O Tomu Cruiseovi si můžete myslet cokoliv. Tenhle chlapík rozhodně nepatří mezi moje oblíbence, i tak se ale musím přiznat, že ho regulérně obdivuju. Ne ani tak proto, že se navzdory svému malému vzrůstu zvládl stát velkou akční hvězdou, ani proto že je i po padesátce v neskutečné formě a sám se žene do šílených kaskáderských kousků. Spíš na něm oceňuju, že zvládne i s omezeným hereckým rejstříkem ustát každou roli a že se čtyři dekády drží v první herecké lize. A servíruje rok co rok nějaký tučný flák..

 

Kdykoliv najíždí logo Paramountu a rozjedou se úvodní titulky jeho nového blockbusteru, jednoduše vím, že se blíží další pečlivě vyprodukovaná popcornovka, která nebude mít problémy s řemeslem, měřítkem a s upřímnou touhou v multiplexech bavit lid. Cruise je zkrátka naprostá jistota, ten do srágor neleze.

TRŽBY FILMŮ TOMA CRUISE 

No a Mission: Impossible je jeho vlajkovou sérií - srdeční značkou, o kterou Tom vzrorově pečuje jako producent, zároveň i nosnou frančízou, jež mohla táhnout Cruise z bahna v časech, kdy to s jeho kariérou nevypadalo kdovíjak růžově. A že to párkrát vyloženě zavánělo konečnou...

 

Přinejmenším Mission: Impossible ale asi jen tak neskončí. Otvírák pátého dílu za 56 milionů dolarů je velmi fajn a požene americké tržby přes 150 mega, a to za hlasité podpory spokojených recenzentů (spolu se čtyřkou nejlepší kritiky) a velmi pozitivně naladěných diváků. Zajímavé ale budou hlavně zisky ze zbytku světa, protože tam jsou zvuk značky i Cruiseova star-power o level výš a výnosy čtvrtého dílu byly na dalších kontinentech o řád větší než u zbytku série.

Pětka tohle musí zopakovat, aby brzo přišla šestka, kterou Cruise chce ukout zavčas, nejspíš i s ohledem na neúprosně přibývající roky. Aktuálních 121 milionů celosvětově je jen rozjezd, Cruise a spol. ovšem bohužel handicapuje letní sezóna - o Vánocích se pořádný majlant vydělává přeci jen snáz. Na druhou stranu jít v zimě proti Star Wars (a Bodu zlomu a Chipmunkům), navíc měsíc po bondovce Spectre (a finále Hunger Games), to by taky nebylo zrovinka snadné. Každopádně držím tomuhle týmu palce, protože jejich poslední mise byla vyloženě peckoidní.

TRŽBY FILMŮ ZE SÉRIE MISSION: IMPOSSIBLE

 

Neslavně to naopak dopadlo s návratem k Bláznivé dovolené. Legendární komedie s Chevy Chasem, která se dočkala několika mdlých anebo kasovně neúspěšných pokračování, se vrátila v novém hávu s Edem Helmsem a Christinou Applegate v hlavních rolích (a Chevy Chasem v roli vedlejší), plus s katastrofálními recenzemi za zády. Ohlasy jsou mizerné, takže režijní debut scenáristů Šéfů na zabití se zjevně moc nepovedl. A kdovíjak neoslnil ani diváky, ani staré, ani mladé, jak vyplývá ze čtrnáctimilionového víkendu a z 21 melounů nastřádaných během pěti dní promítání. Na další díl to nevypadá.

Po dvanácti milionech si připsali Ant-Man i Mimoni. Oba dva blockbustery jsou svým publikem i po ekonomické stránce vnímány velmi pozitivně. Mravenčí superhrdina je spokojen se světovými tržbami za aktuálních 291 milionů dolarů, superhitoví Mimoni jich ale mají už plných 854 a jsou v tomto ohledu nejúspěšnějším animákem roku. Akorát na americkém území tvrdí muziku pixarovka V hlavě, která má ze zámoří aktuálně 329 mega (Mimoni "pouze" 287), ostatní kontinenty ale ovládají žlutí mameluci.

TRŽBY MARVELOVEK 

 

Deset milionů si pak připočítaly Pixely a Vykolejená. Každý snímek ale vítá tuhle injekci s razantně odlišnými pocity: Zatímco Pixely jsou na poměry Adama Sandlera a s ohledem na relativně vysoký rozpočet jasným zklamáním, Vykolejená je oproti tomu úspěšnou letní akvizicí, která si naprosto v pohodě dojde ke sto milionům. Na levnou přisprostlou konverzačku, s celuloidem nepolíbenou Amy Schumer v hlavní roli, jde o skvostný výsledek.

TRŽBY FILMŮ ZA ROK 2015

Do desítky se vešel ještě rozpačitý Bojovník se skvělým Jakem Gyllenhaalem, průměrná teen romantika Papírová města a megahit Jurský svět, jenž je opravdu třetím nejúspěšnějším filmem historie. Neskutečné!

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se pokusí svézt na comicsové mánii reboot Fantastické čtyřky. Zaujmout by ale překvapivě mohl i extaticky hodnocený psychologický thriller (a režijní debut Joela Edgertona) The Gift.