Čtvrtý Potter... to sousloví se mi po bezmála deseti novinkách na téma jeho komerčního rozletu začíná protivit. Ale minimálně ještě jednou s ním mávat musíme. Sledování domácího „box office“ totiž musí narušit svou třítýdenní periodu právě kvůli řádění malého čaroděje, jenž se dokázal vzpříčit trendům a zoufalým tržbám kinařů a lákat do sálů větší houfy i než jeho přímý předchůdce. Vězeň z Azkabanu pozval za druhý červnový víkend do kin 102 tisíc diváků, Newellův hit jich naproti tomu uvítal hned 119 tisíc, což je suma pro jeho kolegy v TOP desítce naprosto nepředstavitelná. Uvidíme, co tenhle nával příznivců vyvede s celkovými čísly. Azkaban si vylezl až někam za hranici 550 tisíc diváků, Ohnivý pohár by si s dobrým přijetím fanoušků mohl klidně myslet na víc jak 600 tisíc – pro tenhle případ by se ovšem muselo začít chodit do kin i o Vánocích a ještě k tomu eliminovat dopad King Konga, Narnie a desítek dalších lednových premiér.

Zbytek ovšem nevybočuje z tradičně zoufalých mantinelů. Divácká masa totiž díky Potterovi neprocitla a nezačala chodit do kina jak do samoobsluhy. Prostě si jen vybrala jeden titul, který zrovna stojí za „stopáďo“ a popcorn k tomu. Pohled do žebříčku UFD jest tedy znovu tristní. Druhá Kletba bratří Grimmů paběrkuje s pěti tisíci a bronzovému Sklapni a zastřel mě stačilo na třetí flek ještě o tisíc diváků míň. Čtvrtý Strašpytlík se drží i přes nával nových filmů, zatímco pátá Mrtvá nevěsta potvrzuje to, co jsem tvrdil už mnohokrát: Na Burtona se v českých kinech kašle a extatické ohlasy několika filmových nadšenců (ano, to jsme my i vy, i když si to nechcete přiznat :-) na tom něco změní maximálně v řádu desítek zaplacených lístků.

Ale popojedem... Těší mě, že debutující V moci ďábla dává alespoň lehce na frak další premiéře, romantice A co když je to pravda? O tom, že rozhoduje spíš název než pídění po kvalitě se asi přít nemusíme, ale třeba diváci ocení i „ďáblovy“ kvality... Stejně tak se nemůžeme hádat o tom, že debata o filmu, který startuje s jednou tisícovkou diváků a ještě k tomu v první desítce, předznamenává katastrofu pro celé naše kulturní prostředí. Potter na tom nic nemění. I když pořád nabádá k optimismu stokrát víc než stabilně ignorovaný Tajemný let, uvadající Anděl páně nebo brakoví Lovci dinosaurů. Zůstává jedna otázka: Jak s tímhle kanálismem zamává King Kong? A vzpomene si někdo na Restart?