Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Justice League kasovně vyhořela, v téhle podobě skončí


ikona
Cival
aquamanbatmanben affleckbox officecyborgdc comicsdisneyflashgal gadotgreta gerwighulkjigsawjoss whedonjustice leaguekenneth branaghlady birdliga spravedlnostimartin mcdonaghmarvelMatky na tahu o Vánocíchmel gibsonowen wilsonsaoirse ronansupermantáta je domathorthor: ragnaroktržbywarner bros.wonder womanzack snyder
My to říkali od první chvíle. A nejen my. 

Tak končí tahle komédie... a je to, myslím, dobře. Nakonec za to nemohli zlí kritici, protože ti byli umlčeni prakticky až do samotné premiéry a jejich texty nebyly kdovíjak zdrcující, byť rating 40% na RottenTomatoes za třetinu pozitivních recenzí bolí. Nemohli za to ani internetoví hejtři, i když fandové zuří a po vzoru Babiše řvou, že se tu jede neférová „kchámpáň“. Nemohlo za to ani počasí ani špatná pozice planet. Posralo to prostě studio Warner Bros. a trh to nelítostně zaznamenal.

Warneři přitom měli – a stále mají – všechny trumfy ve svých rukách. Mají nejslavnější comicsové ikony. Několikrát si ozkoušeli, jak můžou zabírat blockbustery s nimi, jak po kritické, tak i obchodní stránce, když se svěří silným autorským osobnostem. Přesto jsme v posledních letech sledovali sérii podivných a nešťastných rozhodnutí, které vedly k rozpadu všech velkých plánů.

 

Filmové DC univerzum je v troskách, nervózní studio ho ale do nich v podstatě poslalo už před premiérou, kdy se začaly zatípávat plány na rozvoj koherentního vesmíru marvelovského typu a rozjely se manévry na výrobu vzájemně nezávislých a nepropojených hrdinských bijáků. Už z toho šlo poznat, že Warneři zjistili, že jsou v koncích – paradoxně ale ne kvůli sólovkám, které si na sebe v pohodě vydělaly, ale protože moc dobře věděli, že jejich vlajková loď, Justice League neboli Liga spravedlnosti v kinech ohromně selže.

TRŽBY FILMŮ Z NOVÉHO DC UNIVERZA 

To zklamání je ale ještě větší, než zámořští experti čekali. Tihle experti totiž jaksi přehlíželi, že procento diváků zhnusených nebo znuděných crossoverem Batman v Superman bylo opravdu extrémní a další nášup téhož v trailerech rajcoval o to méně lidí. Já jsem tipoval „šokující“ otvírák pod kilo a porobení i „obyčejným“ Thorem 3… a tak se taky stalo. Americký start za 96 milionů dolarů je naprostou katastrofou (propad oproti BvS o sedmdesát milionů!), protože když se všechny ty nejcennější postavy z DC klenotnice daly poprvé dohromady, nestačilo to ani na běžnou sólovku Wonder Woman nebo Iron Mana.

AMERICKÉ TRŽBY COMICSÁREN

 

Snyderovský styl se holt rychle zajedl a nezvládá oslovovat širokou diváckou veřejnost, baví spíš poměrně početnou skupinu jeho oddaných fandů. A už se to přestává rentovat. Studio si tuhle skutečnost uvědomilo, bohužel na ni ale (a posléze na osobní tragédii ve Snyderově rodině) zareagovalo nejdementnějším možným způsobem, totiž že donutilo Snydera k úpravě stylu, a tedy k family-friendly kompromisům, a pak najalo Josse Whedona, aby film nakonec dotočil, doladil a modifikoval k předobrazu svému. Výsledkem je bezpohlavní a sterilní paskvil se směšným finále, který evidentně zvýraznil slabiny obou režisérů a pojmenoval důvody, proč jsou z obou kdysi velebených tvůrců padlé ikony.

Ty reakce ovšem musí být mnohem razantnější, protože motanice okolo Justice League dospěly do fáze, kdy se takovéhle comicsové sešlosti přestávají finančně vyplácet. Zatímco Disney vydělá na Avengers stovky milionů dolarů, Warneři už budou trnout hrůzou nad čísly u první Ligy spravedlnosti – pokračování by přitom za dané konstelace nemělo tuplem šanci. A pokud by ho studio chtělo zase pojmout jako epický trikový velkofilm za minimálně čtvrtmiliardu dolarů, prohučelo by v tomhle tvůrčím aranžmá horentní sumu.

 

Liga spravedlnosti tedy ještě nejspíš neprodělá v kinech desítky milionů dolarů jako Blade Runner 2049 nebo Král Artuš, přestože reálné náklady na ni budou (I s ohledem na dlouhou preprodukci, stejně tak táhlou výrobu a nákladné přetáčky) převyšovat 300 milionů dolarů. Zároveň ale zvládla zabít renomé hned dvou etablovaných režisérů a výrazně oslabit kasovní potenciál tří velmi slavných postav (nový film se Supermanem už prostě nebude mít takový zvuk a očekávání, protože se muž z oceli okoukává) a novým třem nějak výrazně nepomohla. 

Osobně teď tipuju odložení Justice League k ledu, odbavení už dodělávaného sólo Aquamana, pak sázku na Wonder Woman 2, adaptace Shazama! a restart Batmana bez Bena Afflecka. Do toho se, předpokládám, dočkáme nové verze Green Lanterna, který se ještě nestihl podruhé zdiskreditovat, a realizaci druhého Sebevražedného oddílu plus nějakých (polo)sólovek Harley Quinn a Jokera. A pak se uvidí. Druhou Ligu spravedlnosti ale jinak na plátně neuvidíme minimálně pět šest let.

