Bajkeři: Recenze

Adam MišíkBajkeřiHana VagnerováMartin KoppPetr Kolečko
„Pojď, prdelko. Laktát!“

To je jen jeden z mnoha podivných výkřiků, které budete muset protrpět, pokud se rozhodnete udělat zjevnou chybu a vyrazíte na Bajkery. Že se letní komedie dostává do kin koncem října, je ještě tou nejmenší podivností vyžadující zvednuté obočí. Seriálový režisér Martin Kopp a kvalitativně nevyrovnaný scenárista Petr Kolečko představují cyklistickou řachandu, jíž se bohužel smát nebudete. Nebo určitě ne tam, kde by si to tvůrci přáli. A abych vám to dokázal a trochu pokazil den, odstavce jsou proloženy nějakými náhodně zapsanými „hláškami“. Kontext fakt nepotřebujete. Držte se, jedeme z kopce!

–„To je divný.“ –„Co dneska není divný?“

Fajn, takže příběh. Od začátku nesympatický Adam Mišík paří na počítači a o přírodě a holkách nic neví. Stejně jako jeho nevlastní bratr a koneckonců i kamarád, který se živí jako fashion youtuber. Ten mimochodem představuje jedinou aspoň trochu zajímavou postavu, jelikož se nedobrovolně vydává za homosexuála a radí malým holčičkám s módou a make-upem. To vše proto, aby uživil rodinu, jelikož jeho otec je neschopný fanoušek obskurního sportu. To samo o sobě vůbec není špatné a originálně to tematizuje youtuberství jako prázdný, leč za určitých podmínek smysluplný byznys.  Ale zpět k příběhu – tahle trojice se pod dozorem Mišíkovy macechy (na poměry filmu sympatická Hana Vagnerová) vydává na několikadenní cyklovýlet. Motivace všech postav jsou až fascinujícím způsobem idiotské a prezentované souhry okolností dávají stejný smysl jako motivace Mr. Hlada, že na tenhle kousek půjde se mnou; tedy absolutně žádný.

Na mobilech závislí chlapci, kteří jsou nuceni vyjet do přírody, by v úplně jiném filmu mohli nastavit zrcadlo současné mladé generaci, vychutnávající zážitky jedině skrze filtry na Instagramu a počty páčiků (fun fact – tak prý říkají lajkům Slováci) na Facebooku. Jenže takovéhle přesahy u Bajkerů nečekejte. Jakmile se zmíněná skupina setká s druhou výletnickou partičkou pod vedením snesitelně tupého Pavla Nečase, složenou samozřejmě z dívek, vše pouze kostrbatě a nevtipně směřuje k závěru, že se z chlapců začnou stávat muži ve chvíli, kdy odloží smartphony a začnou se bavit s živými ženskými bytostmi.

Ty mi ji chceš přebrat stejně jako tu ergonomickou myš.

Asi je zřejmé, že k mladému Mišíkovi žádné přehnané sympatie nechovám. Podobně tvrdé hodnocení si ale zaslouží i ostatní mladí herci, snad s mírnou výjimkou Vojtěcha Machuta v úloze zmiňovaného youtubera. Postavy mladých lidí neustále přehrávají, koktají (k řečovým vadám bývám obzvlášť nekompromisní, jistě chápete) a od svých starších kolegů dostávají herecky na frak. Vagnerová s Nečasem si scény kradou pro sebe, ačkoli si nejsem jist, zdali o to skutečně stojí. Cit pro timing vtipů navíc není ani za kamerou, takže většina záběrů prostě bez pointy vyšumí do ztracena. Ani další typický prvek béčkových českých filmů, tedy neopodstatněná nahota, nechybí. Jakkoli je to příběhově zbytečné, tak při sledování tohohle filmu je i pohled na pár pěkných ženských zadků alespoň krátkodobým vysvobozením z jinak nekončícího utrpení.

Budu muset udělat heterosexuální coming out.

Překvapení se tedy nekoná a Bajkeři se zařadí mezi trapné pokusy o teenagerské komedie, se kterými se pohříchu setkáváme snad každý rok. Když na konci začne hrát slavný hit Vladimíra Mišíka Variace na renesanční téma (což je zbytečné), zpívaná Adamem Mišíkem (což je trapné), jen těžko zastavíte nervózní smích, který se z vás bude drát ven (což je v pořádku). Ale přežili jste to, a to je dobře.