Darrenu Aronofskymu přechod do velkého Hollywoodu vyšel. Pořád nám je sice líto, že nezůstal u japonské mise Wolverina, protože jeho slibný scénář mohl přetavit v působivý blockbuster, co se kariéry týče mu ale rozhodně neublíží ani Noe. Biblický epos se totiž chytl ve všech sledovaných ukazatelích.

Jasně, hodně členů ortodoxního fanouškovského jádra je z Noeho v rozpacích a zvlášť v ateističtějších končinách, třeba v Česku, Aronofskyho aura zřetelně utrpěla. Doma ale slaví renomovaný režisér úspěchy. Noe se může pochlubit pozitivními recenzemi od amerických kritiků, slušnými ohlasy (vesměs věřících) diváků a otvírák za 44 milionů dolarů je taky fajn. Noe půjde v Americe v klidu přes sto milionů a pozitivní kasovní bilanci mu budou zezadu jistit trhy na jiných kontinentech. Odtud už koneckonců Noe vymámil 51 milionů – takže zájem o bájnou plískanici tu zjevně je. A nemalý.

AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ DARRENA ARONOFSKYHO

Na stříbrné pozici se drží sci-fi pro teenagery Divergent. 26 milionů o uplynulém víkendu značí poměrně razantní propad tržeb o 51%, není se ale co divit, protože tyhle knižní adaptace pro omladinu z kategorie Twilight či Hunger Games ztrácí páru hodně rychle. Průběžných 95 milionů jen z Ameriky je nicméně velmi pozitivních a jasně indikuje, že se pokračování hitu od režiséra Neila Burgera dočkáme hodně brzy.

Jen o třetinu spadly zisky novým Mupetům, ti si to ale pokazili hodně už o prvním víkendu. Jejich aktuálních 33 milionů je zklamáním – padesátimilionový rozpočet se ze zámořských kin rozhodně nepolepí.

Výrazně lepší výdrž mají Peabody se Shermanem (mezitýdenní pokles jen o 19%!), kteří z Ameriky vytěží kilo a celosvětově už teď přepočítávají 218 milionů. Dobrá práce.

V opravdové trvalky ale rostou jiné snímky: Jednak nízkorozpočtová nezávislá disputace o víře a smyslu života God´s Not Dead, která oproti minulému týdnu vůbec neoslabila a i při svých mrzkých nákladech přepočítává už 22 milionů dolarů. Kdo by to byl řekl do filmu, v němž hraje přemýšlivého profesora Kevin Sorbo!

Expanze do skoro tisícovky kin pak pomohla Andersonovu Grandhotelu Budapešť, jenž si připočetl za víkend celých osm milionů, takže průběžně jich hlásí už 24. Film má navíc výborné výsledky ve zbytku světa (zejména pak v Evropě - kdo se diví?), odkud vytáhl už 45 mega, takže půjde o kasovně nejúspěšnější andersonovku vůbec.

Třetí režisérská osobnost s příjmením začínajícím na písmeno „A“ bohužel takové štěstí nemá. Specialista přes drsná policejní dramata David Ayer bohužel pohořel se svým akčňákem Sabotage, v němž si hlavní roli podle ohlasů adekvátně užil Arnold Schwarzenegger. Kritici se ale bohužel filmu vysmáli pro nesmyslnou násilnost i kvůli hloupému scénáři (Skip Woods znovu neblaze zasahuje - Mr.Hlad měl s jeho hanobením pravdu!), komerčně pak film selhal stejně jako předchozí akčňáky Schwarzeneggera a Stalloneho. Pětimilionový otvírák je jednoznačnou pohromou, která znovu potvrzuje, že éra těchhle tvrďáků dávno odplynula.  

NEJSLABŠÍ OTVÍRÁKY SCHWARZENEGGEROVÝCH FILMŮ

Do americké desítky se vešly ještě slabé Need for Speed, pokračování 300 a Neesonův solidní thriller Non-Stop.

Mnohem víc však za pozornost stojí nástup dvojky Kapitána Ameriky. Návrat prvního Avengers, který hrdinu se štítem přesunul do současnosti po bok Black Widow a Nicka Furyho, se zvládl mimo svou domovinu jednoznačně prosadit. Cap je z aktivních sólových sérií tou ekonomicky nejslabší, přesto si na některých neamerických trzích během prvního víkendu vysloužil 75 milionů. Nová marvelovka má velmi dobrou reputaci, takže by studio určitě chtělo, aby došlo ke skokovému navýšení zisků jako mezi prvním a druhým Thorem (449 vs. 644 milionů dolarů). Cap taky určitě vydělá mnohem víc než 370 milionů, jež přinesla jednička, jak vysoko ale půjde, to nám naznačí hlavně příští týden, kdy bude jedinou velkou premiérou v Americe, i kupříkladu u nás.

Kompletní žebříček tržeb zde.