 

Obzvlášť bolestivé musí být pro DC vědomí, že víkendové zisky Thora 3 sice nástup konkurence srazil o 61%, připsaných 21 milionů a posun na 247 mega nicméně značí, že si nová neonová marvelovka připíše třístovku jen z Ameriky. Zatímco Liga spravedlnosti, ten kýžený vrchol mnohaletého DC vývoje, se nejspíš nedohrabe ani k čtvrtmiliardě. Hrozný úpadek a totální plýtvání kasovním potenciálem těchhle značek, po němž si Snyder u comicsových megaprodukcí jen tak neškrtne (BvS dalo pro srovnání 330, Wonder Woman dokonce 401!).

Tržby ze zbytku světa sice můžou ponouknout hlavouny i fanoušky aspoň k náznaku optimismu, protože 281 mega v úhrnu z prvního globálního víkendu se zdá být mohutných. Výdrž tohohle filmu ale nebude kdovíjaká, takže zatímco Thor má na kontě aktuálně 736 mega a ještě hodlá přisypávat, Liga spravedlnosti bude ráda, když se na tuhle cifru vyhrabe celkově. Zkrátka výrazný propad ve všech ohledech, a to i oproti rozpačitému Batman vs. Superman, tuplem pak v kontextu Temného rytíře, u něhož zvládal miliardu vykouzlit jen jeden Nolan s jedním Batmanem a bez čínského dopingu.

 

Tenhle týden je ale hodně zajímavý i na dalších místech žebříčku. Hlavně kvůli dramedii Wonder, díky níž může úžasný comeback slavit Julia Roberts. Levná povznášející rodinná konverzačka o svérázném klučinovi s fyzickou vadou si připsala o víkendu parádních 27 milionů dolarů a díky výborným recenzím a excelentním ohlasům divákům si určitě dojde pro sto mega jen z Ameriky. A navíc i pro status podzimní trvalky a nízkorozpočtového kasovního hitu. Po dlouhé době jde o trefu studia Lionsgate a i díky tomu jde předpokládat, že se tenhle „crowd-pleaser“ vetře do oscarové soutěže. Minimálně Julia se v ní může prosadit, tak jako třeba svého času Sandra Bullock skrze Zrození šampióna. Víc zakázek čeká i režiséra Stephena Chboskyho a herce Owena Wilsona.

Za Thorem se na čtvrté pozici snaží sequel Táta je doma, ale moc to nejde. Tady trvalka naopak neroste a film hřeší na velkou konkurenci, opuštění vánočního distribučního slotu a taky mizerné kvality. Průběžných 50 mega je s ohledem na třikrát vyšší zisky jedničky a nemalé náklady na dvojku (69 melounů) hodně ošemetných, studio by potřebovalo, aby se zbytek světa trochu chytil aspoň na tvář Mela Gibsona a vypomohl. Ale trojka určitě nebude.

 

To o osudu Smrti na Nilu, případného pokračování Vraždy v Orient Expresu, ještě rozhodnuto nebylo. Adaptace Agathy Christie pod režijním i hereckým velením Kennetha Branagha si zapsala zatím 51 milionů z Ameriky a celkově už 120 ze světa, což je při padesátimilionových nákladech solidní. Jestli se ale vyplatí investovat podruhé (a jestli by do toho Branagh znovu šel, aspoň jako herec), to ještě nevíme.

Na šesté příčce mě překvapil biblický animák The Star. Ne ani tak desetimilionovým otvírákem, ten je předvídatelně mizerný a na poměry žánru i tématu vyloženě katastrofální. Spíš mě zaráží, že tohle animované béčko má 62% pozitivních recenzí. Čekal bych spíš 6,2%.

V druhé půlce žebříčku se pak vedle snažících se Matek na tahu o Vánocích a hororového propadáku Jigsaw prosazují dva povedené autorské snímky, které by chtěly taky do oscarové soutěže. O fenomenálních 100% pozitivních recenzí indiečka Lady Bird o dozrávaní mladé dívčiny Saoirse Ronan jsem už psal minule – a skóre zůstává stále neměnně dokonalé a vyhlídky na ceny se projasňují díky přisypání dalších 2,5 milionů dolarů z pouhých 238 kin! Takhle se kuje želízko pro oscarovou sezónu!

 

Díky černohumornému dramatu Tři billboardy kousek za Ebbingem a 1,1 milionu dolarů vytěžených z pouhých 53 kin se do první autorské ligy vrací Martin McDonagh. Tvůrce geniální chcípácké gansterky V Bruggách a trochu slabších Sedmi psychopatů hlásí z Ameriky 94% pozitivních recenzí při náramném ratingu 8,7 z 10, takže nás krom hereckých fanfár pro Frances McDormand, Woodyho Harrelsona a Sama Rockwella určitě čekají nějaké ty oslavy McDonaghovy scenáristické a režijní virtuozity. Velké těšení!

Mimochodem velkým trhákem a velkým favoritem nejen u Akademie se během zimy mohlo stát černošské retro drama Mudbound. To ale bylo uvedeno na Netflixu, což všechny zmíněné šance maže. Každopádně jde zjevně o první zásadně povedenou filmovou velkoprodukci téhle společnosti, jak naznačuje 97% pozitivních recenzí při průměrném hodnocení 8,4 z 10 a taky půltucet různých festivalových cen. Dolary z kin se ale přepočítávat nebudou, škoda.

 

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se bude znovu prověřovat star-power Denzela Washingtona v retru Roman J. Israel, Esq. a Pixar zkusí zase vyplenit srdéčka dětí i dospělých hispánským animákem Coco.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (78)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace