I tenhle článek píšeme s těžkým srdcem. Tím spíš, že se od rána na sociálních sítích vyrojilo tolik soucitných komentářů od hereckých kolegů, režisérů, producentů, nebo prostě jen slavných i neslavných Paulových kamarádů. Všichni se shodují na tom, že Paulovi sláva nikdy nevlezla do hlavy a byl vděčný za kariéru, kterou mu život nadělil. A kromě filmů miloval i auta. Dávno před natáčením Rychle a zběsile se v nich rád montoval, rád s nimi závodil a rád je sbíral. Je vcelku náhoda, že jeho herecké výkony rámovala série o pouličních závodnících, při natáčení prvního Rychle a zběsile nikdo netušil do jakých rozměrů se celý fenomén rozroste. Paulův skon v sedačce jednoho z nejrychlejších produkčních vozů je pak jen hořkou ironií osudu. Nebudeme tu dál rozebírat, jaké následky má tato tragická událost na další směřování Rychle a zběsile, nebudeme řešit ani okolnosti oné autonehody. Většina lidí v komentářích soucitně před Paulem smekla, a pak naznačila, že si dneska večer pustí některý z jeho filmů. Dávky piety, kterou drtivá většina z vás prokázala, si nesmírně ceníme. Tím spíš, že na internetových diskuzních fórech je jí jako šafránu. Vyplivnout ze sebe i v podobně těžkých chvílích nějaký ten silácký jed je bohužel v anonymní éře všehosítě až trapně jednoduché.

Samozřejmě i nás napadlo, že si večer ozdobíme malou vzpomínkou na Paulovu hereckou kariéru. Zemřel ve věku pouhých čtyřiceti let, a mnozí si stýskají nad tím, že se z něj pravý áčkový herec nikdy nestal. Jeho filmografie přesto nabízí deset dobrých důvodů, proč zapátrat v DVDčkách na vaší obývací stěně. Dost možná tam nějakého toho Walkera (nikoliv Johnnieho) najdete. A dost možná to nebude jen libovolný díl Rychle a zběsile (Walker chyběl jen v tom třetím). Ale dost mluvení, pojďme si v krátkosti představit deset walkerovek, které ustály test času, případně vykazují pár vyloženě dobrých záminek k jejich zhlédnutí.

TAKOVÁ NORMÁLNÍ HOLKA

Středoškolská romantika s Freddie Prinzem Jr.? Nevalte oči v sloup a zamyslete se, kdy jste naposledy dobrou teen romantiku viděli? Tahle je sice genericky stříknutá povídáním o Ošklivém kačátku, ale přesto má plážová lovestory po letech nečekanou nostalgickou hodnotu. Z hollywoodských produkčních linek už tohle spolehlivé řemeslo nelítá. A protože se odehrává ve slunné kalifornii, nesmí chybět Walker jako nejlepší kámoš hlavního hrdiny. Holky tenkrát řešily, kdo z nich je větší slaďoch, zatímco vy jste v kině trpěli. Dneska je ale z Takové normální holky taková normální komedie, která nikoho nezabije. A Walker se v ní po Prinzově boku rozhodně neztratil.

LEBKY

Znovu škola, tentokrát trochu jinak. Tajné univerzitní spolky a bratrství, která se uzavírají na celý život, chytnou pod krkem nejen přemýšlivějšího Joshuu Jacksona, ale i blonďatého Walkera, jehož bohatí rodiče synáčka vychovávají k tomu, že úspěch světí prostředky. Atmosférický thriller, který pevnou rukou zrežíroval Rob Cohen, dává Walkerovi v mnoha scénách šanci titulního Jacksona přehrát a ukrást si celý film pro sebe. Všimli si toho nejen producenti, ale i samotný Cohen, který si pak Walkera vydupal do hlavní role Rychle a zběsile. K Lebkám jsem do češtiny překládal audiokomentář, takže mám pro ten film velkou slabost. Dodnes zůstává solidním thrillerem, který měl vyloženě štěstí na casting (v dalších rolích se objevil William Petersen nebo Craig T. Nelson).

