Noční můra v Elm Street: Recenze

Jak si vede Freddy Krueger po faceliftu?

Tak a jeho to tady. Znásilnili všechny. Celá svatá trojice filmových zabijáků musela padnout na kolena před nenasytnými producenty a doslova se ponížit. Režiséři si s nimi začali dělat, co chtěli, z charismatických likvidátorů udělali srandovní idioty a omladina, která měla končit pod jejich noži a mačetami, musela nejdřív projit lobotomií. Nikoho nezajímá, že dříve stoicky klidný a charismatický Michael Myers je u Roba Zombieho dvoumetrový wrestler rozsekávající lidi jen proto, aby všude (fakt všude) bylo hrozně moc krve. Každému je jedno, že se z hokejového fanouška Jasona Vorheese stal dement s mačetou. Teenagerům se to líbí, a tak se na zavedeném modelu nebude nic měnit. Tedy alespoň Noční můra v Elm Street nic nemění.

Nová verze skotačin a alotrií Freddyho Kruegera je naprosto stejná břečka jako skoro všechny ostatní moderní remaky. Nerespektuje předlohu, což by za jistých okolností zase až tak moc nevadilo, ale doslova plive do obličeje všem fanouškům originálu. Chcete nového Freddyho? Chcete se bavit jako za starých časů? Jděte do háje. Tenhle film je pro teenagery, jimž stačí laciné lekačky, kamerové filtry a pár podřezaných mlaďochů a mladic. Nová Noční můra v Elm Street je ve světle původní série naprosto neinvenční, trapná a nudná záležitost, která musí naštvat každého, kdo s Freddym strávil alespoň část dětství nebo mládí. Ne že bychom to nečekali.

Nebyl by problém tohle odpustit, kdyby film fungoval v klasické hororové rovině. Koneckonců, těch pravověrných fandů nejspíš nebude tolik, aby zvládli zaplatit náklady na natáčení. Samuel Bayer, údajně hodně schopný režisér reklam a klipů, má však nejspíš diváky nejen za nenáročné, ale za nenáročné tupce. Už jsme si nejspíš všichni zvykli, že v nových hororech, a speciálně v těch, které produkuje Michael Bay, se děsí tím způsobem, že někdo odněkud vyskočí a buď hrozně hlasitě zakřičí, nebo je na zlomek vteřiny hudba strašně nahlas. Je to laciné, avšak funguje to. Asi jako kdyby vám někdo, o kom, nevíte, zařval do ucha. V případě Noční můry jde Bayer ještě mnohem dál. Tentokrát nikdo nevyskakuje ze tmy, místo toho se prostě naprosto bezdůvodně střihne někam úplně jinam a tam odtud vyskočí bubák. Nebylo tam žádné šmátrání, kvůli kterému by musela jít hrdinka prohledat temný kout. Žádná skříň, do níž je nutné se podívat. Prostě se najednou bez zjevného důvodu střihne někam, kde je tma, tam se postaví Freddy a zařve. Laciněji vytvářené lekačky nejspíš v žádném jiném filmu nenajdete.

Kladné body Noční můra nezískává ani za napětí. Máme tu až příliš mnoho scén, které by sice chtěly být napínavé, ale působí směšně. Když se Kyle Gallner (ten člověk rozhodně nevypadá jako hrdina, spíš jako vyděšený králík) objeví v plavkách uprostřed ocelárny, v níž banda lidí nahání Freddyho Kruegera, musí se smát i ten nejméně náročný fanda hororů. Tohle je prostě špatně. Nehledě na to, že ve filmu člověk jen těžko hledá postavu, jíž by byl ochotný fandit. Všichni tu jsou sympatičtí asi jako akné.

Nejhůř však dopadl samotný Freddy. Tahle postava, hororová ikona druhé půlky dvacátého století, byla doslova vykastrována. Jackie Earl Haley je sice vynikající herec, z takhle povrchního zabijáka by ale nic nevymáčknul ani Al Pacino. Původní Freddy byl nejen zlý a smrtelně nebezpečný, především byl sympatický. Měl smysl pro velmi černý humor a každé zabití si užil. Robert Englund ho obdařil obrovských charismatem a člověk mu jednoduše fandil. V nové verzi je Freddy prostě a jednoduše naštvaný zahradník, jenž zabíjí mladé lidi. Bez nápadu, bez invence, bez pokusu být zajímavý nebo originální. Nože zabodnuté v krku, rozřezaná břicha... nic víc. Nikde není postel, která by sežrala Johnnyho Deppa, nenajdeme tu comicsový souboj ani Freddyho – loutkaře. Nebýt snového světa, mohl by místo Kruegera vraždit prakticky kdokoliv, kdo by si na sebe byl ochoten vzít tu hodně nepovedenou masku.

Noční můra v Elm Street model 2010 je jednoduše průšvih. Stejný jako Pátek třináctého. Není to napínavé, není to děsivé a není to ani trochu zajímavé. Jsou v tom špatní mladí herci nebo dobří starší herci, kteří nemají co hrát. Vizuálně není o co stát a bát se budete jedině u představy, že někdo natočí dvojku. Je to špatný film ve všech směrech a já už o něm nikdy v životě nechci slyšet. Ve světě, kde vydělávají Noční můry v Elm Street a na Piraňa 3D, Splice nebo Let Me In nikdo nechodí, je něco špatně.