Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Téma: Comicsy od Marvelu zažívají další krušný rok


ikona
imf
avengersbatmandcdcudisneyiron manloganmarvelmcusupermanwolverine
Skutečně vás nešálí zrak. Zatímco filmový Marvel ujíždí všem ostatním v Hollywoodu o parník, comicsové předlohy své publikum ztrácí. 

Snad vás ten nadpis zas tolik nevyděsil. Není to ostatně poprvé, co Marvel něčím takovým prochází. Pokud ale dostali infarkt i fanoušci Marvel Cinematic Universe, mohou se jít uklidnit pohledem na množství dolarů na disneyovských účtech. Nebo na množství článků na MovieZone. Superhrdinové od Marvelu ze stříbrného plátna jen tak neslezou, ale na pultech comicsových krámků se jim daří o poznání hůř. Pokud jste měli pocit, že úspěch v kinech se odrazí na zvýšených prodejích tištěných předloh, jste vedle jak ta jedle. Zatímco na plátnech kin se povedlo Kevinu Feigemu prodat i mimo USA neznámé Strážce Galaxie, v prodejích comicsů zažil loni Marvel jednu z nejhorších sezón vůbec. Žádný z jeho sólových superhrdinů, kteří v kinech berou miliardy, není v comicsovém top tenu, přičemž zmínění Strážci Galaxie si dokonce dali chvilku pauzu a už nevycházejí pravidelně. A tam kde filmové marvelovky pozlatí, čeho se dotknou, tam comicsová větev vrší jeden špatný nápad za druhým.

Nechci vám je všechny spoilerovat, ale vzhledem k tomu, že se jednoznačně a opakovaně prokázalo, jak daleko mají k sobě fandové marveláckých filmů a comicsů, pár příkladů přesto zmíníme. Marvel se snaží už od převzetí Disneym v rámci širší strategie některé své superhrdiny restartovat/rebrandovat/refreshovat… vyberte si libovolné slovíčko z marketingové newspeaku. U méně slavných hrdinů jde o snahu sjednotit comicsové a MCU linky, u slavnějších se naopak comicsový Marvel pouští na políčka nezoraná. Jenže filmy ke comicsům nikoho nepřivábily a naopak comicsoví fanoušci jsou dlouholetí hardcore příznivci, kteří důsledně oddělují filmový a tištěný vesmír. A když jim v tom jejich comicsovém hájemství někdo začne dělat změny a restarty jen tak pro srandu králíkům, začínají se bouřit. I proto celkový restart Marvelu v roce 2015 a snaha o letošní restart X-Menů dopadly poměrně tragicky, stejně tak se mezi největší comicsové průšvihy historie asi zařadí snaha předělat životopis Captaina Ameriky. A tady potíže skutečně jenom začínají.

Marvel pokles prodejů, který trvá už několik let, ospravedlňuje tím, že musí své fanoušky nechat zvyknout si na nová pravidla a větší diverzitu. Ano, znamenalo to příliv nových etnických superhrdinů a superhrdinek, nějaký ten gender-bending (Miss Thor - slavný bůh hromu v podání Jane Foster, Ironheart - geniální černoška zaskakující za Tonyho Starka), nebo třeba sranda postavy jako Squirrel Girl či Miss Marvel, ale hardcore comicsoví nerdi si spíš naštvaně odfrkli, asi jako kůň, kterému nutíte bezlepkové otruby. 

 

Ale než mi to rovnou omlátíte o hlavu, nejde ani tak o příval silných ženských superhrdinek a vpád nejrůznějších trendy podtónů. Průšvih je v tom, že Marvel ani nedá novým nápadům šanci na další rozvoj. Neustále totiž jejich prodejní čísla porovnává s tradičními bestsellery typu Spider-Man, Iron Man apod., takže nový Thor v podání Jane Foster, nebo X-23 jako Wolverine samozřejmě nemají šanci. Není divu, že začátkem roku zařízlo vydavatelství zhruba tucet podobných titulů, aniž by krok jakkoliv komentovalo. Podle nejnovějších drbů to mají spočítané právě ženské verze Thora a Wolverina - Jane Foster zřejmě nahradí samotný Odin a Wolverinea se ujme král comebacků Logan, který opravdu zůstává nestárnoucí a nesmrtelnou ikonou, kterou lze kdykoliv beztrestně oprášit.

