Eastwood jede! Jeho adaptace knížky o americkém válečném hrdinovi je neskutečným kasovním triumfem, který válcuje veškerou konkurenci. Už teď jde o jednoznačně komerčně nejúspěšnější titul v Eastwoodově filmografii a vydělá násobně víc i než všechny ostatní snímky, které jsou nominovány v hlavní oscarové kategorii. A ať už jej budete řadit do distribučního roku 2014 nebo 2015 (premiéra totiž proběhla ve čtyřech kinech už před Vánoci), bude se tlačit do první pětky nejúspěšnějších bijáků v zámoří, mezi všechny ty x-krát dražší trikové blockbustery.

TRŽBY FILMŮ CLINTA EASTWOODA

Eastwoodovi se podařilo řemeslně sebejistě zabrnkat na vlasteneckou strunu a jako starému pardálovi, co se bouchaček nikdy neštítil a vždycky razantně prosazoval "správné hodnoty", mu to u všech prošlo. Akademie i kritici jsou spokojení, diváci pak vyloženě nadšení. Proto se filmu skvěle daří i po rekordním startu: O svém druhém víkendu si Americký sniper připočetl dalších 64 milionů dolarů, což je historicky osmý nejlepší výsledek (až za ním jsou třeba Temný rytíř povstal, druzí Piráti, Toy Story 3, Potterové nebo Hvězdné války).

NEJVYŠŠÍ DRUHÉ VÍKENDY HISTORIE

 

Díky tomu má Sniper na kontě už 200 mega pouze z Ameriky - a právě odtud klidně vytěží 350 milionů dolarů. Tahle suma by přitom bohatě stačila na uchvácení titulu nejúspěšnější film v amerických kinech roku 2014, který si v týdnu převzaly Hunger Games (334 mega) od Strážců Galaxie (333). Až takhle bezprecedentní sukces Eastwood slaví.

AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ ROKU 2014

Na stará kolena si Clint fakt může točit cokoliv a Bradley Cooper by teď určitě vyhrál i konkurz na roli černošského otrokáře, protože moc větších hvězd v Hollywoodu aktuálně není. Jen se podívejte, kolik stomilionových hitů má ve své filmografii! Přitom nepotřebuje ani kdovíjak pestré výrazivo, ale spíš čuch na divácky vděčné látky, slušné filmy, kvalitní režiséry. A v oku stále jiskru a žádný ošulený projekt.

TRŽBY FILMŮ BRADLEYHO COOPERA

 

Ano, i Johnny Depp leze do řady projektů. Ale toho, co jej zdobilo, se zřekl (inspirativních látek je už fakt minimum) a šíleným způsobem se uvrtal do jedné ztřeštěné polohy, která drtivou většinu diváků už irituje. Takhle se postupně propadl do marasmu se svým dvorním spolupracovníkem Timem Burtonem, naprosto vyhořel jeho ambiciózní Rumový deník, odkroutil si hlavní roli v megasračce Transcendence nebo prodělal pár desítek milionů Jerrymu Bruckheimerovi v Osamělém jezdci.

A teď naprosto vybouchl s komedií Mortdecai, v níž se zase šíleně ksichtí a mne si knírek a... nikoho to nezajímá. Přestože má vedle sebe Gwyneth Paltrow, Ewana McGregora nebo sexy Olivii Munn, jejíž každé druhé lascivní video nabere stovky tisíc zhlédnutí od internetových honičů. Jenže samotný Depp už kdovíjaký tahoun není, zvlášť když jde o mizernou eRkovou komedii v podivném evropském retro hávu. Kdo by se divil - už jen na libovolné fotce z filmu je na pěst...

 

Kritici film každopádně naprosto odstřelili jako trapného adepta na Zlaté maliny, diváci pak nedorazili pro sichr vůbec. Vzešel z toho zoufalý čtyřmilionový otvírák, jenž snad Deppa donutí vytáhnout hlavu z p... z peněžně vyprahlé země a začít hledat zajímavé role v opravdu dobrých filmech. Anebo si jet dál svou otravnou písničku a počkat si, až zase rozbijí bank pátí Piráti? Jasně, Jack Sparrow pořád táhne a vydělá kačky i eura, pořád ale symbolizuje úpadek jednoho z nejtalentovanějších herců přelomu století a svého času největší hvězdy Hollywoodu.

AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ JOHNNYHO DEPPA

Naopak úspěch slaví Jennifer Lopez. Zase. A já nejsem překvapen. Tahle paní je totiž moudrá, když uvažuje o své kariéře. Tuší, že není kdovíjaká herečka, do drahých blockbusterů ji neobsadí, proto se specializuje na levnější thrillery, romantiky nebo dramata, na něž spolehlivě přijde pár jejích fanoušků, hispánských diváků nebo chlápků, co nemají rádi ty dnešní vyzábliny. A proto točí dál a dál. A točit dál i bude, jelikož její nový lascivní napínák The Boy Next Door v klidu odstrartoval s patnácti melouny, a to při čtyřmilionovém rozpočtu. Klídek pohoda.

Po dvanácti milionech si o víkendu připočetl i bronzový méďa Paddington, i bramborová crazy-komedie The Wedding Ringer s černošským oblíbencem Kevinem Hartem - oběma snímkům se vede adekvátně a jsou aktuálně na čtyřiceti milionech.

Trojka 96 hodin pak znovu padá nejrychleji z celého pelotonu. Aktuálních sedm milionů ji vytáhlo na 76 mega a skončí tedy těsně pod devadesátkou z Ameriky. Nejslabší výkon série... a snad už fakt známka konce.

Za Kódem Enigmy, který přidal kina a tedy i víkendové zisky (dalších sedm mega, průběžně šedesátka), potom naprosto vyhořel animák z producentské dílny George Lucase Strange Magic. Ani v rámci Disneyho distribuce nezvládl vytěžit ze tří tisícovek kin víc jak pět milionů. Není se ale co divit, protože podle obrázků i mdlého traileru jde o slušný kentus. U Disneyho to odtušili, takže podhulili kampaň a animák nechali potichu shořet, i když ne v ústraní, ale ve spoustě multiplexů. Tam si ale tuhle rodinnou marnost skoro nikdo nenašel. 

Do desítky se pak krom Mortdecaie vešlo ještě velebené retro drama Selma a stodvacetimilionový muzikál Čarovný les.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se do kin podívá melodrama s Costnerem Black or White, thrillerová předělávka The Loft a found-footage sci-fi produkované Michaelem Bayem Project Almanac.