Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

12 nejpůsobivějších výkonů v pokladnách 2011


ikona
Cival
mz nejtržby
K jingu patří jang. Po propadácích se ohlédněme za komerčními triumfy loňského roku... 

Probrali jsme komerční selhání. Ale v jádru jsme optimisté, takže zákonitě musíme obrátit stranu a podívat se i na filmy, kterým se dařilo. Diváci za ně utráceli, často s radostí a s pocitem dobře investované výplaty. Ale ne vždycky. Projeďme si v rámci účetní uzávěrky loňského roku, jaká byla „soukromá dramata“ bijáků, jež nás v uplynulém roce kasovně nejvíc překvapovaly. Díky čemu bodovaly? A jak velkou radost dělaly tyhle tituly svým strůjcům a mecenášům? Pojďme si prosvištět top dvanáctku. 

Čtěte také: 12 NEJVĚTŠÍCH ZKLAMÁNÍ V POKLADNÁCH 2011

12. Gnomeo a Julie

Veleprůměrný animák, na němž jsou nejzajímavější songy Eltona Johna (a to je tenhle růžový děda už hodně out), se propracoval ke stovce z Ameriky a 94 milionům ze zbytku světa. Tuctová rodinná taškařice s nadrženými trpaslíky přitom nemá v záloze žádný trumf, nesvezla se na nějaké velepopulární hvězdě v hlasovém obsazení, nedefinovala trendy, nestrefila se do módní vlny. Průrazný disneyovský marketing ale z levné britské produkce udělal hit prostě tím, že přesně vyhmátl čas premiéry - a z pestrobarevné variace na Shakespeara se díky tomu během února, v mezičasí mezi SuperBowlem, Svatým Valentýnem a příjezdem prvních březnových blockbusterů, stal jednak víkendový hit, a pak i stabilní ždímačka dolarů z kapes rodičů. Tenhle flák měl prostě velké štěstí. Předpokládejme, že ho producenti zkusí vydojit i napodruhé. Ale jen těžko se znovu takhle trefí.

11. Paranormal Activity 3

Už dvakrát se ocitl v tomto výročním žebříčku, z toho jednou na úplné špici - proto samotnými výdělky nepřekvapí. Pořád si tu ale svoje místo zaslouží. A nejen kvůli rozpočtu. Zatímco jiné série zklamávaly, Paranormal Activity si pořád jede to své, a to přestože nepatří do zlatého fondu a rozporuplné kouzlo série už všichni dávno prohlédli. Při minimálních nákladech a udrženém konceptu "hnusné domácí video s pár lekačkama" se Paranormal Activity na sto mega z Ameriky  pořád moc nenadře. A desítky dalších milionů sype z Evropy i z Asie (kde film vydělává přestože se neveze na halloweenské hororové mánii). Je to nezastavitelný proud chechtáků, k jehož spuštění stačí přitom tak málo: Jedna dvě krátké upoutávky, jeden plakát, dvě fotky, pošťouchnutí hororářů a nahození před fandy, kteří už vše potřebné roznesou po internetu. Jednoduché. Účinné. Supervýdělečné. Bravo, není divu, že se na říjen chystá už čtvrtý díl.

10. Zkažená úča

Byl to rok levných komedií. Zatímco spoustě trikových blockbusterů a comicsáren se nedařilo, skromné taškařice postavené na zajímavé zápletce, vtipném scénáři a živé herecké interakci bodovaly. Jako třeba Zkažená úča. 216 milionů celosvětově je na poměry levné konverzačky za dvacet milionů skvělým počinem - zvlášť když spojíme pár vulgárních fórů s bezmála odepsanou čtyřicítkou cameron Diaz, přihrávajícím Jasonem Segelem a stále ještě herecky neokoukaným Justinem Timberlakem. Asi málokdo v Hollywoodu v téhle konstelaci čuchal velký hit.