Ani tyhle kličky ale Marvel od strmě padajících tržeb nezachrání. A DC Comics na tom samozřejmě není o nic lépe. Tam už to neustále kříšení nejrůznějších vesmírů povýšili na takovou rutinu, že superhrdinové převlékají kostýmy i schopnosti jako ponožky - co týden, to nový kontext, přičemž se podobně jako ve španělské telenovele musíte znovu a znovu ptát, kdo je čí bratranec nebo odvěký sok. Přesto se DC Comics daří trochu lépe, protože Batman, Superman a Wonder Woman spolu s mnoha povedenými minisériemi drží čísla nahoře. Nenechte se mýlit, celý comicsový rybníček je v průšvihu, ale DC má u hlavních sérií o poznání menší výkyvy. A dost možná by Marvel i předběhnul, nebýt štědré náruče Disneyho.

Jak to? Protože s nákupem Marvelu došlo k tomu, že se do comicsového vydavatelství vrátily comicsy ze světa Star Wars. A pokud bychom odečetli jejich prodeje, skončil by Marvel v ročních prodejích za DC Comics. Pokud vás zajímají čísla, loni měl Marvel 36% trhu, DC Comics cca 30% a Image Comics, který se specializuje spíš na tučnější grafické novely a ne každotýdenní útlé sešity, měl necelých 10%. Oslavy ale nejsou nijak bujaré, protože celý byznys zažil desetiprocentní meziroční pokles.

Upřímně řečeno, ani Marvel ani DC Comics vlastně nevědí, co se stávajícími i nově plánovanými sériemi počít. Lakmusový papírek online komunity totiž mění barvu každou vteřinou. Co bylo cool před lety (bílý kung-fu spasitel Iron Fist), je dnes zdrojem posměchu a líté kritiky ze strany SJW, a když už vydavatelství podlehne tlaku internetových válečníků a dá jim to, co chtějí, nikdo to nekupuje/nečte.

Situace naštěstí není tak kritická jako v devadesátých letech, kdy šel Marvel z ruky do ruky různých naivních investorů a krvácel desítky milionů dolarů ročně, což v důsledku vedlo k tomu, že nevýhodně rozprodal všechny filmové licence, čehož dnes trpce lituje. Pod Disneyho křídlem se naštěstí tyhle zatoulané IP postupně vrací domů podobně jako kameny nekonečna do Thanosovy rukavice. Je však rozhodně na místě sledovat krizi comicsových předloh s velkou obezřetností. Kevin Feige na to jde od lesa a nesnaží se aktuální vývoj tištěných superhrdinů ve "svém" filmovém vesmíru stínovat. Naopak se inspiruje v minulosti, odkud vyzobává to nejlepší a dekádami osvědčené. Marvel Studios může ještě hodně dlouho tahat třešinky z dortu a kašlat na to, že comicsové oddělení si momentálně neví rady např. s Thorem, protože MCU vždycky může z rukávu vytáhnout milovanou premisu z roku 1979 apod. 

Tyhle dva světy ovšem vedle sebe nemohou dlouhodobě existovat bez vzájemného propojení, ať už z hlediska obsahu nebo marketingu. Hollywood zachránil Marvel od krachu před dvaceti lety a nyní to dělá znovu, ale čím dál tím víc začíná být jasné, i kvůli častým změnám ve scénářích, že filmové adaptace už se bez opory tištěných předloh obejdou a mohou spoléhat jen na sílu značky a thymolinové úsměvy svých svalnatých hrdinů. Tištěným supermanům tedy hrozí smutná smrt v archivech, zatímco jejich klony ze stříbrného plátna mají nakročeno k popularitě, o níž se žádné jiné filmové sérii nesnilo. V kontextu tohoto zjištění vám už musí být jasné, proč se Warner Bros. tak zoufale snaží nastartovat svůj vlastní vesmír filmových comicsů. Na tištěném poli totiž DC Comics hoří koudel za zadkem úplně stejně jako Marvelu. A jestli se nepovede najít ten správný recept pro Batmana a Supermana, hrozí jim paradoxní osud největších superhrdinů, které každý zná, ale nikdo vlastně na jejich nová dobrodružství není zvědavý.

Sami se nad svým vztahem k superhrdinům zamyslete a třeba se i pochlubte v komentářích. Spousta hardcore fanoušků MCU a třeba i DCEU totiž vůbec nečte současné comicsy a často i ty nejzásadnější milníky svých oblíbených hrdinů zná jen z online archivů nebo různých sebraných spisů. To je velký kontrast proti fandům knižních předloh, jež znají tištěnou verzi slovo od slova a mají doma hned několik výtisků. Marvel a DC Comics si neustálými restarty a retcony jen dál a dál podřezávají větev pod zadkem. Není proto divu, že jejich hlavním zájmem je dostat diváky do kin a chlubit se pohádkovými tržbami prvních víkendů. Dokud tyhle palcové titulky převáží nad krizí comicsového trhu a kreativní křečí vydavatelů, pojede tahle kolona dál, bez ohledu na to, jak moc my novinářští psi štěkáme.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (31)
© copyright 2000 - 2018.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace