Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Tlumočník: Recenze


ikona
Rimsy
jiří menzelmartin šulíkpeter simonischektlumočník
Snímek o starých lidech nemusí být rozhodně jen pro jejich vrstevníky. Ovšem v tomhle případě moc mladých potěšených nebude. 

I přes neúspěch pět let starých Donšajnů nelze pozici Jiřího Menzela v tuzemské kinematografii podceňovat. Jedná se o jednoho z našich nejúspěšnějších režisérů, a tak by každé dílo, s nímž je výrazně spojen, mělo být i přes určitý tvůrčí pokles událostí. V rakousko-slovensko-české koprodukci Tlumočník má Menzel jednu ze dvou hlavních rolí a tentokrát ho režíruje Martin Šulík, zkušený na poli dokumentů i hraných filmů. Jeho asi nejznámější kousky Zahrada a Sluneční stát jste ale stejně nejspíš neviděli. A Tlumočník to rozhodně nezmění.

Menzel si zavzpomínal na svůj mladistvý kukuč nesmělého ťunti a ztvárnil stárnoucího slovenského překladatele, který má rád své jistoty a rozhodně se nechce pouštět do žádných dobrodružství. Navzdory své přirozenosti se však dá do kupy s rakouským bonvivánem v sympatickém podání Petera Simonischeka. Ten je totiž synem nacistického důstojníka a chce se dozvědět o otcově ošklivé minulosti. Menzel mu má dělat průvodce po pochmurném slovenském venkově, kde Simonischekův otec za války působil. A tak společně plní žánrovou škatulku nepravděpodobné dvojice, která se během cesty poznává i vzájemně obohacuje.

Šulík však žánr road movie velmi zpomaluje a v souladu se stářím hlavních hrdinů předkládá velmi, opravdu velmi pomalu plynoucí cestu. Ta stojí především na dialozích, v nichž se zdlouhavě dozvídáme životní reálie obou rozdílných osobností, které jsou však překvapivé jen minimálně. Zároveň je však ústřední zápletka dost podivná a motivace obou hrdinů k uskutečnění celé cesty jsou vpravdě pochybné; mění postoje tak rychle, jak je pro účely příběhu potřeba, a jejich informovanost o světě a vlastně i svém vlastním životě je docela nepochopitelná.

Před pár dny jsem relativně chválil Tátovu volhu za to, že aspoň jakž takž vypadá jako film, a stejný úspěch musím přiznat i Tlumočníkovi. Mezinárodní koprodukce mu sluší a parametry evropského snímku bez problému naplňuje. Jenže co je to platné, když se dvě hodiny vlečou jako čtyři! A opravdu nejde o to, že těžká témata stárnutí či holocaustu vyžadují klidnější pojetí; jakkoli Šulík obstál v rovině režisérské, část scenáristická se prostě tolik nepovedla. Což nezachrání ani vděčná titulní role, ani pár silných momentů.

Verdikt

avatar5/10

Rimsy

Zpětně mám pocit, že byl Tlumočník jednou dlouhatánskou jízdou autem, během níž si Menzel stěžoval a Simonischek dělal vtípky. Tato nepravděpodobná dvojice se totiž vydává na cestu za poznáním své minulosti a… zív. Moc se toho nedozvíte a ani se nepobavíte. Ale aspoň to vypadá docela slušně.


© copyright 2000 - 2018.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace