Když byste před rokem požádali nějakého hollywoodského analytika, aby si tipl nejsilnější víkendy léta 2016, dost pravděpodobně by do top trojky zařadil právě ten aktuální. Třetí díl Star Treku, animovaná jistota Doba ledová, která posledně atakovala miliardu, a k tomu nějaká ta překvapivá žánrovka, v tomhle případě horor Zhasni a zemřeš z producentské dílny hororového krále Jamese Wana? Z toho přeci musí vylézt ohromná čísla!

 

Anebo… ne! Rok 2016 je totiž rokem padlých sequelů. Už 22 jsme jich letos viděli v široké americké distribuci, přitom pouhé čtyři zvládly nominálně překonat své předchůdce, a to ještě nezřídka díky inflaci. Jinak samá zklamání, propadáky, faily, zakopnutí a umrtvené série. Publikum už cítí sequelitidu jako nemoc a pídí se po originálních nářezech. Na druhou stranu řadu filmů podpořilo sice méně než minule, ale pořád tak velkorysým způsobem, aby se po započítání výnosů z ostatních distribučních platforem vyplatilo značku znovu ždímat. A právě to je případ Star Treku…

TRŽBY FILMOVÝCH STAR TREKŮ

Po zběhnutí režiséra J. J. Abramse k Hvězdným válkám se studio Paramount obávalo, že jejich vlajková loď půjde ke dnu. Fajnové trailery nevyrukovaly s ničím originálním a strhujícím, angažmá rychlého a zběsilého Justina Lina moc pozitivních emocí nevzbudilo, stejná posádka v trochu ošoupanějších kulisách mohla klidně třít bídu. Ale Star Trek během posledního měsíce zvládl roztočit svá marketingová kolesa a nakonec se protlačil ke slušným šedesáti milionům dolarů z prvního víkendu.

 

Je to míň než u předchozích expedicí lodi Enterprise (starty za 70 a 75 mega), ale pořád velmi solidní suma, vysoko nad úrovní před abramsovským restartem, opravňující k úvahám o 200 milionech jen z Ameriky. Nebyla to přitom ani tak smrt Antona Yelchina, která vytáhla třetí Star Trek ze sféry nezájmu, ale spíš velmi pozitivní reakce recenzentů a tedy obecně kvality chváleného filmu, které studio dávalo v posledních dnech jaksepatří na odiv.

TRŽBY FILMŮ JUSTINA LINA

A na popcornožrouty to zabralo. S ohledem na to, jak roste obliba Star Treku na dalších kontinentech a mezi dříve nezasaženýnmi generacemi diváků a s přihlédnutím k tomu, že se značka vrací i na televizní obrazovky, měli by být ve studiu spokojeni. Kirk, Spock a spol. se vrátí.

 

Naopak bít na poplach musí u Foxů, protože zvládli během jednoho léta pohnojit hned dvě potenciální megasérie. Den nezávislosti 2 prošuměl a krátce poté vyhořela i pátá Doba ledová. Příliš bezduché recyklace holt škodí. Foxové pětkrát přispěchali víceméně s tím stejným animovaným dobrodrůžem, jen přidávali na infantilnosti, upištěnosti a demenci zápletek a publikum to už začalo štvát.

Start za 21 milionů dolarů je katastrofální a tlačí Dobu ledovou mezi druhořadé animáky. Zbytek světa sice zachrání Scrata a jeho parťáky od největší pohromy, protože v zemích, jako je ta naše, se na zaběhlé animované série chodí tak nějak automaticky, z útoku na miliardu ale nebude nic… realitou se naopak stane strmý pád a nejspíš po(s)tupný přesun postaviček na jinou platformu (že by televizní grotesky ve stylu Kung fu pandy a Tučňáků z Madagaskaru?).

Kolapsu pravěké zvířeny využil konkurenční animák Tajný život mazlíčků, který navzdory těžkotonážnímu žánrovému soupeři uhájil druhou pozici. Čerstvě přisypaných 29 milionů při poklesu zisků o 42% je pro hitovku od tvůrců Mimoňů skvělou zprávou. Do deseti dní půjdou Mazlíčci přes třístovku jen v Americe a veškerou svou zvědavost můžou upínat vůči výnosům ze zbytku světa.

Bronzovou příčku pak srdnatě drží noví Krotitelé duchů. Respektive krotitelky. Tuctový remake absolutní fantaskní klasiky s ženským obsazením sice finančně celkem překvapil, protože skoro padesátimilionový start z minulého týdne čekal málokdo, kdovíjaká trvalka, natož klasika z něj ale nebude. Propad výnosů o 52% to potvrzuje - čerstvě připočtených 21 mega nicméně vykopává novou verzi na průběžných a ucházejících 86 milionů.

 

Vytáhnout takhle vysoko zaprášenou značku bez původního obsazení považuju celkem za úspěch, paběrkující studio Sony ale stál i tenhle výkon strašlivý majlant, takže s těmi plány na urychlené pokračování bych byl opatrnější. Na druhou stranu studio v záloze příliš mnoho dalších frančíz s dojícím potenciálem nemá, těžko se pak divit jeho zápalu pro sequely.

No a pak je tu horor Zhasni a zemřeš, celovečerní rozpracování chváleného kraťasu, jemuž k obchodnímu úspěchu stačila v podstatě visačka „od producenta Jamese Wana, hororového krále, co natočil SAW, Insidious i V zajetí démonů“. Připojte hororářsky nezvykle pozitivní recenze a máte tu další vysoce uspokojivý otvírák za 21 milionů dolarů pro levnou bubáčinu. Warneři si svého hororového guru musí dál hýčkat, jeho recept na ekonomický úspěch totiž stále zabírá!

 

I v druhé půlce žebříčku je poměrně hodně radosti. Nejvíc u Hledá se Dory, která zažehla motory i na dalších kontinentech a od 460 milionů z Ameriky se odpíchla až k 780 mega celosvětově. Miliarda není vpravdě daleko.

Legenda o Tarzanovi se vyškrábala z nejhoršího, k zámořským 115 milionům ale ostatní lokality přispěly jen 145 míči, a to není kdovíjaká pecka. Pán opic ještě musí trochu zabrat.

Do desítky se pak vešla ještě průměrně přijatá teenagerská komedie Mike i Dave sháněj holku, dokument vstupující do prezidentské kampaně Hillary's America: The Secret History of the Democratic Party a drama s Bryanem Cranstonem The Infiltrator.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden zkusí rozemlít rozjívenou komedii Matky na tahu i thriller pro teenagery Nerve navrátilec Jason Bourne. Má na to Matt Damon po letech ale ještě dost páry?