Já bych to tak černě neviděl. Na hraně zítřka utržilo o prvním víkendu v amerických pokladnách 29 milionů dolarů a kdekdo mluví o propadáku a hořekuje nad fiaskem. Možná jsem příliš ovlivněn kvalitami filmu, ale přeci jen si myslím, že na paniku je času dost. Jistěže to s Cruiseovou novinkou nevypadá dvakrát růžově, protože Nevědomí se loni dostalo z 37 milionů na 89 mega z Ameriky, John Carter se pak loni odpíchl z úvodní třicítky na chabých 73 milionů.

Jenže Na hraně zítřka mělo od začátku ještě horší pozici. Dlouho před premiérou se spekulovalo o slabším startu, pozitivní reference tule chlapskou a vojensky syrovou látku (=kasovně nepříliš vděčnou) vytáhly aspoň na 29 milionů. Na hraně zítřka by teď mělo využít slabší konkurence v rámci svého ranku, pozitivních recenzí a vynikajících diváckých ohlasů, které film pasují na nejlepší blockbuster letošního léta. Anebo taky ne…

Před katastrofou ale Cruise už tradičně chrání zbytek světa – odtud Na hraně zítřka vytáhlo už 111 milionů, což značí průběžné celosvětové tržby na úrovni 140 milionů. Útoku na úhrnnou čtyřstovku bych se úplně nedivil, bude to ale těžká šichta, která moc nadšených úsměvů na tvářích beztak nevyloudí, páč rozpočet se tlačí až k 200 milionům dolarů...

AMERICKÉ OTVÍRÁKY FILMŮ TOMA CRUISE

Zvlášť když konkurence z jiných žánrů rozhodně nespí. Víkendové zlato si vydobyla romance Hvězdy nám nepřály, která ohromně těží z popularity knižní předlohy. Ta se projevila na extrémním návalu na půlnočkách a premiérových pátečních projekcích – z úvodních masakrálních 26 mega to ale posmutnělá romantika dotáhla „jen“ na 48 milionů (normálnímu filmu by takovýhle rozjezd stačil na víkendové zisky přes sedmdesát melounů).

AMERICKÉ TRŽBY TEEN ROMANTIK

Každopádně při dvanáctimilionovém rozpočtu jde o neskutečně úspěšný a nebývale výdělečný podnik. Jenom se tím potvrzuje, že máloco má pro studia takový potenciál ve směru cena/výkon jako adaptace dojemných látek pro mladé čtenářky. Tentokrát si kapsu namastili Foxové. A musí hrozivě litovat, že předloha není nějakou young-adult fantasy s hrdinkou, jíž by šlo protáhnout třemi dalšími dobrodružnými příběhy...

Před Cruisem se udržela rodinná disneyovka Zloba – Královna černé magie. Angelina Jolie se vrátila po letech na plátna, tentokrát v kůži rohaté královny Maleficent a je z toho slušný hit. Poloviční propad tržeb na 33,5 milionu o druhém víkendu protlačil nevýraznou fantasy na 127 mega z Ameriky a 335 milionů celosvětově, což je chvályhodná bilance. Disney z tohohle trendu dospělejších pohádek jen tak neustoupí, koneckonců už v týdnu najal režiséra Billa Condona, aby začal makat na přípravách hraného updateu klasiky Kráska a zvíře.

SROVNÁNÍ TRŽEB DISNEYHO FANTASY

Ještě větší fanfáry si zaslouží X-Meni, protože Budoucí minulost dál prohlubuje renomé nejvýnosnějšího dílu série. Z Ameriky brzy připluje dvoustovka, celosvětové tržby jsou aktuálně na úrovni 609 milionů dolarů.

TRŽBY FILMŮ Z X-MENOVSKÉ SÉRIE

Hrubozrnná westernová komedie Všechny cesty vedou do hrobu na pátém fleku dál skomírá s průběžnými třiceti miliony. Druhý Méďa se holt nekoná a Seth MacFarlane si bude muset spravit chuť právě až na sequelu své předchozí hitovky.

Šestá Godzilla se chystá na pokračování sama – 185 milionů a dvoustovka z dalších kontinentů k tomu, to rozhodně překonává očekávání studia.

Do desítky se vešel ještě komediální megahit Sousedi, Sandlerovo romantické zklamání Blended, nezávislárna Chef a sportovní Milion Dollar Arm.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden nás čeká hodně ostrý souboj mezi pokračováními skvělých a divácky velmi oblíbených hitovek: 22 Jump Street vyzve animák Jak vycvičit draka 2.