OST recenze posledního Pottera a Super 8

LukasMa
harry potterostsuper 8
Jak dopadl poslední filmový Hary Potter, už víme. Co ale jeho soundtrack? A povedla se hudba k Super 8?

Dnes tu máme dva celkem zásadní kousky. Prvním je závěrečná část Harryho Pottera, kterou dostal na starost Alexandre Desplat, dalším očekávaná retro sci-fi J. J. Abramse Super 8, ke které složil hudbu jeho stálý spolupracovník Michael Giacchino. Tak jdeme na to.

Harry Potter a Relikvie smrti - část 2

Autor: Alexandre Desplat
Stopáž: 1:08:03
K nepřeslechnutí: Lily´s Theme, Dragon Flight, Statues, The Resurrection Stone

Alexandre Desplat je momentálně v kurzu. Před nedávnem získal oscarovou nominaci za drama Králova řeč, stačil zkomponovat hudbu pro Malickův Strom života a nyní představuje soundtrack k závěrečnému dílu potterovské série. Autor se nepřekvapivě odklonil od osobitého minimalismu a složil hudbu pro velký orchestr a sbory. Smekl tak poklonu Johnu Williamsovi, jehož postupy nepřímo cituje, a dovedl tak sérii do náležitě dramatického finále. Harry Potter a Relikvie smrti je nade vše temný, místy až nezvykle melancholický soundtrack, který postrádá onu hravost a rozmanitost dílů předešlých. Tato výrazová proměna však s sebou přináší spíše řadu úskalí. Soundtrack totiž předkládá jen málo opravdu výrazných okamžiků, které by se posluchačovi zaryly do paměti a přesáhly hranice obrazu, tak, jak tomu bylo u zmiňovaného Williamse nebo Patricka Doyla (Harry Potter a Ohnivý pohár).

Album otevírá nádherná skladba Lily´s Theme (lehounký ženský zpěv a ještě jemnější smyčce), ale po velmi slibném úvodu je všechna velkorysost v nenávratnu a následuje jen podivné hudební "vakuum". Atmosféra či dramatičnost se výsledku upřít nedají, přesto jsem v souvislosti se završením několikadílné série očekával komplexnější a emotivně bohatší výsledek. Hudba místo toho spěje do vytracena, bez pompy a zjitřené citlivosti, v závěru navíc prostá jakékoliv katarze. Nedá se ani říci, že by soundtrack hlouběji revidoval či relativizoval kompozice předchozí, na to jsou hrany příliš otupeny. Nic z toho však neznamená, že by Relikvie smrti nenabízela kvalitní poslech, spíše zamrzí moře vaty, které obklopuje klíčová místa – hrdinská a vzletná melodie zazní ve skladbě Dragon Flight, skladba Statues pro změnu nabízí intenzivně gradující motiv doprovázený sborovým zpěvem. Původní  motivy od Johna Williamse na soundtracku prakticky absentují, dočkat se jich můžeme pouze v upravené podobě, která odpovídá celkově pochmurnému tónu filmu (A New Headmaster, In the Chamber of Secrets). Je pozoruhodné slyšet jinak rozvernou a půvabnou hudbu v odlišných, nejednou truchlivých odstínech. Po okatě potterovských melodiích však není na soundtracku ani stopy.

Mírné rozčarování je způsobeno nejen absencí melodicky zajímavých míst, ale i závanem nepříjemné rutiny, kterou naštěstí čas od času vystřídá opravdu povedený hudební motiv (Dragon Flight, Statues, The Resurrection Stone). Desplatův soundtrack výrazně přispívá k tajuplné i napjaté atmosféře filmu, přesto je více dekorací než plnohodnotným a uspokojivým hudebním zážitkem. Nedávno recenzovaný Strom života je Desplatovo osobnější a mnohem zajímavější dílo.

Hodnocení: 6/10

Seznam skladeb:
1.  Lily's Theme (2:28)
2.  The Tunnel (1:09)
3.  Underworld (5:24)
4.  Gringotts (2:24)
5.  Dragon Flight (1:43)
6.  Neville (1:40)
7.  A New Headmaster (3:25)
8.  Panic Inside Hogwarts (1:53)
9.  Statues (2:22)
10.  The Grey Lady (5:51)
11.  In the Chamber of Secrets (1:37)
12.  Battlefield (2:13)
13.  The Diadem (3:08)
14.  Broomsticks and Fire (1:24)
15.  Courtyard Apocalypse (2:00)
16.  Snape's Demise (2:51)
17.  Severus and Lily (6:08)
18.  Harry's Sacrifice (1:57)
19.  The Resurrection Stone (4:32)
20.  Harry Surrenders (1:30)
21.  Procession (2:07)
22.  Neville the Hero (2:17)
23.  Showdown (3:37)
24.  Voldemort's End (2:44)
25.  A New Beginning (1:39)

Super 8

Autor: Michael Giacchino
Stopáž: 77:44
K nepřeslechnutí:  Super 8 Suite,  Letting Go,  Alice Projects on Joe, The Case (Bonus Track)

Michael Giacchino (Star Trek, Ratatouille) bývá považován za jednoho z nejnadanějších skladatelů současnosti a nástupce klasiků, které reprezentují kupříkladu John Williams nebo již zesnulý Jerry Goldsmith. Giacchinův styl skutečně odráží mnohé z hudby, jejíž váha spočívá /spočívala/ především na plně symfonickém přednesu, smyslu pro nejmenší detail a brilantním spojení obrazu a zvuku. Soundtrack k filmu Super 8 je toho koneckonců dokladem. Dlužno podotknout, že se jedná o výsostně stylizovanou a nostalgickou záležitost, která ve všech ohledech skládá poctu filmům ze 70. resp. 80. let minulého století. Inspirace Johnem Williamsem a dalšími komponisty je tudíž více než zřejmá.

Obzvláště v porovnání se současnou filmovou hudbou působí soundtrack k Super 8 nadživotním,  až obstarožním dojmem. Zásluhu na tom nese dějová ilustrativnost a především pak výrazová nadnesenost. Autor zcela záměrně tlačí na pilu a maximálně prohlubuje emoce, tudíž romantické okamžiky působí až nezvykle sentimentálním dojmem, zatímco dramatické situace patří k tomu nejvypjatějšímu, co jen lze slyšet. Kompoziční postupy výše zmiňovaných klasiků jsou přitom nastudovány natolik pečlivě, takže se místy jen stěží zbavit dojmu, že se skutečně nejedná o zapomenutý soundtrack Johna Williamse, Jerryho Goldsmithe a jiných (viz. The Evacuation of Lillian, Lambs on the Lam). Oproti jejich tvorbě však chybí výrazný leitmotiv, který by soundtrack spojoval a propůjčil mu řád. Hudba, byť rozmáchle instrumentovaná a plná rytmických zvratů, postrádá  melodie hodné zapamatování nebo jiný mimořádný prvek, jež by si posluchače podmanil. Výjimkou je skladba Super 8 Suite, která velmi svěžím způsobem slučuje epickou, ale i romanticky křehkou polohu Giacchinova hudebního doprovodu. Při hrátkách s žánrem sci-fi nelze opomenout ani syntezátory. Ty zde mají okrajovou funkci, podobu spíše anachronických zvuků a tónů, čímž ještě důsledněji evokují zašlou filmovou éru a její kolorit - The Case (Bonus Track).

Velká škoda, že se album tříští do krátkých skladeb, které se často nestačí ani řádně rozvinout, v horším případě působí takřka nadbytečným dojmem. Dramatickým momentům sice nelze odepřít řemeslnou preciznost, ale i přesto náleží k méně zajímavé částí. Mnohem poutavější jsou komornější a epické skladby (Letting Go), v nichž Giacchino velmi zdařile evokuje poetiku klasických soundtracků, jejich dobrodružného ducha i nezaměnitelný patos. Je velmi příjemným osvěžením slyšet po dlouhé době dílo, které se navrací k mnohotvárné a poctivé orchestrální hudbě.

Hodnocení: 7/10

Seznam skladeb:
1. Super 8 (1:44)