Solo: Star Wars Story: Recenze

alden ehrenreichdonald gloverron howardsolostar warsstar wars story
Jak začínal nejslavnější pašerák světa ze světa Hvězdných válek?

Kdyby mi před dvěma lety někdo řekl, že další příběh ze světa Star Wars bude vyhlížený nikoliv s nadšením, ale spíš s obavami a nejistotou, asi bych se mu vysmál. Po ne úplně dobře přijaté epizodě 8 a potížích, které provázely natáčení Solo: Star Wars Story, se však nebylo čemu divit. Nejdřív dostali padáka Phil Lord a Chris Miller, jelikož prý na place nenašli společnou řeč s producentkou Kathleen Kennedy a nahradil je profík, i když možná trochu rutinér Ron Howard. Pak se začaly objevovat náznaky, že Alden Ehrenreich, jenž vybojoval hlavní roli, neumí moc hrát a ani docela mdlé trailery nezvládly vyšponovat očekávání do nějakých zásadních výšin. Popravdě dobrý film jsme moc nečekali. Ale Hollywood naštěstí umí i příjemně překvapit.

Jo, dopadlo to dobře. Dopadlo to vlastně hodně dobře, ale je fér hned na začátku říct, že to, co považuji u Sola za největší klad, může pro někoho být paradoxně i nejzásadnější problém. Z Hvězdných válek jsme zvyklí na velké, epické a rozmáchlé příběhy. Aby taky ne, když hned v Nové naději odpálí Hvězda smrti celou planetu. Bojuje se o všechno, po krku si jdou politici, otec a syn i celé armády a do toho všeho tu máme sílu, mocné rytíře jedi a nebezpečné Sithy. No a nic z toho v Solovi nedostanete. Origin nejslavnějšího pašeráka galaxie je výrazně komornější a krotší podívaná, v níž se občas po plátně prožene TIE fighter, projde někdo v uniformě Impéria a zazní známý hudební motiv, celkově se tu ovšem odehrává příběh, který není pro běh událostí ve všech ostatních filmech prakticky vůbec podstatný.

Místo bojů o osud vesmíru se tu plánuje jedna velká loupež, kterou se rozhodne spáchat parta vesmírných gaunerů s pochybným vnímáním cti, jimž jde buď o prachy, nebo o přežití. Až na hlavního hrdinu, jenž do toho všeho spadne spíš díky své naivitě a sebevědomí než schopnostem, tu nikdo nemá žádné respektuhodné cíle. Tady se nezachraňují civilizace, nebojuje s Impériem a neřeší osud vesmíru. Tady se chystá vykrádačka jednoho dolu v zapomenutém koutu galaxie a shánějí se prachy na opravu lodi, co vypadá, že nevydrží do závěrečných titulků.

Je to hodně příjemná změna a Solo ukazuje, že svět Star Wars může fungovat i v o dost jiné podobě, než jakou známe. Ron Howard se navíc ukázal jako skvělá režisérská volba. Nechci a nebudu teď řešit, co vymyslel on a co ještě Lord s Millerem, ale Solo v jeho podání připomíná oldschoolové dobrodružství, které jako kdyby vypadlo z osmdesátých let. Může za to i fakt, že se tu viditelně pracuje s klasickými maskami a poctivými kulisami a po CGI tvůrci sáhnou až v okamžiku, kdy je to vyloženě nutné. I proto film atmosférou hodně připomíná starou trilogii, kde se to dělalo podobně. Tehdy to samozřejmě jinak nešlo, dnes jde však o volbu. A zatraceně chytrou. Krom toho řeči, že v kině dostaneme sci-fi western, nebyly jen bláboly od PRoddělení, ale celý Solo má hodně „kovbojskou“ atmosféru, ať už v chování postav nebo v celých akčních scénách. Logicky se nabízí myšlenka, že má nakonec mnohem blíž ke kultovnímu seriálu Firefly než k Hvězdným válkám. Což myslím jako kompliment.

Dobře to vypadá, hezky se na to kouká a odsýpá to. Co dál? Herci. Už dlouho se mluvilo o tom, že právě v tomhle by mohl být problém a když se navíc ukázalo, že celá kampaň bude stát spíš na Landovi než na Hanovi, začali jsme mít o samotného Sola trošku strach. Naštěstí k tomu nebyl důvod. Aldenu Ehrenreichovi samozřejmě něco do charismatu Harrisona Forda chybí, ale s hlavní roli se popral naprosto se ctí a jako následovník obstál víc než slušně. Navíc je obklopený herci, respektive postavami, které jsou všechny o dost zábavnější než dejme tom Poe Dameron v regulérních Star Wars. Herecká chemie je na maximu a Woody Harrelson potvrzuje svou pozici jednoho z největších frajerů současného Hollywoodu.

Solo riskoval a šel s kůží na trh v podobě, jaká nejspíš spoustu diváků překvapí. Naštěstí se velmi rychle ukáže, že Hvězdné války bez problémů zvládnou i film, který je o dost komornější než všechny ostatní a zároveň nejde tak moc naproti tomu, aby skončil ve škatulce „zábava pro celou rodinu, co musí prodat co nejvíc hraček.“ Těžko říct, jak se to projeví na tržbách, ale i kdyby to nebyl takový úspěch jako u ostatních filmů, Ron Howard ukázal, že tenhle svět nabízí tvůrcům dost možností k tomu, aby v něm svoje příběhy vyprávěly jinak, osobitěji a … proč to neříct… možná i zábavněji. Doufám, že podobného riskování a zkoušení nových žánrů, stylů a přístupů se ve Star Wars dočkáme častěji.