Když děláte věci s láskou, lidé to ocení, praví se v jedné zaměnitelné televizní reklamě... a je to (výjimečně) pravda. Potvrzuje to i aktuální dění okolo Deadpoola, přidrzlého comicsu, který se dlouhé roky ani nemohl dostat na plátna kin. Obrovská snaha tvůrců a herců, nadšení a mohutná kreativní energie vložená nejen do filmu, ale i do vynalézavé marketingové kampaně, proměnily outsidera v jednoho z triumfátorů kasovního roku 2016. Bude to obrovský hit, to už je teď jasné, protože tržby z úvodního amerického víkendu přesáhnou sto milionů dolarů!

Deadpool přitom není slavný jako Spider-Man, Temný rytíř nebo Muž z oceli. Nemá sílu Avengers a popularitu X-Menů. Navíc neměl ani srovnatelný rozpočet, protože oficální náklady jsou pod šedesáti miliony dolarů, na polovině, nebo dokonce třetině či čtvrtině (!!) oproti jiným comicsovým velkoprodukcím. Ale díky téhle úspornosti nejen že mohl Deadpool vůbec vzniknout, jeho strůjci navíc museli hledat jeho zábavnost někde jinde, což se jim dařilo už od první upoutávky.

 

I tak ale odborná ani laická veřejnost příliš nevěřila, že by se ulítlá comicsárna mohla výrazněji prosadit v kinech. I víkendový otvírák za čtyřicet milionů dolarů by Foxové brali všema deseti, nejspíš by jim stačila před rokem i třicítka a zámořské tržby někde pod stovkou. Že se ale věci pohnou do mnohem radostnějších sfér, to napověděly zprávy o rekordních únorových předprodejích, překonávající dokonce 50 odstínů šedi (!), a pak i zkazky o vyprodaných půlnočkách. Jakmile z nich přilítlo 12,5 milionu dolarů bylo jasno, že tohle bude velký hit, a celkové páteční výnosy za 47,5 milionu dolarů z Deadpoola dělají rovnou superúspěšný blockbuster, co by měl bez větší námahy urvat čtvrtmiliardu jen z Ameriky!

Kolikrát za rok potkáte film, co za jeden den utrží tolik, kolik optimisti čekali během celého víkendu? Loni se to povedlo Jurskému světu, letos (i když v úspornějších podmínkách) Deadpoolovi. A s oběma sériemi se tak budeme pravidelně potkávat i v letech příštích...

A to nejspíš nikdo nečekal. Je to dojemná rockyovská story o tom, jak loser ke štěstí přišel, a to rovnou hned ve třech rovinách:

Zaprvé samotný Deadpool se počítal spíš do druhé comicsové ligy. Ve Wolverineovi byl trochu k smíchu, jako podivný hnusák, co ho Wolvie naštěstí včas vyprovodil ze scény. Deadpool není fešák v brejličkách, co může bavit i v civilu nebo se opírat o klasické hrátky s dvojí identitou. Cynickou, postpubertálně střelenou a sebereflexivní povahu comicsové předlohy ale zvládli filmaři zábavně přelít na plátno a diváci to vrchovatou měrou oceňují...

...a satisfakci může cítit hlavně Ryan Reynolds, jehož kariéra poslední roky poněkud skomírala. Tenhle hezounek, o jehož charismatu by šlo vést dlouhé spory, vyhořel v Green Lanternovi a comicsové fanfáry nevytroubil ani u Bladea 3, takže působilo trochu srandovně, že furt tolik kopal za realizaci Deadpoola, když jeho výstup ve Wolverineovi taky nebyl úplně přesvědčivý. Možná v tom byl kalkul, že potřebuje ve své kariéře roli v silné sérii, která ho překlene i přes slabší období. Možná vypočítavost tváří v tvář fanboyům, jejichž mnohaleté škádlení a vábení na Deadpoolovo sólo zajišťovalo Reynoldsovi kupu pozornosti nejen na filmových webech a Comic-Conech.

I sebevětší škarohlíd ale musí Reynoldsovi přiznat, že ve všech fázích produkce dal do Deadpoola strašně moc energie a posledního půl roku pomáhal živit kampaň na svůj srdeční projekt neskutečnou kanonádou hravých fotek, klipů, plakátů, reklam, hlášek, rozhovorů a slibů, vždy se sebou v centru pozornosti. Takovéhle osobní zapálení, přetavené do vtipného, kreativního a zjevně i úspěšného výsledku, jsme neviděli roky, ani u Stallonea, Diesela, Tarantina nebo Smithe... a právě proto si Reynolds tenhle triumf nejen zaslouží, ale člověk mu ho musí i chtě nechtě přát. Fakt úžasný výkon.

No a za třetího potěšeného otloukánka můžeme prohlásit studio Fox. Ještě nedávno nejsilnější hollywoodský hráč prokoaučoval v posledních letech, co se dalo, když kupříkladu přišel o Star Wars, nevymámil z Camerona další Avatary, prošustroval komerční sílu Chipmunků nebo si nechal trochu ujet konkurenční vlak na poli animáků. Hlavně mu ale hrozilo, že nezvládne těžit miliony z vrcholící comicsové mánie, protože nová Fantastická čtyřka totálně vyhořela a X-Meni sice finančně uspěli, ale podle ukázek a koncepce se malinko zdá, že je Singer žene do slepé uličky. Vyrukovat v téhle situaci s dašími sólovkami Wolverinea, Deadpoola a Gambita v naivní touze po vlastním rozmáchlém comicsovém univerzum? To znělo trochu bláhově.

 

Ale díky Deadpooolovi se to zjevně povede! Tenhle frajer vydělá velké peníze, navíc v odvážném eRkovém hávu, na který by si málokdo troufl, Wolvie má své jisté a Gambitova realizace s Channingem Tatumem může za téhle konstelace pokračovat v klidu a bez pochybností. Pak už stačí jen neproměnit X-Meny v totální digibordel a Fantastickou čtyřku zrestartovat do alespoň trochu důstojné podoby a light verze marvelovského univerza je rázem na světě.

Ano, hromada nadšení a šikovnosti zjevně dokáží přinést veleúspěšný blockbuster, který může najednou trumfnout Muže z oceli, X-Meny, sólovky všech Avengerů vyjma Iron Mana i nebohého Spideyho, což je samo o sobě neskutečné. Navíc ale dokonce můžou (možná? snad?) postavit na nohy a nabít optimistem celé jedno studio.

Vždyť říkám, pohádkový příběh...