Jason Bourne is back! Zase zpátky v první lize. Matt Damon se totiž vrátil ke své ikonické roli, protože jeho srdeční režisér Paul Greengrass si plácl se studiem Universal, a málomluvný agent bez paměti mohl zase naplno kopat kolem sebe… a sbírat u toho miliony. Přestože kampaň byla zjevně podtaktovaná a vystačila si v podstatě jen s jedním spotem a trailerem, přestože humbuk okolo tohohle comebacku nebyl kdovíjaký, značka je pořád minimálně v Americe natolik silná, že Bourne bez větší námahy vytěžil z amerických kin kulatých 60 milionů dolarů.

TRŽBY BOURNEOVEK

Je to druhý nejvyšší počin v rámci bourneovské ságy (jen Ultimatum startovalo za víc, za 69 mega) a po rozpacích z Bourneova odkazu, z toho akčního Hamleta bez Hamleta, kde otěže přebíral Jeremy Renner, jde o návrat na výsluní. Universal do Bournea narval „jen“ 120 – 135 milionů, za což dostal kvalitní blockbuster, co sice nesbírá supernadšené ohlasy (recenze nejen v Americe jsou bolestivě průměrné a leckdy mluví o zbytečném sequelu), ale chválu od běžných diváků si vydobýt zvládl.

 

Jeho zisky tudíž rozhodně nepůjdou rychle ke dnu a jen z Ameriky by mělo padnout víc jak 175 milionů. Bourne se navíc nemálo prosazuje i ve zbytku světa, kde během let a mnoha televizních repríz zvětšil zásah mezi diváckými masami, což mimochodem pomohlo k jeho největšímu mezinárodnímu startu v rámci ságy: globálně má 110 milionů za první víkend. Bourne si tak i v relativně úsporném marketingovém režimu vydobyl úctyhodné pozice a jako jeden z mála letošních úspěchů studia Universal (a jako vlajková loď civilnější a zemitější části akčního žánru) by měl mít nárok na další jízdu.

Úspěch Bournea bohužel zastavil v rozletu Star Trek. Ten i ve svém třetím dobrodružství samozřejmě cílí zejména na akcechtivé chlapíky, které uspokojil Bourne, což vedlo k nepříjemnému propadu tržeb o 59,5%. Čerstvě připočtených 24 melounů nicméně pomohlo k průběžným 105 milionům z Ameriky a 160 celosvětově, kteréžto cifry směrují posádku Enterprise vstříc brzké intergalaktické misi číslo čtyři.

TRŽBY FILMOVÝCH STAR TREKŮ

 

Bronzem se pak těší další bláznivá komedie chytře zacílená na ženy. Bad Moms neboli Matky na tahu vykutáleně oslovuje cílovou skupinu mamin, které by se taky rády vylily a užily nějaký ten nespoutaný brajgl, povinnost pečovat o haranty jim to ale úplně nedovoluje. Slušný scénář a dobře sestavený herecký ansámbl s komediálním citem, půvaby i popularitou (od Mily Kunis přes Kristen Bell až po Christinu Applegate) vedly k velmi sympatickému otvíráku za 23 milionů dolarů.

VÝDĚLKY FILMŮ OD STX ENTERTAINMENT

Úspěch je to evidentní tím spíš, že film stál směšnou dvacku a distribuovala jej nezávislá společnost STX Entertainment. Ta si s Matkami na tahu připíše svůj největší obchodní úspěch v kinech, protože výnosy téhle bžundy přesáhnou sedmdesát mega jen z Ameriky (maximum drží thriller The Gift s 43 a horor The Boy s 35 melouny) a dost snadno se můžou přelít i výš, pokud by se z bijáku stala trvalka jako u povahou spřízněné taškařice Ženy sobě nebo loňské Vykolejené.

 

Na výsluní se dál drží i animák Tajný život mazlíčků, který se vyškrábal díky osmnáctimilionovému víkendu už na dotek k třístovce. Úctyhodná práce a letošní jasná jednička loni tak rekordního studia Universal, která rozhodně bude nejednou následována. I v českých kinech to mimochodem bude nejspíš v půli srpna randál.

U nás koneckonců zvládá bodovat i Doba ledová 5. Česko je pro animované želízko studia Fox ale spíš jedním z těch světlejších teritorií na mapě temnoty a zklamání. Scrat a spol. totiž v Americe vyhořeli, viz průběžných 42 milionů, které naznačují, že éra Doby ledové tu nadobro odezněla. Globální zisky ale úplnou almužnou nebudou - aktuálních 253 milionů sice je hluboko pod vysněnou miliardou, ale v účetnictví se zvlášť ještě po nějakém tom znásobení neztratí.

 

Na šesté příčce dál zabírá horor Zhasni a zemřeš. Nová strašidelnost z produkční dílny zlatého hororového dítěte Jamese Wana je už na 42 milionech dolarů, oficiální rozpočet byl přitom osmkrát menší! Ano, znovu náramný poměr cena/výkon!

Ne úplně marné jsou i výnosy teenagerského („youtuberského“?) thrilleru Nerve: Hra o život, který si během středy a čtvrtka vysloužil šest milionů a během víkendu ještě další devítku přihodil. Na levnou a nevýraznou produkci od Lionsgate celkem slušná práce, čekal jsem jasný propadák.

Tím mi ostatně zaváněli i zresuscitovaní a vykastrovaní Krotitelé duchů. Ženská verze si už ale z Ameriky zvládla připsat kilo, což je solidní. Ne že bych věřil ve vznik dalších dílů, v Sony se ale po úvodním přívalu hateu museli bát mnohem horšího výsledku.

 

Do desítky se vešel ještě animák Hledá se Dory, který už je na 469 milionech z Ameriky a 830 celosvětově, a pak i třísetmilionová Legenda o Tarzanovi.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden zkusí jít co nejvíc ve stopách Deadpoola a Batman v Superman (tady čistě co se úvodních zisků týče) comicsový Sebevražedný oddíl. Bude to konečně šleha od DC?