „ku_va“ stojí za to. Warneři následně začali trailer pouštět před vybranými projekcemi svých premiér a lidé prý chodili do kina na daný film jenom kvůli těm legendárním záběrům narychlo sestříhaným pro město začínající na W. Zajímá vás, o čem mluvím? Tak na vlastní nebezpečí klikejte a vězte, že trailerové řemeslo ušlo za těch 30 let pořádný kus cesty...

On je ten Burtonův Batman pořád fajn, ale strašně zestárnul. Vinil bych hlavně trilogii Christophera Nolana, která byla vůči decentnímu Batmanovi z roku 1989 skoro až neférově dobrá. Nicméně… Michael Keaton byl jako Bruce Wayne výborný a mě vůbec nerozčiluje, když ho dnes někdo zmíní jako nejlepšího představitele Batmana. Nemluvě o Kim Basinger, která byla tenkrát na vrcholu popularity a její sex-appeal nedokázaly změřit ani ty nejmodernější stroje své doby. A proč to neříct – bez Batmana by nikdy nevzniknul oscarový Birdman, kterého jsem nedávno viděl podruhé. Nejenom uživatel MovieZone Sam.Vimes jistě bude mít radost, když tu napíšu, že to ve mně roste.

 

Tady už je to pro Warnery ale vážně trapné. Všichni totiž na začátku devadesátých let museli viděl, že byla adaptace komiksu o okřídleném superhrdinovi úspěch jako „prase“. Jak by také ne, když si studio přišlo na 411 milionů babek ze světa a Tim Burton dostal za úkol okamžitě připravovat dvojku. Jenomže – a něčeho se chytněte – Warneři vykázali ztrátu 36 melounů! Víme to jenom díky tomu, že se producenti Michael E. Uslan a Benjamin Melniker soudili o ušlý zisk, jelikož vlastnili práva na všechna filmová zpracování Batmana a měli uzavřenou smlouvu, která jim přece jasně zaručovala procenta ze skoro jistého profitu. V tomto případě nevím, jestli se s výše jmenovanou dvojkou moje oblíbené studio nějak vyrovnalo, ale faktem je, že jejich jména můžete najít i v titulcích LEGO Batmana. Takže asi ano.


1. Trilogie Pán prstenů (2001 – 2003)

Rozpočet: Celkem kolem 300 milionů dolarů
Americké tržby: 1036
Celosvětové tržby: 2964
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmů: L-E-G-E-N-D-A!!!
Vytáhni v hospodě: Jako víte co. Asi k žádnému filmu (respektive trilogii) nevzniklo víc bonusových materiálů jako právě k Pánovi prstenů. Jelikož naprostá většina čtenářů MovieZone vlastní nějakou (bohatě „obonusovanou“) verzi LOTRa na DVD (respektive Blu-ray), jsem postaven do nezáviděníhodné pozice. Od ubohého MZ pisálka se totiž očekává, že vám sdělí nějakou jobovku z natáčení. Já bohužel nejsem maniak recitující „ash nazg gimbatul…“ v každé vinárně, a proto vám musí stačit toto: Sean Bean přísahá, že ve scéně, kdy čerstvě dohodnuté Společenstvo opouští Roklinku, vůbec nebyl na Novém Zélandu. Tím pádem ho Peter Jackson musel v postprodukci dodat jako CGI charakter. Ne, ten film si znovu nepustím, ale vy jste šílenci, kteří to jistě udělají. Napište tedy do diskuze, jestli je to na té scéně poznat. Jinak budeme aplikovat Occamovu břitvu a řekneme si, že se Sean prostě někde ve Wellingtonu vožral, jak zákon káže, a ve zmiňované scéně je fyzicky přítomen.

Nebudu to zbytečně prodlužovat. Společenstvo je naprosto fantastické a můžu ho vidět kdykoliv. Dvě věže jsou super, ale disponují příliš dlouhou stopáží a mají vyloženě nudné pasáže. Navzdory vašemu hejtu (a pomalu i vyhrožováním v mojí MovieZone poštičce) v diskuzi pod mým předposledním tržebním TOP 11 si stojím za tím, že Návrat krále je šíleně dlouhá a útrpná cesta za koncem, kterou jsem si musel vytrpět hned několikrát. Ne snad kvůli tomu, že bych byl v kině 10x a následně si doma ordinoval i režisérskou verzi balady o neustále cestujících hobitech. Spíš kvůli nespočtu konců, kterými Návrat krále disponuje. Už mi kvůli tomu prosím nepište.

 

Vy už jistě tušíte, že předposlední odstavec mého článku bude věnován potomkům mistra Tolkiena. Právě ti se totiž soudili se studiem / filiálkou New Line (respektive jejich chlebodárcem a nákupčím – Warnery) o ušlý zisk z miliardového profitu. Došlo k vyrovnání, které následně umožnilo vznik Hobití trilogie. Jenomže to není všechno. Studio se dočkalo i žaloby ze strany legendárního producenta Saula Zaentze, jehož možná znáte jako toho „pana exekutivního“ z každého druhého filmu Miloše Formana. Saul to jako vlastník „jistých“ filmových práv zkusil neúspěšně za 20 mega. Následně se soudili Weinsteini, kteří byli vlastně úspěšní a miliony dostávají i za prodej třicáté speciální blu-ray edice Hobita. No a konečně nejmenování komparzisté z Nového Zélandu, kteří prý nedostali procenta z prodeje hraček, které vypadají jako oni. Pokud někdo máte informace, jestli těm komparzistům / orkům někdo něco vyplatil, tak je diskuze pod článkem otevřená.

 ---


Hotovo, všechno, konec. Hollywood je džungle, ve které se jen tak někdo nevyzná. Něco mi říká, že v dnešní době, kdy nikdo nestojí o negativní publicitu, už to nebude s kreativními účetnictvím tak strašné. Přesto je mi trochu líto těch tisíců pracantů, kteří dřeli na legendárních filmech a kvůli tomu 100x zmiňovanému podvádění ze strany těch největších hollywoodských studií se nedočkali spravedlivého podílu na tučném tržebním koláči. Ne každý totiž měl dost peněz na právníka, který by na soudu vyžebral povolení k nahlédnutí do tajné účetní uzávěrky. Odbory jsou důležité, nelžete si do kapsy.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (29)
© copyright 2000 - 2019.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace