Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Vánoce patří Star Wars, i když rychle klesají. Jumanji jede


ikona
Cival
anna kendrickbox officecocodisneydownsizingferdinandj.j.abramsjumanjijumanji: vítejte v džungliladímemark hamillpitch perfect 3pixarrian johnsonstar warsstar wars: posledni z jediuthe rocktržbyVražda v orient expresu
V předaleké galaxii jsou sice stamiliony, ale i rozpaky... 

…a já se teď klidně vsadím, že Rian Johnson už žádné další Star Wars nenatočí.

Ale vezmeme to pozvolna: Leckdy se podivujete, proč do mrtě rozebírat filmové tržby a analyzovat kdejaký dolar. Jenže Hollywood je továrnou na sny a továrna se, funguje-li alespoň v relativně svobodné tržní ekonomice, řídí hlavně finančními ukazateli. Jsou to pak kasovní výnosy, co rozhoduje nejen o osudu té které filmové značky, ale i o kariérách tvůrců produkčně náročnějších projektů.

Samozřejmě, i kritiky, ohlasy diváků nebo pozlacené sošky leccos napoví o budoucnosti toho kterého filmaře. Už několik dekád se ale traduje, že tím hlavním indexem dalšího vývoje jsou výdělky posledního filmu. Ano, tak banální to někdy může být. A právě proto se teď Rianu Johnsonovi nejspíš neusíná úplně snadno.

 

Což je samozřejmě paradoxní situace, protože nové Star Wars budou suverénně nejúspěšnějším filmem letošního roku. Jenže propad tržeb oproti epizodě 7 nakonec bude, zdá se, enormní. Nemůže za to jen menší natěšenost a fakt, že pod Abramsem se Síla probudila po mnohaletém půstu, zatímco teď dostáváme rok co rok nový film z předaleké galaxie. Johnson prostě nenatočil žádnou zásadní pecku.

VÝVOJ AMERICKÝCH TRŽEB STAR WARS POD DISNEYM 

Ano, pár kritiků se sice nechalo unést a zahalekalo nějaký ten nesmysl o nejlepší epizodě všech dob, spousta fanoušků je spokojených a zaštiťuje se přepisováním kánonu a odvážnou redefinicí tradičního černobílého pohledu (a, co si budeme nalhávat, cítí se jako lepší, pokrokovější diváci), ale pravdou je, že hlavně po scenáristické stránce se Johnson do historie nezapsal a jeho příspěvek v mnoha místech hapruje. A ve výsledku ani nedává moc smysl.

 

Hádat se o tom můžeme v diskuzích, faktem ale je, že se proti filmu vzbouřila nemalá část diváků a že i po uspokojivém úvodním áčkovém Cinemascore strmě spadly ratingy filmu skoro na všech filmových databázích. Na Rottenech má film od publika o polovinu horší hodnocení než od recenzentů a třeba na IMDb a CSFD je film na 77 – 78%, přitom tam je i měsíc po premiéře skoro každý lepší blockbuster, hnaný silnou fanouškovskou základnou, okolo 85%. Takže nic moc.

TRŽBY FILMOVÝCH STAR WARS

Hlavně však brutálně padají tržby. Už úvodní víkend naznačoval rychlý ústup ze slávy, v pondělí pak Poslední z Jediů slezl na polovinu proti Síla se probouzí a nezvedl se ani o víkendu. Páteční pokles o 76% oproti minulému týdnu je alarmující, stejně jako to, že Johnsonova epizoda už po týdnu kopíruje spíš denní výnosy miliardového Rogue One než dvojnásobně silnější Abramsovy epizody. Disneyho a šéfproducentku Kathleen Kennedy při tom musí nejvíc trápit vědomí, že otvírák byl hlavně v Americe monstrózní a až teď film potkal sešup.

 

Objektivní finanční ukazatele tak napovídají, že se tady něco hodně nepovedlo a že celý brand hazarduje se svým renomé. A proto bych se vsadil, že Johnson bude od ságy odstaven, a za pár měsíců se dozvíme, že jeho nástřel nové trilogie byl kvůli nějakému kreativnímu nedorozumění zatípnut. Lucasfilm a vlastně i Disney, jako ukázkový moloch, si totiž ani nic moc jiného dovolit nemůžou – když vaše vlajková loď najednou ztratí víc jak půlmiliardu dolarů na kinotržbách, tedy víc jak deset miliard českých korun (!), asi se to nedá svalit na internetové haters a dál jet natvrdo po své ose.

Přestože tedy budou Star Wars i o letošních Vánocích dominovat, vytěží z nich desítky milionů dolarů a budou obrovskou vzpruhou pro celý byznys, sami strůjci musí být poněkud rozhození. O druhém víkendu se totiž předvídaly výnosy kolem sto milionů dolarů a pochybovači mého typu, kterým to teda číselně vůbec nevycházelo, byli v diskuzích tvrdě a nelítostně umlčováni :) – a výsledkem je „pouhých“ 68 milionů dolarů z druhého víkendu a tedy i pokles o nepříjemných 69%.

 

Podíl na tom pochopitelně má i slaboulinký Štědrý den, kdy se do kina celkově vůbec nechodí, ale i tak jde o největší propad v rámci vesmírné ságy a jeden z nejbolestnějších sešupů mezi blockbustery s palcem nahoru. Ze Star Wars dosud nejvíc zatím ztratilo rozpačité Rogue One, a to 59%, ostatní epizody takový sešup nepotkal a drtivá většina z nich byly ryzí trvalky.

Přes Vánoce si tak Poslední z Jediů nahrabe veliké peníze, ostatně už teď má 365 mega z Ameriky a 745 celosvětově, ale ve stínu Síla se probouzí to na juchání nebude. 

Paradoxně poteče šampáňo proudem ve stájích dalších, Hvězdnými válkami jednoznačně porobených filmů. Ty totiž měly ambice mnohem nižší a zvládnou je naplnit, nebo překonat. Vánoční dolarový rej tak přinese dva další stomilionové hity: Prvním z nich bude Jumanji, povedená rodinná oddychovka, které se podařilo vyrukovat s originální synopsí a hvězdným castingem. A díky tomu překonala stín klasiky s Robinem Williamsem.

 

Klasikou se tak nejspíš stane i nové pojetí, které hodně brousí videoherní půdu. Kombinace aktuálních hvězd Rocka s Kevinem Hartem, doplněná o typově vděčné Jacka Blacka a Karen Gillan, klapla na výbornou. Povedený středeční a čtvrteční rozjezd pokaždé za sedm milionů vedl k silnému víkendu za 34,5 mega. Už na Silvestra bude Jumanji v Americe za stovkou, takže se můžou v Sony radovat, že alespoň něco zvládli letos neposrat. A sequel uvidíme jistojistě brzy, klidně i přespříští Vánoce (to Avatar ještě nebude).

Ke stovce jen během Vánoc se bude tlačit i Ladíme 3. Universal si chce z prozpívaných Vánoc udělat svou tradici, a tak přesunul svou megahitovou sérii s Annou Kendrick a Rebel Wilson na prosinec, nejspíš při vědomí, že potřetí by uvedení v rámci našlapaného léta už klapnout nemuselo. Že víc jak sto osmdesát mega jen z Ameriky už tentokrát nepadne, věděli všichni, i tržby trojky ale budou s ohledem na první víkend za 20,5 milionu zjevně vysoké.

 

Dál už je to trochu smutnější. Hlavně pro Hugh Jackmana, který započal svou pouť kiny na hanebných osmi milionech z prvního víkendu s muzikálem Největší showman. Mně od trailerů připadal značně nevábný, takže mě nepřekvapují slabé recenze, a nezvládal jsem se ubránit podezření, že film má primárně posbírat nominace na Zlaté glóby, jehož muzikálovou kategorii studia pořád dostatečně neplundrují. Přesně to se stalo a šanci na sošku mají film i Jackman… všichni ale moc dobře ví, že ve všech ostatních ohledech je tohle bída, co takovému Loganovi nesahá ani po pás.

V půlce žebříčku se snaží animáky Coco a Ferdinand. Obě dvě rodinné pohodičky pobaví, zatímco ale Disney s Pixarem zvládli Coco dokonale prodat, Foxové potenciálně hitového Ferdinanda tragicky zabili nasazením přímo proti Star Wars. Jeho průběžných 26 mega mohlo být mnohonásobně vyšších.

 

Ani zbytek desítky není zrovna okoukaný. Kdovíkolik jásotu nad ním ale nebude. Studio Paramount završilo svůj další mizerný rok matným přijetím sci-fi rodinné komedie Downsizing. Oscarový nezávislák Alexander Payne (Bokovka, O Schmidtovi) si tentokrát odkroutil popovou zakázku, ani hvězdné obsazení v čele s Mattem Damonem mu ale nezajistilo trhák. Po čtyřmilionovém startu budou celkové tržby pod dvacítkou, mnohem bolestnější je ale pohled na velmi rozpačité recenze.

Na osmičce si nadstandardně vede drama z válečných kulis The Darkest Hour aka Nejtemnější hodina. Gary Oldman si jde pro Oscara jako Winston Churchill a americké diváky to zajímá. O víkendu vytáhlo tohle britské želízko čtyři miliony (na kontě aktuálně šestka) a je otázkou, jak se novince Joea Wrighta povede během zimy dál. V českých kinech bude v půlce ledna.

 

Na devítce paběrkuje bláznivá komedie od tvůrců Šéfů na zabití Father Figures. Owen Wilson druhý hit v krátkém sledu po Wonder od Ježíška nedostal, protože tahle přisprostlá blbina zklamala a její tržby budou okolo dvacky. Stejná cifra bohužel vystihuje i procentuální poměr pozitivních recenzí, takže zjevně jde o největší vánoční fail, a to po všech stránkách. 

TRŽBY FILMŮ ZE SÉRIE LADÍME 

Top ten pak uzavírá Tvář vody neboli The Shape of Water. Nezávislácká filiálka Foxů s novinkou Guillerma Del Tora naplánovala klasickou krasojízdu přes sezónu cen a zatím jim to bezezbytku vychází. Famózní recenze, skvělé přijetí na festivalech a teď i největší porce nominací na Zlaté glóby vybavují film ideálním způsobem k expanzi do sedmi stovek kin, z nichž vypluly tři miliony. Megahit to nebude, skromná fantasy bez velkých hvězd se ale díky svému renomé zvládne zobchodovat mnohem líp, než by nezaujatý pozorovatel tipoval.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se do nabité sestavy premiér přiblíží i Scottovo vypucované retro Všechny prachy světa. Rozjede se vstříc oscarovým fanfárám?

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (204)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace