Když jsem před rokem psal o pár filmech, které na Sundance 2015 vzbudily velkou pozornost, ani  mě nenapadlo, že to s nimi dopadne tak dobře. Především to, že několik z nich uvidíme i v českých kinech. Pro mě je to další důkaz, že česká distribuce za poslední roky ušla velký kus cesty a výběr je opravdu pestrý. Slow West jsme mohli vidět na plátně v létě. Čarodějnice startovala v amerických kinech ve wide releasu tento pátek (respektuhodný počin, studio A24 si vydobývá čím dál větší úctu každým svým krokem), u nás bude za necelý měsíc. A Brooklyn se opravdu stal pohádkou, která to dotáhla až na Oscary a která u nás do distribuce právě vstupuje. Takže o filmech ze Sundance budu psát i letos, protože některé z nich pravidelně dělají díru do světa a mají dlouhé nohy.

 

The Birth of a Nation

Nejvíce medializovaný letošní Sundance titul. A není se čemu divit. Americký příběh o povstání otroků v roce 1831 ve Virginii, který natočil mladý režisér tmavé pleti, jako by byl přesně šitý na míru současné hollywoodské aféře #OscarsSoWhite. Fox Searchlight zavětřili příležitost a udělali historicky největší Sundance deal, když koupili práva na distribuci za 17,5 milionu dolarů. Tohle je opravdu raketa a nelze čekat nic jiného, než další „hypeovací“ projekci v Torontu v září a pak release v oscarové sezóně s mohutnou podporou reklamní kampaně. Otázkou je, zda tahle černošská aféra v Hollywoodu nebude za tři čtvrtě roku již poněkud vychladlé téma, které každého otravuje. Protože ne všechny recenze jsou nadšené a dost se v nich mluví i o robustním přímočarém bijáku útočícím na první signální. Ostatně desetimilionový rozpočet a třeba i hudební účast skladatele Henryho Jackmana napovídají, že jde spíš o mainstream, který se tváří jako indie film. Bude hodně zajímavé sledovat, jak to dopadne komerčně a kriticky koncem roku, ale na nějaký kino release nebo divácký úspěch v našich končinách (kdo si dnes vzpomene na Selmu? A kolik z vás jí vidělo?) bych si nevsadil vůbec.

 

Under the Shadow

Uf. Vyznat se v těch koprodukčních záležitostech je občas složité a zdaleka jasno v tom nemá ani IMDb a recenzenti. Ale po prozkoumání několika webových stránek se přikláním k tomu, že je Under the Shadow britsko-jordánsko-katarská koprodukce natočená íránským režisérem (žijícím ve Velké Británii), v ní že se mluví persky a odehrává se v Teheránu (ale natáčelo se v Jordánsku) roku 1988 během íránsko-irácké války. Ano, taky se mi z toho trochu zamotala hlava (třeba ve Variety píšou o „íránském filmu“), ale to nejlepší nakonec – žánr je horor. A to prý vynikající. Takže mám radost, ale chci vědět co nejméně a vy určitě taky. Válka, rodina, strašidlo... ve vzduchu cítím hororové metafory, tak se nechme překvapit. Každopádně metascore 86/100 a 90% třeba od Indiewire nebo Hollywood Reporter slibují hodně a Netflix koupil distribuční práva na celovečerní režijní debut Babaka Anvariho ještě před Sundance premiérou. Ve spolupráci s dalšími dvěma společnostmi se chystá koordinovaný release na digitálních a VOD platformách prakticky po celém světě. Ve stejný den. Takže velká akce, datum premiéry ale ještě zveřejněno nebylo.

 

Swiss Army Man

Letošní „love it or hate it“ Sundance titul. Nemám tyhle nálepky úplně rád, určitě se na festivalu našlo více titulů, které sklidily rozporuplné reakce. Pochybuji ale, že takto výrazně rozděloval diváky zrovna film s tak známou hereckou dvojicí, jakou je Daniel Radcliffe a Paul Dano. Šíleně vypadající survival dramedie o opuštěném muži a prdící mrtvole (to ony dělají) se ocitl ve spárech stále výraznějšího indie distributora A24. Ti už si poradili třeba s hudební podivností jménem Frank, takže určitě dokáží prodat i tohle. A kdo ví, třeba se tentokrát dočkáme i české distribuce.

 

Christine

Jsem fanoušek Rebeccy Hall. A už dlouho jí přeji velkou hlavní roli, kde by se mohla pořádně předvést. Zdá se, že tohle by mohlo být ono. Skutečný příběh Christiny Chubbuck, americké televizní reportérky, která ve svých 29 letech spáchala sebevraždu v přímém přenosu, je chválený zejména za hlavní herecký výkon. Dokonce se občas zmiňuje Oscar, krotit vášně v lednu je určitě na místě. Přeci jen máme před sebou celou novou filmovou sezónu, loni se takhle ale šuškalo o Saoirse Ronan hned po premiéře Brooklynu. A jak to dopadlo. Christine byla koupena malou distribuční společností The Orchard, a pokud nekoukáte na opravdové indie filmy (řekněme, že A24 je proti nim distribuční obr), tak jste na tyhle sadaře asi nikdy nenarazili. Pokud se tedy s Christine chtějí prosadit mezi velkými hráči, bude na to potřeba nemalé úsilí.

 

Manchester by the Sea

A jsme ve finiši. Že nevíte kdo je Kenneth Lonergan? Pusťte si Na mě se můžeš spolehnout s Markem Ruffalem a pak si také problematickou Margaret s Annou Paquin. Teď už víte, kdo je Kenneth Lonergan. Ceněný scenárista a režisér, který tahá z herců výborné výkony ve svých malých dramatech, natočil asi nejzásadnější letošní Sundance titul. Nadšené ohlasy na film z maloměsta „o rodině, otcovství, chlapství a dospívání“, který by měl být tím správným kvalitním indie mainstreamem, neberou konce. Casey Affleck, Michelle Williams (už bylo načase, vítej zpět), Kyle Chandler a další jsou chváleni a vypadá to na nálož emocí. A teď pozor – film by ještě před dvěma lety určitě získal někdo z tradičních velkých distribučních hráčů. Bojovali o něj Foxové, Universal, Lionsgate, Sony... a vyhrál Amazon, který za něj utratil 10 milionů dolarů. Film by měl samozřejmě dostat tradiční kino release předtím, než se objeví online. A proto se nyní musí vyjednat obchod s nějakým tradičním distributorem, bez kterého se Manchester by the Sea na plátno nedostane. Každopádně se tu půjde cenách a Amazon určitě nechce dopustit podobnou věc jako se stala Netflixu s Beasts of No Nation, který byl na Oscarech zcela ignorován. Čekejte proto záplavu vypiplané marketingové podpory.

 

Zajímavých a chválených filmů se na Sundance samozřejmě urodilo více. Toto je jen pár titulů, které hodně zaujaly diváky, kritiky i mě, takže jsem se rozhodl napsat zrovna o nich. Letos opět stoupá význam streamovacích společností Amazon a Netflix, které již dokáží konkurovat velkým tradičním společnostem a postupně mění zajeté distribuční zákonitosti. Až se tu tedy znovu sejdeme za rok, možná bude celá situace na Sundance zase o dost jiná.