Když se řekne A, musí se říct i B. A když se vítězové pochválí, musí se loseři vytahat za ouška. Vítejte u druhé části velké výroční rekapitulace hostujícího experta.

PRVNÍ ČÁST ČLÁNKU: NEJVĚTŠÍ KASOVNÍ ÚSPĚCHY ROKU

10. Expendables: Postradatelní 3

Rozpočet: $90 milionů dolarů
Tržby USA: $39,3
Tržby svět: $166,9
Tržby celkově: $206, 2

Poznávací znamení: Okradli důchodce
Ted viděl: Ano
KarelR říká: Nejslabší Expendables.

Tohle je smutný příběh. Jistě se tu najdou apologetové tvrdící, že s rozpočtem devadesát milionů se přece i ta trojka zaplatila, ale není tomu tak. Amerika nedokázala vydělat ani 40 milionů a nenechte se mýlit - o Ameriku tu pořád běží. Ne nadarmo se šušká o tom, že studia mají v amerických kinech pořád naprosto exkluzivní podmínky, kde běžně dostávají víc než 70 procent tržeb za první víkend a následující týdny ten poměr neklesá pod padesát. Ve světě si (až na výjimky) o podobných číslech pořád mohou nechat jenom znát. Proto Postradatelní dělali v kinech čest svému jménu a prodělaly hodně peněz. A to dost možná bude znamenat konec důchodců s kulometem. Mé osobní pocity stranou - Stallone si přece jenom zaslouží úctu, že tu bandu dal dohromady a první dva filmy to fungovalo a vydělávalo. Do třetice už to bohužel nevyšlo. Těžko říct nakolik za to mohl ten nechvalně známý únik DVD screeneru v Cannes. To už se mi tu řešit nechce. Uvidíme, co předvede Sly příště. Chci dalšího Cliffhangera. Renny Harlin je teď prej extra levnej...

9. Na hraně zítřka

Rozpočet: $178
Tržby USA: $100
Tržby svět: $270
Tržby celkově: $370


Poznávací znamení: Nejlepší film v této sekci
Ted viděl: 2x
Cival říká: Takhle zábavnej a vykutáleně napsanej blockbuster tu nebyl roky… a s tímto odstavcem nesouhlasí :)

Návrat Douga Limana a Toma Cruise na sci-fi pole se povedl. Ten film je originální, zábavný, většinou chytrý a v Americe prostě propadl. Rozpočet je moc velký a takové filmy se potřebují za velkou louží dostat za 150 milionů, aby ty US tržby pokryly aspoň třetinu nákladů. Ano, zapomínáte na reklamu. Jenom v USA stála okolo padesáti milionů, svět tedy, co se reklamy týče, musel jít daleko přes stovku... Na Cruise se v zámoří prostě chodí jenom na Mission Impossible. A to je škoda. Svět ho totiž pořád hodně žere. Není to průser, je to zklamání. Akorát tak na devátou pozici.

 

8. Zimní příběh

Rozpočet: Po druhém snížení $60
Tržby USA: $12,6
Tržby svět: $18,2
Tržby celkově: $30,8


Poznávací znamení: František Fuka napsal skvělou "recenzi"
Ted viděl: Nevím o tom
Mr. Hlad říká: Kdo chce víc než jen uchcané kecy o hvězdách a mizerně napsanou romanci s otravnými postavami, má u Zimního příběhu smůlu.

Mám rád Colina Farrella, miluju Jessicu Brown Findlay (kvůli Downton Abbey - ne fappeningu, vy prasátka) a díky několika milovaným filmům uctívám Russela Crowea. Proto sem si s velkým zklamáním pročítal recenze varující před tímto filmem. Ano, existují lidé, kterým se líbil, ale v tomhle případě výjimka spíše potvrzuje pravidlo. Těžko říct, proč vlastně vznikl: Ono to trochu působí, jako kdyby si režisér Akiva Goldsman vybral všechny nasbírané bonusové hollywoodské body za úspěšně produkování hitů a dostal za to druhořadý scénář a pár herců potřebujících peníze na nájem. Anebo se někde něco pokazilo v průběhu natáčení. Každopádně je to velikánský průšvih, který samozřejmě stál mnohem víc než uváděných 60 milionů. Výdělky v kinech nezaplatily ani tu reklamu.

 

7. Exodus: Bohové a králové

Rozpočet: $140
Tržby USA: $45,8 a něco ještě přibude
Tržby svět: $61,2 a něco ještě přibude
Tržby celkově: $107 a něco ještě …


Poznávací znamení: Batman mluví s Bohem, který nevypadá jako Michael Caine
Ted viděl: Před chvílí
KarelR říká: Na povrchu luxus, pod ním nepříliš ambiciózní studiový projekt, který Mojžíšovi nové fanoušky rozhodně nepřihraje.

Jejda, to je průšvih. Co po prvním víkendu mnozí ještě bránili, to je teď fackovacím panákem s jistotou prodělání kalhot. Ridley Scott je sice stařík, ale pořád je to borec točící zajímavé filmy, které prostě chci vidět v kině. Proto ten finanční neúspěch hodně mrzí. O Exodu se toho namluvilo hodně. Bohužel se často nadávalo a publikum tak kino vynechává. Což je vzhledem k rozpočtu prostě problém a těžko říct, co to bude znamenat pro další Ridleyho filmy. Chtěl bych vidět dalšího Promethea, Scott v sobě ještě jednu pecku na zasazení určitě má. Ale dát mu za této konstelace 150 milionů dolarů, to by se muselo moře rozestoupit.

UPDATE: Shushika už Exodus viděl a je docela nadšený. Potkáme se v kině.

UPDATE č. 2: A já už sem ten film taky viděl a chválím, kde chodím. Ridley to v sobě pořád má.

6. Šéfové na zabití 2

Rozpočet: $42 (nikdo to studiu nežere)
Tržby USA: $48,7 (konec pod šedesátkou)
Tržby svět: $37,2 (konec pod osmdesátkou)
Tržby celkově: $85,9 (konec pod... moment… stopadesátkou)

Poznávací znamení: Tohle pokračování si skoro nikdo nepřál
Ted viděl: Ne
Cival říká: Cajk

Docela by mě zajímalo, o kolik ten rozpočet zkrouhli dolů. Ono se to nezdá, ale jednička vydělala vzhledem k pětatřicetimilionovému rozpočtu velmi pěkný peníze. A tak odklepli mnohem dražší dvojku s rozpočtem... 42 milionů. Ne, tady musel každý z vracejících se hlavních představitelů dostat dobře 5 kulatých a nevěřím ani za bla rozpočtu nižšímu než 70. Bez reklamy. Film se tedy možná časem zaplatí, ale Warneři od něj jistě čekali vylepšení svého napjatého rozpočtu. A to se nepovedlo. Vůbec.

 

5. Všechny cesty vedou do hrobu

Rozpočet: $40
Tržby USA: $43,1
Tržby svět: $43,2
Tržby celkově: $86,4


Poznávací znamení: Jsou tam super ovce
Ted viděl: Dozvíte se v Ted 2
KarelR říká: Rozpolcené až běda. Na jedné straně je řada výborných gagů, na druhé spousta hlušiny, trapnosti a scenáristických i režijních selhání.

Říká se, že když vaše komedie vydělá v amerických kinech víc jak 100 milionů dolarů, tak si pro svůj příští projekt můžete vybrat jakýkoliv scénář a realizační tým. Říká se, že když vaše komedie vydělá v amerických kinech víc jak 200 milionů dolarů, tak vám šéfové studia sedí na klíně, jemně vám masírují třísla a při potahování marihuany prolínaném nějakým tím kokainem zpívají ukolebávku pro vašeho psa (zdroj: Vince Vaughn a Owen Wilson). Seth MacFarlane si nechal namasírovat koule a natočil blbost. Blbost, která stála samozřejmě víc, než se uvádí. Všimněte si, jak často se rozpočty zveřejňují až po prvním víkendu problémového filmu v kinech. Ano, jde o akcie. Ta nálada na trhu bude přece jenom lepší, když se řekne, že to stálo 40 a ne 80.

4. Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil

Rozpočet: Oficiálně nedostupný, neoficiálně někde kolem šedesáti milionů
Tržby USA: $13,7
Tržby svět: $25,6
Tržby celkově: $39,4


Poznávací znamení: Rodriguez je blázen
Ted viděl: Ne
Psema říká: Eva, kozy, nuda... Cajk.