RYCHLE A ZBĚSILE

Má smysl tady cokoliv řešit? Doporučujeme hlavně první díl. Bratření je tu nejsilnější, stejně jako trefování meziplynu v keckách z tržnice, rajtování po nočních ulicích s dusíkovým nitrem v zadku a život na hraně zákona. Paul Walker byl tehdy regulérní fešák, blonďaté kurdlinky, pronikavé oči a image tajného policajta, co povahově patří spíš k rošťákům, které by měl chytat. Tady to všechno začalo, a i když první Rychle a zběsile spustilo módu neonů pod auty a obřích plastových křídel, stejně jako oborové hustokrutomluvy, nelze mu upřít, že nastartoval nejen sérii, ale dost možná i vlastní subžánr. Paul chyběl jen ve trojce, jakési černé ovci celé řady, a jeho popularita byla s Rychle a zběsile neodmyslitelně spjata. Ve dvojce se dokonce obešel i bez Vina Diesela a celý film odtáhnul s Tyresem Gibsonem. První dva filmy jsou dobové pomníky tunerské komunitě. Drtivá většina kluků narozených na rozhraní osmdesátek a devadesátek je svého času uctívala. Někteří z toho vyrostli, někteří v tom žijí dodnes.

JÍZDA DO PEKEL

Na silnicích není nikdy bezpečno. Platí to už od dob Spielbergova Duelu a o Jízdě do pekel se dá mluvit jako o stylové hororové variaci na slavné téma. Paul Walker si naplánuje velkolepý roadtrip napříč Státy, během kterého chce přesvědčit Leelee Sobieski, aby se do něj zamilovala. Jenže člověk míní a rodina mění. Na půli cesty musí vyzvednout svého pošahaného bratra (Steve Zahn), takže je z toho romantická tragédie My dva a křen. Jenže ještě než k ní dojde, udělají si bráchové poměrně nevybíravou srandu z jednoho truckera. Krutý, ale víceméně neškodný žert však vyprodukuje první mrtvolu a než si stihne sourozenecká dvojice nasypat popel na hlavu, už je v zaměřovači náklaďákového magora, který se hodlá smát nejlíp a naposled. J.J. Abrams, autor scénáře, se k inspirací Spielbergovým Duelem, otevřeně přiznal. Doporučujeme DVD se čtyřmi alternativními konci filmu, ve kterých si každý přijde na své.

PROUD ČASU

Jasně, Proud času se zas tak úplně nepovedl. Richard Donner nám chtěl předvést, že cestovat časem do barbarského středověku, je docela zábava, jenže adaptace Crichtonových knih se vždycky pořadí tak fifty:fifty a tohle byl zrovna případ nezvládnuté látky. Je to velká škoda, protože Proud času, měl odstartovat Walkerovu áčkovou kariéru. A možná trochu pošoupnout i Gerarda Butlera ve vedlejší roli. Scenárista George Nolfi (režijně debutoval Správci osudu) zjevně neměl svůj den a zamotal se do rozsáhlé Crichtonovy knihy, která sáhodlouze popisuje středověké praktiky, velmi specifický způsob cestování časem a další "nezbytnosti", ale postavám už se zas tak moc nevěnuje. Je to podobná past jako adaptovat Dana Browna, jakmile nezačnete předlohu nemilosrdně osekávat, vyjde vám z toho generická story plná zaměnitelných postav. Walker se v hlavní roli snaží ze všech sil, ale ani on tenhle film nespasí. Berte ho jen pokud jste fandové do historie, nebo chcete vidět Paulovu jedinou šanci odtáhnout áčkový blockbuster. Škoda, že mu přišla do ruky zrovna tahle karta.

DO HLUBINY

Surfařský thriller. Už tohle spojení samo o sobě nutí vnímavějšího diváka k obezřetnosti. První Do hlubin ale přece nemůže být tak špatné, protože jinak by nevzniklo druhé Do hlubin, no ne? Tuhle logiku můžeme podepřít snad jen slow-motion záběry na vlnící se zadek Jessicy Alby, případně tedy vysekaný sixpack Paula Walkera, pokud patříte k něžnějšímu pohlaví. Tenhle film se víc než z půlky odehrává na vodě či pod vodou, takže jsou všichni v plavkách a hrají pouze mimickými svaly, protože při zadrženém dechu se špatně mluví. U Jessicy Alby je jakékoliv zadržování dechu samozřejmě plus, protože tam její herecký rozptyl začíná a končí. Walker se za tenhle film rozhodně nemusí stydět, je to letní opalovačka, ve které se nad ničím moc nepřemýšlí. Všechno tu mohlo být o jedno, dvě tempa (nebo spíš deset) dotaženější, ale pak by zas ty načančané bahamské kulisy působily jako příliš laciný kýč. Takhle je to kýč od začátku dokonce. Buď včas utečete, nebo tím prostě bez úhony proplujete.

ZBĚSILÝ ÚTĚK

Nejlepší Walkerův film. Wayne Kramer ho tu obsadil do role kriminálníka se zlatým srdcem. Grázlíka, co se rozhodl mít rodinu a žít férově. Minulost ho bohužel dostihne až příliš rychle a v panoptiku města amerického (většina scén se ovšem natáčela v Praze, jednu z klíčových rolí snímku si zahrál Karel Roden) musí během jedné jediné noci vzítosud své rodiny do vlastních rukou. Hodně se tu běhá, hodně se tu střílí, ale zdaleka nejvíc se tu fuckuje. Wayne Kramer do své gangsterky nasypal tolik tvůrčího adrenalinu, že podobnou audiovizuální a duševní smršť nepamatujeme od klasických ritchieovek Sbal prachy a vypadni nebo Podfu(c)k. Kamera lítá jak můra kolem lampy, zpomalovačky obsahují tolik informací, co hlava jaderného fyzika poté, co šňupnul nepančovanou lajnu, a Walker s krátkým tmavým sestřihem, který zahazuje do kouta jeho image hezouna, tu hraje jako o život. Teď nemluvíme jen o bezhlavém sypání nadávek směrem ke kameře. V jeho očích je vidět odhodlání narvat všem hajzlům brokovnici do zadku, aby nechali jeho, manželku a syna na pokoji. Zběsilý útěk je neuvěřitelně vyčerpávající podívaná. A má proto všechny dobré důvody. Semele vás, vyždíme, a pak ještě rozklepané vysadí na chodník, když to nejmín čekáte. Velká pecka, kterých si Paul zasloužil rozhodně víc.

OSM STATEČNÝCH

Psí disneyovka podle skutečných událostí od režiséra survivalové legendy Přežít? Zdánlivě nesourodá kombinace dává dohromady plačkostroj, ve kterém se Walker musí přetahovat o divákovu pozornost s perfektně vyčvičenými psími tahouny. Roztomilí jsou tu všichni tak nějak stejně, takže je to férový souboj. Walker má naštěstí k ruce i komickou postavičku v podání Jasona Biggse, takže jeho záchranářský typ je hned o něco sympatičtější. Děj je předvídatelný, veškeré moralizování průhledné, ale jakmile je na scéně víc psů než lidí, prostě vás začne film emočně rozkládat. Po letech je to stále jedna z nejoblíbenějších hraných disneyovek a našla si spoustu fanoušků nejen u dětí, na které ty psí oči fungují bez výjimky.

GANGSTEŘI

Svého času tenhle film proslul především svým přephotoshopovaným plakátem, na kterém Hayden Christensen nosí vyloženě apartní klobouček. Obsazení téhle gangsterky je oborová všehochuť - Matt Dillon, Hayden Christensen, Michael Ealy, Zoe Saldana, Idris Elba a samozřejmě Paul Walker. Někteří z těch lidí jste tenkrát neznali a dneska jsou z nich hvězdy. To dělá z Gangsterů o fous zajímavější propozici, béčková taškařice plná ostrých týpků a nabitých bouchaček zkrátka po letech disponuje větší star power, než tomu bylo tenkrát. Walker si i v konkurenci mnoha hereckých bardů dokáže vystřílet patřičný prostor a zkušeně "gangsteruje". Se zkušenějším režisérem a ucelenějším scénářem by možná tohle žánrové blbnutí mělo větší šance na úspěch. Pokud ale tenhle styl vyloženě můžete, jsou Gangsteři opomenutým polobéčkem, ve kterém se skrývá víc, než by se na první pohled mohlo zdát.

PAWN SHOP CHRONICLES

Po dlouhé době další film Waynea Kramera. Film, který ještě nebyl v českých kinech a dost možná se tam ani nepodívá. Přesto byste si na něj měli dát bacha. Kramer totiž ani sedm let po vynikajícím Zběsilém útěku neztratil svou hranu a... musím to říct, neuvěřitelně NAKLÁDÁ v propleteném triptychu redneckovských příběhů, které spojuje jedna zaplivaná zastavárna. Vynikajicí obsazení z vyhaslých hvězd nebo nevyhaslých pánů herců, na které je spoleh, a samozřejmě Walker, který se s Kramerem při natáčení Zběsilého útěku skamarádil na první dobrou. Tohle je přesně pecka, kterou potřebujete. Ukazuje Walkera z úplně jiného úhlu než v rychlé a zběsilé sérii. Gangsteři a grázlíci s hezkým ksichtem a zlatým srdcem se možná stali jeho osudem, ale právě Kramerovy filmy dokazují, že Paul Walker nebyl hercem jednoho thymolinového úsměvu a že i tuhle klišovitou sortu podivných týpků s bouchačkami uměl hrát hned na několik způsobů.