Tohle je klasika. Spousta sequelů nám nevadí, protože se v nich člověk znovu setká se svými oblíbenými hrdiny. Dostaneme další nášup, prožijeme nové dobrodružství s oblíbenou partou, hrdinu vidíme v novém kontextu. Takhle asi nikoho netrápí, když znova přilítne Batman, posádka Star Treku poznává dosud neviděná zákoutí vesmíru nebo si Iron Man s Capem najednou dávají po tlamě. Kde nás ale sequilitida štve, je třeba u studia Pixar – a přitom právě tady, krucinál, tahle nemoc ekonomicky spíš prospívá, než že by překážela!

 

Pixar byl dlouhé roky veleben jako neselhávající animátorská továrna, která sbírá Oscary, přízeň kritiků i slzičky diváků díky tomu, že servíruje technicky precizní filmy s originální premisou a rozněžnělým srdíčkem. Pak se ale téhle veleúspěšné fabriky zmocnil Disney a ještě posílil přesvědčení, že je škoda zahazovat toliko oblíbené postavičky a nevracet se k těm nejúspěšnějším látkám. Občas to fungovalo beze zbytku, třeba jako u trilogie Toy Story. Občas tak nějak samovolně, jako u druhých Příšerek. A jindy z toho bylo rozčarování kasovní i kvalitativní, jako třeba u Aut 2, které ale vysoce srovnaly příjmy z merchandisingu (taky už se peče trojka).

TRŽBY FILMŮ OD PIXARU

Cesta sequelů je v případě úspěšných animáků naprostou jistotou, protože krom filmu samotného jste krytí i dalšími vedlejšími výnosy (proto Kung Fu Pandu vidíte v seriálech, Shreka na penálech a Mimoně VŠUDE). A po zklamání s Hodným dinosaurem to samotnému Pixaru potvrzuje ohromný zájem o pokračování Hledá se Nemo. Opáčko úspěšné formule s prohozenou hlavní hrdinkou překonalo pod názvem Hledá se Dory veškeré kasovní rekordy animáků a slaví.

 

Na tenhle sequel totiž spousta diváků čekala. Nemo je neskutečně populární nejen jako televizní stálice, je to rodinná klasika, která se v době svého uvedení těšila neuvěřitelné oblibě (pro mě až nepochopitelné), získala Oscara a utržila famózních 936 milionů dolarů… což by Dory rozhodně měla překonat. Start v amerických kinech jí totiž vyšel náramně: Devítimilionová čtvrteční preview (v rámci žánru samozřejmě rekordní) vedly k tržbám z úvodního dne za bezmála 55 milionů. V sobotu připlulo dalších 45 a 35 za neděli, to máme víkendový otvírák za úctyhodných 136 mega!

TRŽBY NEJÚSPĚŠNĚJŠÍCH ANIMÁKŮ

Jde o suverénní rekord mezi animáky, protože ani sebevíc úspěšná pokračování skvěle rozjetých značek (Toy Story 3, Shrek 2 a 3, Mimoni…) takhle vysoko nedosáhla. Novinka, kterou Hlad s Rimsym víceméně odzívali, se navíc těší velké přízni kritiků a naprosto spokojeným reakcí diváků, takže je jasné, že nová pixarovka z horních pozic kasovního žebříčku jen tak nezmizí. Sice nepůjde o extrémní trvalku, jakou byl Nemo, jenž úvodních 70 milionů v Americe navýšil pět a půlkrát (!). Hledá se Dory ale půjde jen za mořem přes čtyři sta mega a i globální tržby budou enormní. Pixar tak má všechny důvody dál sequelovat jako o život.

 

Je ale v Hollywoodu jeden z mála, protože nastavované kaše letos jinak zklamávají. Všechny jistoty tím ale nepadají. Například se znovu dařilo uvolněnému komediálnímu tandemu dvou hvězd tmavší barvy pleti. The Rock a černošský komik Kevin Hart jsou finančními jistotami, takže když je Warneři spojili do průměrné buddy-komedie Centrální inteligence, mohli se pro jednou těšit na slušné výnosy. A ty taky přišly.

TRŽBY FILMŮ S THE ROCKEM

Levná produkce za pade překonala odhady a urvala už o prvním víkendu 34,5 milionu. Cílovce se líbí, takže i přes svou průměrnost taky ještě něco přidá a půjde o podobnou obchodní story, jako když se Wahlberg s Ferrellem přes Vánoce spojili u taškařice Táta je doma a bylo z toho pohodově víc jak sto milionů v kasičce. Hvězda Kevina Harta dál stoupá a Rock může mít radost, že nemusí spoléhat jen na Rychle a zběsile. A studio se může tetelit, že obě hvězdy nejen že poctivě makaly na propagaci jejich novinky, ale že to mělo i kýžený efekt…

TRŽBY FILMŮ KEVINA HARTA

 

Warnery navíc těší i pohled na bronzové V zajetí démonů 2. To sice kleslo o víkendu o víc jak 61% (inu, pokračování a navíc horor), ale přisypaných patnáct mega vytáhlo film na aktuálních 71 milionů a hlavně už 187 celosvětově! To je velmi slušný výkon, zvlášť u bubáčiny za čtyřicítku. Síla Jamese Wana, respektive jeho strašidelných značek, je už zjevně globální a velmi pozitivně se to projevuje na číslech. Tenhle pán nám zachraňuje hororovou kinoprodukci přímo před očima!

TRŽBY FILMŮ JAMESE WANA

Ostatní pokračování už na tom tak příznivě nejsou, protože zvyšovaly rozpočty, a přitom zůstávají hluboko pod svými předchůdci: Podfukáři 2 mají na čtvrté pozici aktuálně na kontě v úhrnu 91 milionů, jednička jich přitom nastřádala 351. X-Meni sice překlenuli globální půlmiliardu, ale Budoucí minulost dala ještě o dvě kila víc. Želvy ninja 2 jsou pak na 142 milionech, jenže minule jich shrábly rovnou 493. A korunu všemu dává dvojka Alenky v říši divů, která z miliardových tržeb propadla na průběžných 236 mega! Tři z těchhle sérií na plátně asi jen tak neuvidíme a vůbec bych se nedivil, kdyby se Podfukáři, Alenka i Želvy rovnou zdekovali do televize.

 

Úplně jiný druh truchlohry provází americké uvedení fantasy Warcraft. Ta po nepřesvědčivém prvním víkendu absolutně vyhořela o týden později (propad o 73%) a ze zámoří nevydoluje zjevně ani padesátku. Jen blázen by tu uváděl dvojku.

Na druhou stranu světové výnosy dál neskutečně kynou a tahle adaptace herního fenoménu má na kontě už 377 mega, z toho skoro tři pětiny jen z Číny! Nejlidnatější země světa nám dost možná zajistí další orčí nášup a to je dobře. Warcraft je díky ní totiž už v letošní top desítce kasovně nejúspěšnějších projektů roku!

 

Desítku uzavírá Občanská válka, nominálně dvanáctý nejúspěšnější snímek všech dob, jenž je aktuálně na úctyhodné 1,14 miliardě dolarů! Před něj se ještě vtěsnala drobná, ale poměrně trefená romantická komedie Než jsem tě poznala.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden povede vlastenec Matthew McConaughey Boj za svobodu, na Blake Lively bude útočit žralok v thrilleru Mělčiny a propadákem asi bude novinka režiséra peckoidního Drive The Neon Demon. O velké věci se tak pokusí hlavně pokračování devadesátkového megahitu Den nezávislosti s podtitulem Nový útok.