Tak jako každý leden se i letos Jiří Králík se svou kompanií odvážil obohatit program českých kin o deset titulů pro náročnějšího diváka. Nebudeme dnes polemizovat o smysluplnosti tohoto činu, ani vytýkat tomuto filmovému obrozenci konkrétní výběr titulů. Iniciátorovi této bohulibé akce zjevně nepřipadá, že s levnoknihovým bombardováním artistními tituly bylo v českých luzích a hájích vytyčeno dostatek pastvin pro publikum zamilované do ryzího filmového umění. A přitom sám nemíní servírovat neznámé tituly jen několika málo divákům - spíš vsází na osvědčené hitovky typu Hitchcockova thrilleru Na sever Severozápadní linkou.

Inu, kdo chce kam, pomozme mu tam. Nabídka je znovu pestrá, i když nikterak originální. To je na druhou stranu možná dobrá zpráva, protože naplnit Projekt 100 pouze dědictvím Letní filmové školy (a obdařit tak české kinosály třebas deseti filmy na téma Člověk a příroda nebo Africká kinematografie), to by asi nerozdýchala nejen čtenářská základna MovieZone. Takto si můžete vybírat. Anarchistický Mechanický pomeranč Stanleyho Kubricka snad každý vzdělaný člověk viděl, o Hitchcockovi si můžete přečíst ve V.I.M., stejně jako o Samu Peckinpahovi a jeho lyrickém westernu Pat Garrett a Billy the Kid. Už to samo o lecčems svědčí.

Předpokládám, že při vrozené slabosti pro Orsona Wellese by se stejné nálepky dočkal i Třetí muž Carola Reeda, jenž byl před pár lety označen britskými mudrci za nejlepší tamější flák všech dob. Jen jsme nechtěli nakoukávat nekvalitní kopie a čekáme na kino... Kované intelektuály jistě potěší Zrcadlo Andreje Tarkovského, na které jsem osobně ještě nevyštrachal dost odvahy, abych na vlastní kůži ověřil, zda jde o nabubřelou nudu nebo neopakovatelně oduševnělý počin. Ze starých pardálů se v nabídce objevuje ještě skrz naskrz provařený Zhang Yimou s Cestou domů (a ještě docela dětskou Zhang Ziyi) a Agnés Vardová s ukázkou francouzské nové vlny Cléo od 5 do 7.

Novinky světové kinematografie jsme pro vás už dřív zmapovali. Zvedá se vítr Kena Loache je prý zcela průměrnou historickou záležitostí s kostrbatým politickým přesahem, Taxidermia vypadá parádně úchylně a oscarového Tsotsiho jsme pro vás zrecenzovali už po Karlových Varech.