9. Lví král

Přijdou lidi na Titanic ve 3D? bude diváky zajímat po deseti letech znovu Nemo? Má cenu restaurovat Krásku a zvíře? A spustí novou vlnu starwarsácké mánie znovuuvedení Epizody I ve stereoskopickém formátu? Tyhle otázky se staly mnohem palčivějšími po zářijovém veleúspěšném re-releasu Lvího krále. Klasika vytažená do 3D si za měsíc urvala přes 90 milionů dolarů, což je při mírných nákladech na konverzi i reklamní kampaň prostě paráda. Ten balík byl vysázený na stůl bez kdovíjaké námahy a shrábnutý prozíravými šéfy od Disneyho. Jak moc velký trend se z téhle trefy vyloupne, to nám napoví už první tři měsíce letošního roku.

8. Harry Potter 8

Celou dekádu si brousil hůlku na miliardu. Teď už musela padnout. Poslední díl, pořízený navíc ve 3D a v době, kdy inflace a nenažranost trhu vyšponovaly ceny lístků do horentních výšin, už musel Potterovi tuhle metu donýst k večeři. Stalo se. Potter ale miliardu zdolal zcela suverénně a vyšplhal se až na bronzovou příčku kasovně nejúspěšnějších filmů všech dob. Na Cameronovy fláky má sice s 1,3 miliardy pořád velkou ztrátu, ale po stránce dolarové bylo tohle finále vážně tak epické, jak si studio přálo. Jen by mě zajímalo, jestli Warneři zase vytasí své proslulé účetní fígle a pro potřeby berňáku znovu vypočítají, že film vlastně prodělal...

7. Šmoulové

Dvojité překvapení: Modré zlo nakonec nikoho nezabilo, protože jsme už určitě viděli otravnější rodinné bijáky. A na trhu filmová verze obstála mnohem líp než jiný zašlý belgický import (ano, zdravíme Tintina). Jednoduchá rodinná zábava je jediným vyloženým triumfem Sony/Columbia v loňském roce, protože produkce za sto mega atakovala 150 milionů z Ameriky a skoro 600 mega celosvětově! Jasná výhra, ke které můžete připočítat merchandising... a dostanete se na čísla, jež činí druhý díl nevyhnutelným. I největší šmoulohater by ho odklepl. A dovezl nejpozději v létě 2013.

6. Zrození planety opic

Kvalita je nejlepší recept. Nová Planeta opic to v létě spolu s X-Meny vyhrála, na rozdíl od nich ale překročila práh očekávání a po pozoruhodném padesátimilionovém rozjezdu se v kinech držela tak dlouho, než do amerických pokladen nateklo 176 milionů. Globální téma a legendární značka zabraly i ve světě - opičáci se totiž setkali s pochopením, i když bojovali zrovna o hvozd za sanfranciským Golden Gate. Nakonec z toho byla skoro půlmiliarda celosvětově, neutuchající divácká spokojenost a neoblomná jistota, že dvojka do tří let prostě musí přijít.

5. Všemocný

Potemnělý psychologický thriller měl zápletku tak trochu jak od Davida Cronenberga: Zázračná pilule nakopla neúspěšného spisovatele do neuvěřitelných obrátek, až byl z losera playboy, celebrita, autor bestsellerů, milionář a fešák k pohledání. Zázračná proměna měla ale i svoje negativní stránky. Krvavé stránky... I když se snímek režiséra Neila Burgera za 27 milionů dolarů nebál temnějších emocí, vydělal ve světových kinech 161 mega – což se nestává moc často. Jak je to možné? Inu, sympaťák Bradley Cooper po A-Teamu a Pařbě ve Vegas lidi baví, o originální látky bude zájem vždycky a když k tomu vystřihnete vizuálně atraktivní trailer, jehož lesk potvrdí kritici i první diváci, můžete vymlátit z drobné investice pořádný hit. I bez zázračných drog.

4. Rychle a zběsile 5

Čtyřka Rychle a zběsile uspěla s nečekanou pompou. Jasně, když se vracel stejný tým, co válel ve čtyřce, jen posílen o větší rozpočet a zpoceného svalouše Rocka, nešlo pochybovat o navýšení komerčního potenciálu. Zvlášť v situaci, kdy trailery vyladily film do podoby, jež začala zajímat i příznivce klasické těžkotonážní hollywoodské akce. I nové diváky režisér Justin Lin uspokojil, což vedlo k úctyhodnému skoku v tržbách - 360 milionů čtrtého dílu se podařilo zběsilé pětce navýšit na mohutných 626 mega z celého světa! Tahle série nabrala neuvěřitelný vzestupný kurz (a to i kvalitativně) a stala se držákem mezi akčními popcornovkami. Už víme, že při plánovaném vzniku šestého a sedmého dílu se svalovci zase budou mlátit po papulích, holky pištět v nablýskaných kárách a že se budou do služby hlásit další akční hrdinové, jen aby si mohli taky zpomaleně rozstřelit svou nádrž s benzínem. A budou u toho plné kinosály - na což u akčňáků už prostě nejsme tak úplně zvyklí.

3. Černobílý svět

Hluboce lidské drámo smiřující různé rasy i etnika tu máme každý rok. Žádné z nich už sice asi nepřekoná megahit Zrození šampióna (čtvrtmiliarda jen z Ameriky!), ale i tak se okolo těchhle levných hladivých báchorek točí desítky milionů. Miláček diváků i konzervativní kritiky Černobílý svět aka The Help se v Americe solidně uvedl na konci srpna, což je obvykle zcela mrtvé období v distribučním kalendáři, a odtud se prodral do srdíček hlavně středních a starších diváckých generací. Díky vytrvalému zájmu a šeptandě se film protlačil až ke 170 milionům, které se díky očekávaným oscarovým nominacím pro tenhle jemné ženské retrodrama ještě trochu rozmnoží ve zbytku světa (česká premiéra proběhla až na konci ledna). Při pětadvacetimilionovém rozpočtu jde o další jednoznačný triumf disneyovského marketingu... a příjemných emocí i politické korektnosti.

2. Ženy sobě

Komediální favorit slušné části redakce je naopak nenáviděn nemalou částí mužského publika... ale o to je komerční triumf téhle taškařice impozantnější! Parta neznámých hereček kolem klaunky Kristen Wiig to roztočila v ulítlém filmu o přípravách jedné svatby. Vydatná dávka ženského hašteření, ostřejší humor apatowovského střihu a klasická romantická linka se smísily ve film, který je mnohem vtipnější a chytřejší než třeba oba filmové Sexy ve městě (a to v nich došlo i na průjem). Ženy sobě baví tak výtečně, že je američtí diváci zvolili komedií roku a ještě naplnili konto distributora neskutečnými 169 miliony dolarů. Víc než kolik vydělaly hitovky jako Zbouchnutá, Superbad, 40 let panic nebo Kopačky. Přihlédněte i k nízkému rozpočtu, ke sto milionům ze zbytku světa a k nezanedbatelným výnosům z videonosičů a máte z "družiček" (název Ženy sobě je zavádějící) hit velký jak pořádně vykrmená kráva.

1. Insidious

James Wan je v mnoha ohledech spásou současného hororu. Série SAW nebo duchařina Zlověstné ticho nemusí být každému po chuti, ale o filmařské zručnosti a schopnosti prosadit se nemůže být pochyb. Wanův talent zafungoval i u nízkorozpočtového horůrku Insidious. Projekt s náklady v řádech tisíců dolarů utržil už o prvním víkendu v amerických kinech třináct milionů dolarů, a protože se začalo šeptat o jeho kvalitách, nakonec to dotáhl na čtyřnásobek prvotní částky (mezi horory nevídaná výdrž!). 53 milionů z Ameriky zbytek světa rozmnožil na 91 milionů, což je u filmu s oficiálními náklady na úrovni půldruhého milionu skvostné vysvědčení. Gratulace!

Kdo vás loni nejvíc překvapil? A komu věříte letos? Svěřte se nám v diskuzi.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (14)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace