Není malých rolí, pouze malých herců. Někdy ale v malých rolích mohou zazářit i velcí režiséři, tak jako to udělal Jiří Krejčík v Menzelově Slavnostech sněženek. Pan Karel, nejlepší přítel salámových štanglí, se navždy zapsal do povědomí českého národa. Jeho představitel, který dnes zemřel ve věku požehnaných 95 let, toho ale dokázal ještě daleko víc.

Jiří Krejčík začínal na Barrandově jako statista za Druhé světové války, brzy se ale propracoval ke scenáristice a filmové režii a začal zásadně obohacovat české kulturní dědictví. O jeho debutu, nerudovské adaptaci Týden v tichém domě, jste slyšet nemuseli. Excelentní Vyšší princip z roku 1960 ale znát musíte, stejně jako komedie Svatba jako řemen a Pension pro svobodné pány. Na konci sedmdesátých let pak slavila úspěch ještě Krejčíkova Božská Ema, po níž se pražský rodák začal definitivně přesouvat do televize.

 

Tam pak režíroval až do roku 2010, přičemž v tomto období získal hned několik cen za přínos české nebo světové kinematografii. Náležely mu právem. A teď si běžte pustit některý z jeho slavných počinů, ať víte, jak zručně se u nás válelo v šedesátých letech.