Vyhrabat se na vrchol Everestu není legrace. Tahle informace vás asi nepřekvapí, Baltasar Kormákur ji ale zabalil do dvouhodinového filmu, který chce být opulentní horolezeckou odyseou. A my konečně víme, jak se mu to podařilo.

 

Jak to vidí imf

Nejvousatější a nejmrazivější film letošního podzimu! Doporučuji si negooglovat nic o skutečné katastrofě, ke které na Everestu v devadesátých letech došlo, protože budete alespoň do poslední chvíle trnout, kdo to na vrchol hory dotáhne a kdo uvidí i základní tábor. Kormákur se vykašlal na hollywoodské pozlátko a pod horou zkázy osnuje spartánské lidské drama několika horolezců, co mají různé motivace a jeden jediný cíl - vylézt na ten nejšpičatější špičák.

Absence telenovelových limonád má své klady - i těm méně vnímavým už v půlce dojde, že tenhle film neskončí happyendem, ve kterém americký hrdina seskáče z hory s polozmrzlými turisty na ramenou. Tohle není Vertical Limit, ale kvalitní casting a záběry vyvolávající závrať plní dvouhodinovou stopáž víc než dostatečně. Jen prostě musíte vědět, na co vlastně jdete. Garance husiny bezprostředně po zhlédnutí je nicméně zaručena, a pokud víte, že mačka není nutně jen kočka po slovensky, máte slušnou šanci, že si svůj vrchol ve filmu najdete.

 

Jak to vidí Mr. Hlad

Kormákur umí točit chlapské filmy a v Hollywoodu se mu evidentně líbí. Po zlodějském thrilleru Kontraband a akční komedii 2 zbraně tu je s Everestem, svým zatím nejambicióznějším projektem. A ten se mu povedl. Režisér víceméně kašle na patetické scény a pokouší se k příběhu přistupovat realisticky. Pří výstupu na nejvyšší horu světa i při boji o život při sestupu dolů se nedočkáme scén, kdy do půl těla vysvlečený hrdina drží jednou rukou kámoše nad propastí a druhou mlátí kamzíka přes držku. Když se tu umírá, je to bez keců. Když se tu bojuje o život, je to nadoraz. A díky tomu, že u toho jsou fakt dobří herci, se na to skvěle kouká.

Ne každý sice dostane šanci vyniknout, ale díky skvělému typovému obsazení si tu desítku ksichtů zapamatujete. A kdo možnost předvést něco víc dostane, ten ji beze zbytku využije (Worthington, Knightley a Brolin jsou výteční). Co na tom, že to vlastně ničím moc nepřekvapí a že díky sázce na realitu je tu občas víc keců než zábavy. Everest nechce být další Vertical Limit, ale mrazivý, drsný a uvěřitelný příběh se skutečným hrdinstvím při boji o život i s realisticky pojatým nehrdinským umíráním. A V IMAXu se na to kouká skvěle.

 

Jak to vidí KarelR

Krucinál, to byl nápor. Everest je překvapivě diváckým dramatem, které úspěšně kašle na hollywoodské pozlátko a servíruje uvěřitelné osudy v sakra depresivním balení. V základu je tu samozřejmě nádherné pokoukání, Kormákur se totiž s Everestem vyloženě mazlí a povedlo se mu skvěle dopilovat triky. Zároveň ale netočí jen bezobsažnou vizuální žranici, nýbrž hutné chlapácké dobrodružství, které do vás pere jednu emoci za druhou.

Chvíli se s hrdiny radujete, chvíli strachujete, chvíli máte na krajíčku, protože otevřela stavidla samotná Keira... prostě je to dost vtahující zážitek, kterému lze vytknout jen příliš ubrečené finále a občas zbytečné postavy a dějové linky. To všechno jde ale ihned odůvodnit tím, že se to takhle prostě stalo. Takže pro jednou odložte scenáristická pravítka a nechte se pohltit obrovskými sny a ještě větším mrazem. Vážně to stojí za to.

Recenze dorazí příští týden.