Vzpomínáte si ještě, jak šla kdysi jednička do kin? Těšili jsme se skoro všichni. Fantastickej tech-demo prolog s Hartnettem na terase, povedené upoutávky... No, film to byl slušnej. Některé pasáže byly dokonce výborné. Svou roli jistě hrálo i to, že člověk byl trochu okouzlen novou technologií, ale Sin City je dnes všeobecně považování za úspěch. A vydělalo slušné peníze. Proto je poněkud zvláštní, že trvalo jednoho Spirita a skoro 10 let, než se do kin podívalo pokračování. Pokračování, po kterém vlastně už nikdo netoužil. Jo, a prý je to fakt špatné. Poděkujme odvážlivcům, co na tom byli v kině.

 

3. Men, Women & Children

Rozpočet: $16
Tržby USA: $705 (tisíc)
Tržby svět: Jeden milion (dolarů)
Tržby celkově: Smutné


Poznávací znamení: Adam Sadler má skvělej rok
Ted viděl: Neměl jak, ale klidně by se podíval.
Nikdo nic neříká

Že jste to vůbec nezaregistrovali? No, to bude asi ten problém. Jason Reitman je v tom nevinně. Tohle pokakalo studio. Ta taktika asi byla jasná. Studioví hlavouni nechtěli utrácet za reklamu a mysleli si, že šuškanda pomůže. No, výsledkem této strategie byl otvírák v 600+ kinech o velikosti $306,367. Jak ten průšvih jenom přiblížit. Jo, už vím: Ten víkend také otevíral svojí pouť v kinech Birdman. Ve 4 kinech. Za $424,397! Muži, ženy a děti na tom třetím místě prostě musí být. Pátý nejhorší otvírák filmu nad 600 kin, to už stojí za zmínku. Doufám, že to Reitmana moc nesemele. Talent má a jsem pořád docela zvědavý na jeho další projekt.

2. Amazing Spider-Man 2

Rozpočet: Odhaduje se $255 rozpočet a $180 - $190 globální reklama
Tržby USA: $202
Tržby svět: $506
Tržby celkově: $708


Poznávací znamení: Trocha kontroverze tu neuškodí
Ted viděl: Ano
Cival říká: Film bez charismatu. Marc Webb na to fakt nemá, bohužel…

Vidím nejedno zdvižené obočí. Ano, tohle bude asi nejkontroverznější volba mého článku. "Jak tam ten osel může dát film, co vydělal víc jak 700 milionů dolarů?" Jednak je to jeden z nejdražších filmů všech dob, jednak to má nejmenší tržby v sérii, druhak to dost možná na nějakou dobu stoplo natáčení dalších Spider-Manů. Sony do toho fakt narvalo velký peníze a už na začátku pouti pavoučího muže kiny udělalo chybu, že se s tím nijak netajilo. Proto bylo veřejným tajemstvím, že až hranice 750 milionů celosvětových tržeb znamená přesun do černých čísel. No, nepovedlo se. O nějaké velké peníze tu nikdo nepřijde, ale zklamání to prostě je. A obrovské, i když s ohledem na kvality zrestartované série zcela logické.

1. Transcendence

Rozpočet: $100
Tržby USA: $23
Tržby svět: $80
Tržby celkově: $103


Poznávací znamení: Tolik peněz se do WC jen tak nespláchne
Ted viděl: Děkuji, nechci
KarelR říká: Takhle idiotská sci-fi s tak vážnou tváří tu už dlouho nebyla, a to na nás Hollywood v posledních letech zkoušel ledacos.

Mojí pohádku "O líném Jonášovi" si můžete přečíst zde - Cival tenkrát volal na Nolana, aby si Pfistera vzal nazpátek. No, při pohledu na nádherný Interstellar si říkám, že by možná ani nemusel. Transcendence si první místo zaslouží, protože je to prostě strašlivý propadák. Těžko říct, proč režijně debutující Pfister dostal k ruce víc jak stomilionový rozpočet a Johnnyho Deppa. Teda, u Deppa asi víme. Tomu je jedno co točí, hlavně dostat svůj dvacetimilionový honorář. Wally Pfister to každopádně nezvládl. Filmu se vysmáli snad úplně všichni, ani ve světě se na drahý blockbuster skoro nechodilo a výsledkem je konec opravdu hodně hluboko v červených číslech. Tohle prostě muselo bolet.