U Grandhotelu Budapešť se sice ne každý shodne na tom, kde si kvalitativně u Wese Andersona stojí, že by tento sympatický "indie mainstream" někdo vyloženě nesnášel, se ale představuje jen těžko. Jistě na tom má svůj podíl i samotná lokace, luxusní hotel ve fiktivní východoevropské zemičce, s nímž si Wes způsobem sobě vlastním vyhrál natolik, že si ho člověk musí alespoň koutkem duše zamilovat. Možná tedy neuškodí připomenout si další výrazné filmové hotely, které ovlivnily příběhy podobně jako hrdinové z masa a kostí. Devět jich je proto, že tak čerstvý kousek jako Grandhotel Budapešť se nesluší zařazovat do topek, proto považujte volné místo za jeho rezervaci.

Strana 1 z 3

1 2 3

1. Overlook Hotel (Osvícení, Stanley Kubrick, 1980)

Honosný hotel Overlook je geniální místo, stejně jako celý film, který se v jeho zdech odehrává. Nejenže jeho obrovské vyprázdněné prostory budí respekt a všudypřítomné indiánské motivy upozorňují, na čím písečku si to hrajeme, perfekcionismus Stanleyho Kubricka zachází mnohem dál. Staví falešná okna v místnostech, kde by zjevně neměla co dělat, mezi záběry posouvá kusy nábytku a někdy nechá teleportovat celé místnosti, aby diváka naprosto znejistil a neumožnil mu se na daném místě zcela zorientovat. Velký sál byl navržen záměrně tak, aby bylo při leteckých pohledech jasné, že se do té budovy prostě nevejde. Nikdy se přesně neujasnilo, kde ve věčných "chybách" v kontinuitě a architektuře místa začíná a končí režisérův záměr a kde jde prostě o klasické filmařské mušky, Kubrickovi fanoušci ale mají jasno: vše je součástí velké hry. Tak či onak jde o nejpamátnější hotel, na jehož návštěvu, i když mimo sezónu, jen tak nezapomenete.

Proč se zde ubytovat: Protože vy přece nejste blázni jako Jack Nicholson a nic by vám nehrozilo. Asi.

Zajímavost: Shelley Duvallová si zažila od Kubricka podobný teror jako její Wendy od manžela. Kubrick prý dokonce přikázal ostatním členům štábu, že k ní nesmí být hodní. Ještě dnes jí při vyprávění "veselých historek z natáčení" v různých dokumentech tuhne úsměv.

2. Bates Motel (Psycho, 1960, Alfred Hitchcock)

Motel vedený stydlivým introvertem a jeho panovačnou matkou se zapsal do dějin. Vrcholné (kvalitou i dobou vzniku) dílo Alfreda Hitchcocka bylo v rámci mainstreamových pořádků velmi podvratné a slavného režiséra zajímalo, jestli tak "podivný" film, vyvedený v nemódní černobílé a neobsazený známými herci, může vydělat. Mohl a zároveň mohl být zatraceně dobrý. Batesův motel a dům stojící nad ním se navíc zapsaly do popkultury jako máloco. Tohle už je ryzí zlato.

Proč se zde ubytovat: Protože vždycky najdete volný pokoj. I bez rezervace.

Zajímavost: Ani ne minutová scéna ve sprše se natáčela týden. Šlo o třetinu natáčecího času Janet Leigh

3. Hotel Rwanda (2004, Terry George)

Tenhle hotel vám nenabídne zvlášť velký luxus, když ale půjde do tuhého, bude to první místo, kam byste se měli vydat. Převážně díky morálnímu šéfovi, ochotnému nasadit krk v boji za správnou věc - za lidské životy. Film Terryho George zpodobňuje velmi dramatické události a umí jimi zasáhnout, aniž by šlo o pouhé laciné dojímání. Možná si pár let po zhlédnutí nebudete pamatovat každý dějový zákrut. Emoce získané v tomhle hotelu vás ale jen tak neopustí.

Proč se zde ubytovat: Protože na majitele se můžete spolehnout ve všech ohledech.

Zajímavost: Paul Rusesabagin se ve skutečnosti nerozhodl zůstat ve Rwandě na poslední chvíli - prodiskutoval to s rodinou už den před tím, k dramaticky nečekanému rozdělení tedy nedošlo.

Strana 1 z 3

1 2 3