Zase se přemnožily. Mrchy! Producenti se tváří, že neměli na vybranou a že v nabitém distribučním kalendáři prostě museli zabrat hned šest nových kolonek. Vítěz se určuje snadno, detekce poražených tak snadná není. Ale zkusme to...

Pětadvacet milionů uvelebilo Želvy ninja na první pozici kasovního žebříčku s pohodlným náskokem před řežbou 300: Bitva u Thermopyl (ta ale suverénně míří k dvoustovce jen ze severní Ameriky). Michelangelo, Donatello, Rafaelo a Leonardo si za mořem vždycky užívali obrovské popularity. Televizní seriály, comicsy i hrané celovečerní adaptace vyšly z módy, bratrům Weinsteinovým a společnosti Warner Bros. se ovšem želváků zželelo. Hrdinové s krunýři díky nim dostali nový digitální kabátek, a to za skromňoučkých (oficiálně uváděných) 34 milionů dolarů. Náklady se vrátí rychle, protože pamětníci zjevně nestihli vymřít; jestli se ale ninjové dohoupou třebas k osmdesátimilionovému ranci, to záleží hlavně na Disneyho novince Robinsonovi, která v příštím týdnu obsadí minimálně 3200 kin. Dva animáky vedle sebe, to obvykle nedělá dobrotu.

Šest ambiciózních filmů v jedné řadě způsobuje srovnatelnou neplechu. Řevnivost přibrzdila už Wahlbergova Odstřelovače. Marky Mark si Skrytou identitou sice upevnil image sympatického drsňáka, ve Fuquově akčňáku ale zajímal méně lidí, než si studio představovalo. Dalších deset milionů splichtila sci-fi o nejmenších pro nejmenší The Last Mimzy, což můžeme považovat za zklamání leda ve světle tří tisícovek kin. Bez hereckých hvězd a s matnou trailerovou kampaní se čekalo možná ještě míň. Shayeho sci-fi může těšit, že o dvě stě tisíc dolarů míň utržil i očekávaný sequel remaku Hory mají oči. Craven do jeho pořízení mnoho neinvestoval, po patnáctimilionovém otvíráku loňské Ajovy jedničky však může lamentovat nad nedobře načasovanou premiérou. Myslím, že v lednu by se hororovým Horám dařilo líp než na nahuštěném březnovém jídelníčku, jenže to koneckonců není náš problém. Trojka alespoň poletí rovnou na DVD.

Výběr premiér týdne uzavírají dvě psychologizující dramata, u nichž se má ke komerčnímu úspěchu kráčet skrze filmovou kvalitu. Přitažlivější ohlédnutí za odkazem jedenáctého září Reign Over Me nachytalo na jména Adama Sandlera a Dona Cheadla slušných osm milionů dolarů, mnohem hůře kriticky přijaté retro Pride se zastavilo jen na milionech čtyřech. Jejich tvůrce asi nebude příliš zajímat invaze Robinsonovic famílie, příchod thrilleru pro náctileté The Lookout, ani představovačka bláznivé komedie Ledově ostří... my se ale dalším komerčním atakem Willa Ferrella budeme zabývat znovu více než důkladně.

Kompletní žebříček najdete tady.