Položím vám dvě otázky. Jak často se u videí, ve kterých někdo někam padá, zpopelňuje se nebo omylem nakopává něčí obličej, zamýšlíte nad tím, zda jsou to skutečně spontánní nehody či náhody? A jak moc je vám to jedno? Tuhle internetovou anomálii, která vám přijde na mysl jen když čtete v diskuzi všudypřítomné slůvko "fake" (samozřejmě i v případě doložených "skutečných událostí"), nepitváme na filmovém serveru jen tak z nudy. Kinematografie je přeci celá o podvádění diváků. Chcete je zavést někam jinam, tzv. za horizont všedních dnů. Chcete je podvést a oni se nechají, protože tak jsou pravidla hry domluvena. V případě nekonečného vodopádu vykonstruované reality, který na nás chrlí YouTube, se však hranice stírají. A nemluvíme teď o přidaném Benny Hillovi ve videu s nervózně zvracející čivavou, nebo digitálních odlescích á la J.J. Abrams, které jste přidali do záznamu vaší poslední návštěvy záchoda. Ne, mluvíme o předem domluvených scénářích záznamů, které mají vypadat věrohodně, nepřipraveně a šokujícně. Stará dobrá masová média, sídlící v těch budovách s obřími anténami, se sice rády ohánějí slůvkem virál, ale většinou až poté, co na nějaký naletí.

Jimmy Kimmel tohle všechno dobře ví a rád tu a tam nějaký ten virál natočí, aby si udělal legraci jak z lidí před obrazovkami, tak z těch, co je zásobují zpoza kamer. Kdo by však jeho zlomyslnou ruku tušil za videem, které se objevilo začátkem září. Neslo název Worst Twerk Fail Ever - Girl Catches Fire.

Každý SEO odborník by vám řekl, že co se týče názvu, počínali jste si velmi zkušeně. Navíc je twerking po úvodním ochabnutí (ze kterého se většina trendů nikdy nevzpamatuje) v módě i díky Miley Cyrus a jejímu vystoupení na VMA, takže timing vypuštění videa byl geniální. Twerkovacích videí a failů je ovšem na YouTube asi miliarda, takže proč zrovna tohle video nabralo třetí den od zveřejnění raketový vzestup a během 48 hodin ho zhlédlo přes sedm milionů lidí? Kimmel ho netweetoval, ani si nezaplatil promo kampaň, protože to by zhatilo jeho experiment v zárodku. Ne, sám čekal, až se začne hořící bruneta šířit po sociálních sítích, odkud ji budou vyzobávat lokální, a pak i celostátní televizní stanice. CNN, NBC, Fox News a mnozí další vesele referovali o Caitlin Heller z Kansasu, které se nemilá věc přihodila. Finta byla v tom, že Caitlin nikdy neexistovala. Ve skutečnosti šlo o kaskadérku Daphne, jenž se nechala zapálit v předem promyšleném podrazu, který Kimmel ve své show odhalil.

Spustil tím druhé kolo, když se den poté všechny stanice ve svém drahém vysílacím čase zaklínali Kimmelovým jménem a prorokovaly, že příště už nenaletí. Jde o moderátory ranních i nočních show, zprávaře a další opinion leadery, kteří tapetují své show online obsahem plným kotrmelců, hořících lidí a panáčkujících domácích mazlíčků. Takových borců na konec je prostě v televizním vysílání hodně. Dokonce tolik, že kdyby YouTube teď hned někdo vypnul, zásadně to změní vysílací schémata televizí.

Ale jak vlastně s Jimmyho vtípkem naložit, když pomineme jeho komerční potenciál sám o sobě (vysvětlovací video bude zcela jistě mít víc zhlédnutí než původní podvrh)? Měli bychom založit speciální tým detektivů, který bude zkoumat videa, dohledávat oběti a udělat punc věrohodnosti? Bude už samotný fakt, že někdo na internet nahrál video, ve kterém se přizabije, důvodem k vyšší obezřetnosti? Dámy a pánové, tahle akademická debata je v době, kdy každou vteřinou přibývají celé dny až týdny videoobsahu, zcela zbytečná. Stejně zbytečná jako geekovské rozumování nad tím, zda ve vesmíru můžete někoho praštit kladivem tak, že mu vyskočí oči z ďůlků, případně střílet z laserových děl za ohlušujícího zvuku, který připomíná kazeťák s deathmetalem na plné volume, padající do nekonečné studny. Řeči se vedou, ale faky se budou točit dál. A budou čím dál tím sofistikovanější, tím spíš, že dnešní podfukáři mají k dispozici hollywoodská udělátka a v postprodukci vás mohou ošálit stejně jako elita z ILM. Jakmile dostanou nápad, který je hoden milionů zhlédnutí (a v opakovaných případech i výplatní pásky od YouTube), udělají vše pro to, aby získali vaši pozornost.

A je to tak dobře. Copak vy máte rádi videa, ve kterých chlápkovi jen tak ujede noha na mokré podlaze? To se vám přece stává třikrát do roka. A ten co to točí navíc uhne kamerou hned poté, co se to stane, aby tomu nebožákovi pomohl. A vy byste přitom chtěli spočinout v detailním záběru na jeho utrpení. Fake vám všechno tohle poskytne. Čistý střih, kvalitní vygradovaný závěr a epické kaskadérské kousky. Skoro jako v těch filmech, co vás tak hrozně rozmlsaly. Kozy se nažerou, vlk zůstane celý, jen vy budete muset vysvětlovat, že se to fakt stalo, až budete na YouTube věšet silvestrovské video s hořící sestřenicí, a všichni vám budou spílat do fakeů. Proč? Protože nadprůměrný fake bude mít vždycky víc fanoušků než průměrná realita.

Dodnes vlastně nevím, jestli to ti kluci fakt dávaj. A víte co? Nechci vědět pravdu... můj obláček na pomezi reality a fikce mi naprosto vyhovuje.