Tak Tom Cruise opravdu neudělal vyloženě špatně, že přesunul Mission: Impossible na léto. Zatímco v zimě by jej nejspíš semlely Star Wars a příval vánočních rodinných číčovin, během posledního měsíce letní sezóny má konkurenci prakticky nulovou. Britské špiónské retro Krycí jméno U.N.C.L.E. totiž bude mít za týden problémy hlavně samo se sebou a Fantastická čtyřka je rovnou vyložený propadák.

 

Restart oblíbeného comicsového univerza, které by klidně mohlo být tak úspěšné a populární jako X-Meni, se zase nepovedl. A to jsme se tolik těšili. Angažmá mladého režiséra Joshe Tranka, který už před třicítkou natočil za pár šupů skoro-comicsový velehit Kronika, se zdálo jako výborná volba - taková sázka na originálního a progresivního autora, co umí za skromný peníz velké věci. Jenže zkoušku ohněm, tj. druhým filmem a náročnou megaprodukcí pod dohledem studiového molochu, jehož hlavouni se moc a moc báli o jednu ze svých nejslibnějších značek, vůbec neustál.

TRŽBY FILMOVÝCH MARVELOVEK

Josh Trank teď sice hořekuje, že mu studio zničilo film, jenž byl před rokem moc a moc dobrý, těžko ale věřit tomu, že by zvládli šéfíkové zničit luxusní materiál, spálit ty úžasné záběry a pohnojit něco opravdu fantastického. Naopak se tu o průseru špitalo už dlouhé měsíce, fotky i trailery si dávaly na čas a působily o řád nuzněji, než když svět nudil rutinér Tim Story se svými dvěma Fantastickými čtyřkami. Kampaň než aby gradovala, tak spíš padala ke dnu, a korunu všemu nasadil hněv amerických recenzentů, kteří snímek označili za jednoznačně nejhorší blockbuster letošního léta.

 

Když má film tragických 9% pozitivních recenzí při děsivém ratingu 3,4 z 10, může být distributor sakra rád, že na něj vůbec někdo přišel. Tváří v tvář téhle pasece je zázrak, že během víkendu přistálo do pokladničky 26 milionů dolarů a že comicsová týmovka z Ameriky vydoluje i těch sedmdesát míčů. Jenže to už je pohroma, protože obě Storyho Fantastické čtyřky takovouhle sumu vydělaly, jen to vrzlo: Obě si přišly během prvních víkendů na víc jak 56 milionů, a to prosím nefrčelo 3D a lístky byly o řád levnější.

TRŽBY FANTASTICKÝCH ČTYŘEK

Foxové teď mají velký problém, jelikož takovýchle exkluzivních značek moc v portfoliu nemají. Navíc plánovali crossover mezi X-Meny a touhle partičkou, druhou Fantastickou čtyřku pak hned na léto 2017. Jenže takhle moc se kvaltovat nejspíš nebude a při oblíbenosti nové verze se dá mnohem spíš předpokládat, že dojde k dalšímu restartu. Stejně tak lze odtušit, že Josh Trank musí natočit buď druhou Kroniku, anebo úplně jiný, pokud možno hodně levný kousek, protože ze spin-offu Star Wars byl Disneym odlifrován a po tomhle megaprůseru si ho asi jen tak nenajme ani žádné jiné velké studio. To byl rychlý sešup.

 

Dobré pocity tudíž může mít Tom Cruise a jeho věrní. U Paramountu se kochají, protože připsat si v rámci letní sezóny dva pozlacené víkendy za sebou, to je vždycky cenné. Pátá Mission: Impossible navíc neklesla oproti minulému týdnu ani o polovinu - propad o 47% přinesl na konto dalších 29 milionů, díky čemuž je americký mezisoučet na 109 melounech.

 TRŽBY FILMŮ TOMA CRUISE 

Celosvětově se nová agentská týmovka vyšplhala zatím na 265 milionů. Je na tom jasně patrné, že Mission: Impossible nepatří do superhitové extraligy, ale celkem spolehlivě vydělává dolary a rozhodně není na místě sérii zatípávat. Jen je jednoduše výhodnější roubovat další díl na zimu - doporučoval bych kupříkladu Vánoce 2017, kdy má mít premiéru druhý Avatar, ale... no moc bych na to nevsázel. Cruise má každopádně i nadále v ruce silnou značku, která si své odbude a investoři do ní budou chtít určitě cpát prachy spíš než do dvojek Reachera nebo Na hraně zítřka.

TRŽBY FILMŮ ZE SÉRIE MISSION: IMPOSSIBLE

 

Ve světle blockbusterů je hodně zajímavé sledovat uvedení thrilleru Dárek aka The Gift. Nenápadný režijní debut Joela Edgertona se dočkal za mořem nadšených recenzí, a proto se zvládl i pod nezávislou distribuční společností prosadit a vytáhnout ze šrajtoflí dvanáct milionů za víkend. Napínák s pětimilionovým rozpočtem, jenž je označován za nejlepší režijní debut herce od nástupu Bena Afflecka s Gone Baby Gone, si na sebe vydělá hodně rychle. Edgerton se může připravit na to, že dostane tunu dalších režijních nabídek...

Jen o třetinu klesly zisky nové verze Bláznivých prázdnin, což je dost překvapivé, protože ohlasy jsou bídné a nástup na scénu byl bídný - připočtení deseti milionů každopádně tenhle restart vytáhlo na průběžných 37 mega.

 

Pátý flek drží i nadále Ant-Man, který se díky dalším sedmi milionům vyšplhal na průběžných 326 míčů. Slušná bilance, ale Ant-Mana čeká teď budoucnost spíš v týmu a vedle Captaina Americy než na sólo dráze.  

No a ještě jedna novinka se tu pokusila prosadit. A nevedla si špatně. Hudební melodrama Ricki and the Flash aneb Nikdy není pozdě, další snímek se zpívající Meryl Streep, jen tentokrát víc s hluboce lidským hřejivým humorem, kdy své vzájemné vztahy lepí ženstiny různých generací, se odpíchl z šestnácti stovek kin se sedmi miliony dolarů. Může přibýt ještě hodně penízků, protože Meryl Streep je přebornicí přes trvalky, na které dospělí diváci chodí dlouhé týdny, ale studio se musí cítit zklamáno, že kritici film nepochválili a oscarový tandem režiséra Jonathana Demmeho (Mlčení jehňátek) a scenáristky Diablo Cody (Juno) na svůj triumf ani v náznacích nenaváže. To jen Meryl si určitě připíše 87. nominaci na Zlatý glóbus... 

TRŽBY FILMŮ MERYL STREEP

 

Do desítky se vešla ještě brzy stomilionová romantická komedie Vykolejená, za ní se pak tísní zklamavší Pixely a rozpočitý Bojovník.

Zklamáním je nakonec i start Ovečky Shauna. Ta se Amíkům představila až nyní, z 2320 kin však vytáhla pouze čtyři miliony. Jedenácté místo je slabotou i pro plastelínový animák z Británie. To zamrzí.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se pokusí prosadit již zmíněné Krycí jméno U.N.C.L.E., mnohem víc bych ale věřil hiphopovému manifestu Straight Outta Compton.