Počítačoví hráči odnepaměti se znepokojením sledují, jak si Hollywood z jejich teritoria licencuje výhradně akční tituly, ve kterých stříká krev na všechny strany a motorová pila se nikdy nezastaví. Má to svojí logiku, protože zadaptovat něco takového nedá příliš práce. Stačí vymyslet akční béčko, opatřit ho VLASTNÍM příběhem a hrdinu vytvarovat k obrazu svému. Hybrid je na světě a většinou to dopadá tragicky. Teď se však dost možná karta obrací, vedle velkorozpočtových adaptací typu Prince of Persia nebo Gears of War totiž došlo i na méně akční žánry, ze kterých by se dala s trochou štěstí vytesat pořádná detektivka. Pokud to vyjde, mohli by hollywoodští průzkumníci zapátrat hlouběji a vytáhnout na svět i další klenoty z žánru adventur.

Tenhle termín vám možná nic neříká, částečně i proto že se jedná o takřka vyhynulý žánr. V devadesátých letech však byly 2D a později i 3D adventury na PC jedním z nejžádanějších artiklů. Vycházely z prastarých textovek, takže šlo v podstatě o to, že jste jako hlavní hrdina chodil od lokace k lokaci, hledal nejrůznější stopy a hovořil s ostatními postavami, abyste získal indicie, dal je správným způsobem dohromady a vyřešil nějakou tu záhadu.

Ano, možná si říkáte, že na stejném principu funguje spousta hollywoodských filmů. V některých jsou hrdinové tak dementní, že byste si je přáli ovládat. A právě to vám adventury splní. Mezi jednu z nejslavnějších žánrových sérií patří Broken Sword. Klasická point-and-click adventura s nádhernou komiksovou grafikou (alespoň v prvních dvou dílech) vyprávěla příběh George Stobbarta, amerického turisty, který se při výletě do Paříže zaplete do tajemství kolem prastarého kultu Templářů. Než se naděje, tak ho jeho přílišná zvědavost dostane do pořádného průšvihu a když pak potká podobně zvědavou fotografku Nico Collard, už není úniku. Tihle dva procestují zeměkouli křížem krážem a nakonec všemu přijdou na kloub. Tedy s vaší malou pomocí, přirozeně.

Koho napadlo hru zadaptovat pro stříbrné plátno? Světe div se, samotného autora Broken Swordu, Charlese Cecila. Ten si v herním byznysu vydělal dost peněz, aby spolu s dalšími producenty mohl vložit do nově vznikající produkční firmy dostatečný kapitál a dokonce už se ohání tím, že pro první (ano, bude jich víc) snímek ze série Broken Sword sežene nějaké áčkové jméno. Prý třeba některého z režisérů filmů o Harrym Potterovi nebo Martina Campbella, režiséra Casino Royale.

To jsou hodně silná slova, ale Cecil nikdy nežertoval a jeho ambice v herním průmyslu nebyly z nejmenších. Je jasné, že i do natáčení filmu půjde s plnou vervou. Snad nenarazí... Broken Swordu by mohla hodně pomoci žánrová příbuznost se Šifrou mistra Leonarda a Lovci pokladů. I když na nás v tomto případě nečíhá žádná kontroverze, řešení záhad má filmové publikum rádo. A pokud by z toho nakonec byl nějaký pěkný výdělek, mohlo by to znamenat, že adaptace herních pecek přestaneme házet do jednoho pytle (zatím z něj vypadnul snad jen Gansův Silent Hill, který opravdu nevypadá jako běžná popcornová adaptace typu Resident Evil nebo Doom).