Už od premiéry a šokujícího otvíráku Stmívání touží každé hollywoodské studio najít svou vlastní knižní sérii, která zvládne dovléct do kina další houfy mladých diváků, respektive divaček. Z desítek pokusů klapl vlastně jen jeden jediný, zato impozantně: Druhé Hunger Games se staly nejúspěšnějším snímkem loňského roku v amerických pokladnách a napříště se nejspíš vyrostou v miliardovou filmovou sérií.

 

Teď se to povedlo podruhé – a není náhoda, že za tím znovu stojí studio Lionsgate/Summit, které si namastilo kapsu už na Hunger Games a Twilight sáze. Tentokrát se miliony dolarů sypou díky scífku pro mladé jménem Divergent. Adaptace první části bestselleru Veronicy Roth, odehrávající se v Chicagu v dystopické budoucnosti, kde jsou lidi nekompromisně rozkastováni do nejrůznejších skupin, přináší na scénu další chrabrou mladou hrdinku, která hodlá zatočit se strnulými pořádky. Jmenuje se Beatrice Prior, hraje ji Shailene Woodley a vystupuje prý ve velmi průměrném bijáku, alespoň podle amerických kritiků.

AMERICKÉ OTVÍRÁKY KNIŽNÍCH SCI-FI ADAPTACÍ

No jo, jenže snímek režírovaný talentovaným Neilem Burgerem (Iluzionista, Všemocný) nalákal spoustu fanynek knižní předlohy a nejen že je zvládl adekvátně uspokojit, ale vymámil z nich i úctyhodných 56 milionů dolarů! Jasně, Stmívání otvíralo za sedmdesátku a Hunger Games byly pro jistotu rovnou třikrát tolik úspěšné, ale i tak jde o fantastický start, díky němuž Divergent rychle vyroste v soběstačnou filmovou sérii.

Rozpočet 85 milionů dolarů se vrátí jen z amerických kin, cílem studia teď bude etablovat film i na ostatních kontinentech (česká premiéra zatím nehlášena!) a nachystat půdu pro dvojku, která by v ideálním případě měla vydělávat o řád víc než jednička. A hodně napjatí teď budou třebas u Foxů, kteří na září chystají další knižní adaptaci z podobného ranku jménem Labyrint: Útěk a Divergent jim ukazuje, že to prostě pořád jde. Příbuzných filmů každopádně budou i nadále vznikat desítky, vidina další tučné série je totiž až příliš lákavá...

Na stříbrné pozici zaostal za očekáváním sequel Muppets Most Wanted. Špiónská, vězeňská a evropská mupetí variace utržila za víkend jen 16 milionů, skoro o polovinu míň než jednička. Ta to dotáhla na 88 milionů z Ameriky a 165 celosvětově, dvojka ale tak úspěšná nebude. Kouzlo neviděného totiž zmizelo (navíc Ricky Gervais není tak oblíbený jako Jason Segel) a o rodinnou juchandu není tentokrát takový zájem. Americké tržby budou navzdory pozitivním ohlasům sotva padesátimilionové, což zamezí vzniku třetího dílu. Škoda.

OTVÍRÁKY LOUTKOVÝCH FILMŮ

Na bronzové pozici je povedený animák o Peabodym se Shermanem, který v klidu utrží v Americe přes sto mega.

O příčku níž se dál drží nové 300. Celosvětově přepočítává stylizovaná řežba už nastřádala 300 milionů, což je i při vědomí, že film není tak ohromnou událostí jako jednička, jasný úspěch.

Pořádným šokem je však pátá pozice pro levňoulinké drama God’s Not Dead. Televizně vyhlížející debaty o existenci Boha a smysluplnosti víry zjevně inspirovaly spousty kněží, kteří vyhnali do kin své bohabojné ovečky. A tam na ně čekal nejspíš nevýznamný film (viz trailer), v němž ovšem může mladý student rozmlouvat o Všemohoucím s Kevinem Sorbem! Ano, Kull Dobyvatel a Herkules to dotáhl k charakternímu herectví v kasovně úspěšné podivnosti, která zvládla jen během úvodního víkendu vycinkat neskutečných 8,5 milionu dolarů!

Do druhé půlky desítky se vešla ještě slabá filmová verze Need for Speed, tentokrát šestimilionový Grandhotel Budapešť, úspěšný Neesonův thriller Non-Stop, triumfující Lego příběh a Perryho slabý Single Moms Club.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden budeme držet palce Arnoldovi v Ayerově thrilleru Sabotage, velké ekonomické věci ale může dokázat spíš Aronofskyho biblický epos Noe.