2016, rok zbytečných sequelů, které zklamaly? Už to tak vypadá. Pokračování, crossoverů, restartů a jiných vývarů známých značek letos je (a ještě bude) víc než kdy jindy. Kdovíjakou z toho radost nemáme, spokojeni ale můžeme být s tím, že i neviditelná ruka trhu občas dokáže udělat tytyty a naznačit studiím, že u některých látek by to chtělo lepší péči.

Tři filmy z tohohle ranku už v žebříčku jsou: Nejvýš tentokrát X-Men: Apokalypsa, nová mutantí comicsovka, která bohužel natolik spěchá a recykluje, že její výnosy budou hluboko pod Budoucí minulostí. Bryan Singer nezaperlil a je to cítit i na propadu víkendových zisků o 66%. X-Meni si tak připočetli o druhém víkendu jen 22 milionů, aktuálně jsou na 116 z Ameriky a vykouzlí sotva stopade.

 

Situaci sice tradičně zachraňuje zbytek světa, když zejména mimo Evropu jsou Magneto a spol. pořád na vzestupu, co se popularity týče, 286 milionů ale nové X-Meny aktuálně táhne „jen“ na 402 milionů. S ohledem na výrazně vyšší výnosy předchozího dílu (747 mega) a konsenzus kritiků i diváků, že jde o Singerovo nejhorší rande s mutanty, se nelze divit, že režisér od ságy odstoupil. Konečně. Chce to svěží pohled.

Ještě většími pohromami ale jsou – jak už víte z našich předchozích článků – dvojky Sousedů a Alenky v říši divů. Fascinuje to hlavně u Alenky, která dotáhla před kameru všechny hvězdy včetně Johnnyho Deppa, přihodila k nim Sachu Barona Cohena a do marketingu zapojila i producenta Tima Burtona, aby nenechala nikoho na pochybách, že půjde o stejnou zábavu jako u jedničky. No jo, jenže ta se stala miliardovým hitem tak trochu náhodou kvůli 3D mánii vzedmuté Avatarem. A bez ní nikoho moc nezajímá, což je cítit na aktuálních 176 milionech, z nichž jen padesát je z Ameriky.

 

To násobně nižší výnosy Sousedů 2 alespoň zklidňuje poměrně skromný rozpočet, jenž u blockbusterově-digitální Alenky nehrozil. I tak ale Universal musí trápit, že se jeden z největších zámořských hitů roku 2014 přetavil v tuctovku, co aktuálně na sedmém místě přepočítává nevýrazných 48 milionů dolarů.

O těchhle sequelových karambolech už víme. Teď stejná patálie postihla i Paramount. Paběrkující hollywoodský hráč se opírá alespoň o Želvy ninja, ty ale zklamaly a připsaly si u druhého dílu chabých 35 milionů. První díl produkovaný Michaelem Bayem, jenž padlou sérii znovu nastartoval, přitom urval hned na startu 65 milionů a celkově z Ameriky pak melounů 191. Dvojka ale bude mít výkonnost poloviční, takže i když se bude líp dařit na ostatních světadílech a spousta dolarů se vytočí na merchi, pachuť zklamání zůstane. A s tou se pak na třetí díl niky nespěchá…

 

Mimochodem, Želvy ninja 2 opravdu zajímají zlomek diváků, než kolik bylo zlákáno napoprvé. Kdo totiž viděl infantilní jedničku, už věděl, o co jde, a tak spousta lidí zůstala doma. Připočtěte k tomu drtivé recenze a těžko vykřešete megahit. Pokles výnosů na polovinu ale dost možná tuhle sérii zbrzdí a prozatím zastaví produkci třetího dílu, která by se přitom v případě úspěchu rozjela okamžitě.

TRŽBY FILMŮ ŽELVY NINJA

Paradoxně líp než drahá pokračování tak bude hodnocena romantika Me Before You aka Než jsem tě poznala na bronzové příčce. Emilia Clarke z Hry o trůny tentokrát nevlezla do totální srágory, jakou byl pátý Terminátor, ale do aspoň průměrné lovestory podle zaláskovaného bestselleru zejména pro teenagery. Vylouplo se z toho osmnáct milionů z prvního víkendu. Na film za dvacku slušná bilance – netřeba se jen honit za ohromnými částkami…

 

Že na ně nedosáhla bramborová Alenka 2 jsme už zmínili. Na pětce o ně alespoň bojují opeřenci z Angry Birds, kteří se z mobilních her propracovali až k vlastnímu animáku. Aktuálně to mají za 283 mega celosvětově, což jistě není něco extra, ale když uvážíme úsporný pětasedmdesátimilionový rozpočet a kotel vydělaný na merchandisingu, tak rozhodnutí adaptovat tuhle kravinu v celovečerák dává z obchodního hlediska dokonalý smysl.

Sedm a půl milionu stačilo tentokrát na šestou pozici trojce Captaina Ameriky. Comicsová Občanská válka už ale rozhodně má nahrabáno, protože chvatně nastřádaných 1,13 miliardy dolarů (!) dělají z nové marvelovky aktuálně dvanáctý nejúspěšnější film všech dob ve světových kinech! Přitom se pořád sype. Na rekordy to nebylo, pořád jde ale o naprostou byznysovou bombu, která se pohybuje úplně jinde než ostatní projekty.

GLOBÁLNĚ NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ FILMY VŠECH DOB

 

Potvrzuje to mimochodem i parodie nejen na machrování Justina Biebera Popstar: Never Stop Never Stopping. Zesměšňování hudebních dokumentů o teen hvězdičkách s hvězdou mj. Saturday Night Live Andym Sambergem sice má palce nahoru od diváků i kritiků, ekonomicky to ale bylo prd platné. Čtyřmilionový start je totiž hanebný a hodně připomíná provar jiné parodie od tvůrců ze stejné stáje (nebo spíš stejných stájí), totiž MacGrubera. Parodii na MacGyvera v kinech nikdo neviděl, když vyhořela s devíti miliony celkově. Popstar na tom bude jen o pár stovek tisíc líp – fakeový dokument je holt asi málo atraktivní disciplínou a i hejtování Biebera se jaksi omrzelo.

Desítku uzavírá megahitová Kniha džunglí, jejíž miliardové chutě uchlácholil aspoň (taktéž disneyovský) animák Zootropolis. Malinko víc chtěli určitě i retro sympaťáci Správní chlapi.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden zkusí Warcraft trumfnout dvojky hororu V zajetí démonů a tajemných Podfukářů. Půjde o další příklady zbytečných a kasovně rozpačitých opáček?