Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Star Wars v krizi: Solo brutálně propadl!


ikona
Cival
alden ehrenreichavengersavengers: infinity wardámský klubdeadpooldiane keatondisneyhan solojane fondamarvelmelissa mccarthyron howardryan reynoldsshow dogssolostar warstiché místotržby
Pokud jste si mysleli, že Poslední z Jediů přinesl Star Wars problémy, nekoukali jste na Sola... 

Alden Ehrenreich už si Sola asi nezahraje. Já jsem za to rád, protože u jeho bezkrevného a necharismatického podání Hana Sola jsem se nudil tak, jak u Star Wars naposledy někdy v době psychologických patálií malého Anakina v Epizodě I. Ale na mém názoru nesejde, rozhodují diváci a tedy i mocné dolary. A ty nový Solo vůbec nenalákal.

Dlouhé měsíce se tušilo, že to s novou Star Wars Story nedopadne příliš dobře: Výměna režisérů, nákladné přetáčky, zkazky o malátném hlavním představiteli a nasupenost mnohých diváků po Epizodě 8, to všechno nehrálo v Solův prospěch. Pesimismus se ale Disneymu podařilo zaplašit, když se ukázalo, že v předprodejích mizí lístky rychleji než třeba na Deadpoola 2. Jenže to byli zjevně jen natěšení fandové z první vlny, kteří dopomohli alespoň k pátečnímu otvíráku za 35 mega. I to je slabý počin... sobota a neděle ale byly ještě slabší! A tak z toho bylo v domovské Americe, v zemi Star Wars nadevše zaslíbené, mizerných 83 mega za první víkend.

 

Recenze sice jsou lehce pozitivní a i platící diváci dávají palec nahoru, v rámci nabušeného léta to ale film od propadů ani trochu nezachrání a Solo na tržbách ze zámoří zjevně nedá ani 250 melounů. A to je kastrofa, protože Epizoda 7 a 8 daly tuhle sumu v podstatě už o prvním víkendu a i výnosy Rogue One byly dvojnásobné (otvírák byl za 155 milionů, půl miliardy doteklo nakonec z Ameriky a miliarda celosvětově).

Není těžké najít důvody: Tím nejdůležitějším samozřejmě bude matná image filmu, nevýraznost trailerů a celková nezajímavost prezentovaného materiálu. Davy neoslovil. To široké publikum, které musí živit každou popcornovku, zůstalo zcela netečné.

Navíc nebýt loga a názvu, v podstatě byste ani nepoznali, že jde o nový příběh ze Star Wars univerza, ale uzřeli byste tuctové dobrodružství s bezvýraznými postavami, které ztvárnili herci nevalných kvalit a nulové star-power (čest výjimce Donalda Glovera, ten ale hraje druhé housle). Jít s touhle municí mezi Avengers 3, Deadpoola 2 a druhý Jurský svět? Sebevražda.

 

Což jen podtrhl další bláznivý tah, který asi nikdo z lidí, co se trochu zajímají o filmový byznys, nepochopil: A to proč byl film nasazen na květen, doprostřed nadupaného léta, kdy nemůže žádný blockbuster vykázat extrémní výdrž? Právě výdrž ale zdobila Epizodu 7 - a sakramentsky tomu pomohl vánoční release, který pak píchl k miliardě i Rogue One a k 1,3 miliardy Poslednímu z Jediů.

Nové Star Wars se zimní premiéry přesto dobrovolně vzdaly (Disney sem nasadil stoprocentně rodinnou Mary Poppins, snažit se budou i konkurenční Aquaman, Will Ferrell jako Sherlock Holmes a Bumblebee) a vrhly se do kin ještě v době, kdy natěšenost na nějakou novou epizodu nebyla ještě zdaleka tak velká a negativní brblání na adresu osmičky ani neutichlo.

TRŽBY FILMŮ ZE SVĚTA STAR WARS 

Na tohle všechno nové Star Wars bolestivě dojely. Solo totiž o prvním víkendu přinesl ze zbytku světa jen 65 milionů dolarů. Jeho celosvětový start za slaboučkých 148 melounů, který obnáší i tradičně katastrofální rozjezd v Číně, bohužel napovídá, že tentokrát nepadne z kina ani půlmiliarda dolarů.

 

Solo přitom stál přes 300 melounů a jen jeho přetáčky vyšly na miliardu korun (!), takže tentokrát půjdeme přímo do mínusu. Ano, zní to neuvěřitelně, ale nejlukrativnější popkulturní fenomén dneška zvládla série nešťastných producentských rozhodnutí stlačit během dvou a půl roku od triumfální premiéry Epizody 7, která ukázala, že o příběhy z předaleké galxie je největší možný zájem, do takovéhle mizérie.

Už loni v prosinci jsem pod vlivem podivně vedeného příběhu Epizody 8, zuřící části fanouškovské obce a spoustě odzívaných diváckých reakcí, které se podepsaly na bleskurychlém pádu kinotržeb Posledního z Jediů, kritizoval producentku Kathleen Kennedy a vyjádřil obavu, že s takovouhle pošle naši milovanou ságu hodně brzy do kopru. Stal jsem se díky tomu škarohlídem a v diskuzích i králem uživatelských mínusek, ale, přiznávám, že ani v nejmenším jsem netušil, že to lidé povolaní zvládnou pohnojit tak moc a tak rychle.

 

Trajektorie tržeb je katastrofální (2,1 miliardy E7 -> miliarda Rogue One -> 1,3 miliardy E8 -> cca 400 milionů Sola) a víra v novou éru Star Wars je nahlodána tak, jak si po Abramsově restartu nikdo nezvládl ani náhodou představit. Kathleen Kennedy ale vystřihla v krátké době tolik producentských přešlapů, jež nejlíp vystihuje hned trojí změna režijního vedení za pouhých pět filmů (!), že se tomu ani nechce věřit.

Disney chtěl ze Star Wars evidentně udělat pásovou výrobnu hitů jako od Marvelu, Kevin Feige je ale zjevně jen jeden - a ne každý fachman v Hollywoodu si všechny aspekty téhle náročné výzvy zvládne pohlídat.

Dočkali jsme se tak sice několikerého rozšíření Star Wars univerza, ale jeho kvality jsou velmi sporné (zrovna na Solovi je nejlíp vidět, že devizou jsou víc produkční hodnoty, monstrózní rozpočet a z toho vyplývající technická a triková kvalita, než srdíčko a vypravěčská viruozita) a v ruce zůstaly většinou bezkrevné nové postavy, zatímco staří tahouni v podstatě vyklidili pozice. A to je pro Disneyho alarmující zpráva.

 

Dá se předpokládat, že teď studio zařadí zpátečku a udělá všechno pro realizaci sólovek Obi-Wana a Yody. A bude se těšit na miliardovou kasovní spásu od neselhávajícího (a produkčně suverénního) J. J. Abramse. Současné tápání je ale na pováženou. Je to totiž obrovský hazard se značkou Star Wars, která se v případě Sola stala ekvivalentem pro naprosto tuctový hollywoodský blockbuster, jenž je matným odleskem starých mocných časů.

Při pohledu na aktuální kasovní žebříček ale určitě tuhnou rysy i Foxům, protože jejich Deadpool 2 to od těžkotonážní konkurence tvrdě schytal. Na rozjezd ho trochu přibrzdili Avengeři, po týdnu mu hned ublížil Solo. Holt příliš mnoho sebevědomí. Druhý víkend za 44 mega při dvoutřetinových propadech Deadpoola přeci jen zabolí, stejně tak zmenšení výnosů ze zbytku světa. Na kontě sice svítí aktuálně 487 milionů celosvětově, takže žádný propadák, globálních 783 melounů prvního dílu ale zůstane hodně daleko, naprosto nedostižných. Malinko tu sílu cynického hrdiny Ryan Reynolds a spol. přecenili.

 

Jasným triumfátorem začátku léta tak jsou nadále Avengers. Infinity War si o víkendu v Americe sice připsalo už jen šestnáct a půl mega (pokles o 44%), prozatím utržených 621 melounů je ale impozantních, zvlášť když dvě miliardy celosvětově jsou opravdu už na dostřel. Takováhle čísla v dohledné době nikdo nepřekoná... až Avengers 4.

CELOSVĚTOVĚ NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ FILMY ROKU 2018  

Jakous takous výdrž tváří v tvář chlapeckým popcornovkám pak vykazují tituly pro ženské publikum: Nejvíc Dámský klub, který klesl jen o 30% a započetl dalších devět milionů. Roztomilá senilitka o penzistkách, co si pročítají 50 odstínů šedi, má na kontě necelých 32 milionů a půjde jednoznačně do plusu.

Trochu nižší tržby bude mít komedie s Melissou McCarthy Life of the Party, tentokrát na pětce s pěti melouny, ale ani na ní nebude studio škodné.

A i na šestém fleku je dáma: thriller o utrpení černošské maminy Breaking In přinesl zatím 31 milionů, což je na poměry klasického videobéčka dost slušný výsledek.

 

Desítku doplńují se třemi miliony bláznivá rodinná psí komedie Show Dogs a taškařice Overboard, plus megahitový horor Tiché místo s 311 melouny celosvětově a dokument o proslulé soudkyni RBG.  

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se pokusí nadvládu blockbusterů narušit komedie Johnnyho Knoxvilla Action Point, sci-fi béčko Upgrade a oceánské drama Adrift.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (181)
© copyright 2000 - 2018.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace