Pokud nejste na MovieZone noví, určitě už jste někdy z mých úst slyšeli slova jako camp nebo mockbuster, případně jsme psali o filmech, které jsou tak špatné, až jsou vlastně dobré (z mainstreamových omylů lze vyzdvihnout především Hyamsovy Lovce dinosaurů). Otřesné triky, prkenní herci, bizarní zvraty a marná snaha udělat z prérie někde v Coloradu cizokrajnou planetu podobnou Marsu. Střelit si do žil čas od času podobný film je nesmírně uvolňující. Jednak oceníte ty opravdu dobré, druhak jste ochotni se těm debilitám, co se před vámi odehrávají, opravdu od srdce zasmát a to je občas potřeba. Ideálně ve skupince, protože pak je hurónský smích opravdu nakažlivý a často vede až k nezvladatelným záchvatům smíchu. Termín camp mimochodem vychází z campus - kolej, protože hromadné sledování takových filmových odpadů se prvně ujalo právě na vysokoškolských kolejích, kde si studenti pouštěli nejrůznější hororová béčka, velmi bizarní asijské filmy a vůbec produkce, nad kterými jde hlava kolem.

Sám jsem takhle prožil pár let se šílenými hongkongskými produkcemi, které jsme si pouštěli během natáčení našich vlastních amatérských pokusů o film. A dodávalo nám to věru odvahy, že to zvládneme líp. To myslím hovoří za vše. Společnost Asylum, která vznikla v roce 1997, ovšem tenhle minoritní trend povýšila na umění, když vymyslela způsob, jak oslovit mnohem širší skupinu diváků. V její produkci začaly vznikat tzv. mockbustery, prostě falešné blockbustery, které v době videopůjčoven rády mátly potenciální leštiče videorekordérových hlav. Princip je jednoduchý - v době Transformers uvést na trh snímek Transmorphers, ve kterém se shodou okolností také vyskytují obří roboti. Zákazník se pak snadno přehlédne a neštěstí je na světě. Občas je samozřejmě to neštěstí pomůckou k rozšíření obzorů, ale vysvětlujte to chlápkovi, co se těšil na výstřih Megan Fox.

Bylo toho samozřejmě víc, a ne vždycky šlo jen o tupé kopie. Proti remaku Tří mušketýrů např. nasadila Tři mušketýry odehrávající se v současnosti (šlo o členy speciálních jednotek). Pokus o vlastní Já, legenda chytře pojmenovala podle knižní předlohy (Omega Man) a Abrahama Lincolna nenechala bojovat proti upírům, ale proti zombies. Asylum dokonce točí i úspěšné série. Když v hororech začala filmem 11/11/11 a pokračovala 12/12/12, měli jsme pocit, že další díl nepřijde. Omyl! Následoval 13/13/13, protože staří Mayové to tak chtěli. A máte to. Série 2012 byla dokonce tak úspěšná, že ji Asylum stihlo podojit třikrát - 2012: Ice Age, 2012: Supernova a 2012: Doomsday (tj. zvládnul se vykrást Den poté, Armageddon a 2012).

Teď se ale karta obrací. Asylum už dlouho spolupracuje s americkou kabelovkou SyFy (fonetický přepis slůvka sci-fi), která chrlí jako na běžícím pásu vědecko-fantastické (většinou tedy spíše jen fantastické) filmy, které mají jediné motto za zatraceně málo peněz hodně zatraceně CGI muziky. SyFy program zásobuje nejen Asylum, ale i slavný béčkový producent Roger Corman, který točil camp klasiky v sedmdesátých a osmdesátých letech, a teď z pozice producenta koordinuje brainstormingy, na kterých se asi hodně fetuje. Rogerovi už táhne na devadesát, ale energie má pořád dost a dost. A protože mockbustery zjevně považuje za cheatování, dokázal otočit kormidlem úplně jinam. Směrem ke žralokům.

Fascinace podmořskou havětí trvá v céčkových vodách už několik let a přinesla nám třeba Megažralok, Megažralok s. Obří chobotnice a Megažralok vs. Krokosaur. Přerostlý žralok je vůbec vděčná postava, která se zakusuje do Golden Gate Bridge, honí po nebi letadla a pronásleduje Odpadlíka Lorenza Lamase. Překvapení? Tyhle blockbustery mají sice extrémně nízké rozpočty, ale vždycky se snaží ulovit nějakou tu padlou hvězdu. Tara Reid se objevila hned v několika podobných peckách a máslo na hlavě mají třeba Michael Madsen, Mark Dacascos. Jindy stačí ulovit i jakkoliv povědomou tvář (Christopher Judge (Stargate SG-1) jako největší z hobitů, Ian Ziering (Beverly Hills 90210) v Sharknado), aby se film nějakým způsobem prodal. A on se prodá. Ostatně Asylum se z losangeleské garáže během pouhých několika měsíců přestěhovalo do obřích komplexů, které si nezadají s menšími hollywoodskými studii. Jejich workflow je pořád stejné - vymyslet námět, sehnat pár herců, armádu outsourcovaných animátorů z Indie, a co nejrychleji to natočit, abychom předběhli studio.

Vzhledem k tomu, že produkce Asylum může sakumprásk od prvního vyřčení námětu ke kompletaci snímku zabrat pouhých pár měsíců (u nenáročných produkcí klidně čtyři i s trikovou postprodukcí), nemá žádné velké studio šanci. Žraloci teď sice letí a odklánějí studio od znásilňování hollywoodských předloh, ale nemyslete si, že na tuhle kartu Asylum nesází. Důkazem budiž nedávno uvedený Atlantic Rim.

Zápletka je skoro stejná jako v případě Pacific Rim, jen ti roboti vypadají trochu divně a v hlavní roli se objevuje... David Chokachi. Možná si ho pamatujete z x-té sezóny Pobřežní hlídky, kde hrál třetího plavčíka zleva. Jeho plat bude v řádu desítek tisíc dolarů, což je ta větší část z půlmilionového rozpočtu Atlantic Rim. To samozřejmě Asylum nebrání v tom, aby za podobné drobáky postavila obří roboty. Za scénář se ostatně ušetřilo, jde o vykradenou zápletku Pacific Rim, doplněnou o "jak to asi Del Toro myslel" momenty, které vznikly na dvou brainstormovacích schůzkách. Výsledek je dechberoucí, tím spíš, že se během jediného dne musí stihnout natočit deset stránek scénáře, což je tempo srovnatelné s mexickými telenovelami. V jedné scéně např. voják utěšuje svou zraněnou kolegyni poblíž hořícího džípu. Kdo hraje tu kolegyni? Servírka z Hooters, kterou produkční ukecal pro roli týden zpátky, když v Hooters večeřel. Tomu říkám castingová zkouška. Tedy ne že by to v Hollywoodu občas neprobíhalo podobně.

Ročně z Asylum vyletí 26 filmů, ale jen pět z nich jsou opravdové mockbustery. Ostatní filmy vydělávají na bizarních příšerách a šílených nápadech. Roční zisk se pohybuje někde kolem pěti milionů dolarů a producenti přísahají, že nikdy na žádném filmu neprodělali. Jmenujte mi někoho z velkých studií, kdo to může říct? Zisky velkých hollywoodských hráčů se samozřejmě pohybují v jiných číslech, ale člověk musí žasnout nad příkladnou sešněrovaností. Třicet lidí na výplatní pásce a třicet lidí na dočasnou smlouvu u každého z filmů. To je míň než počet asistentů Roberta Downeyho Jr. na posledním Iron Manovi!

Kvalitní film za to samozřejmě nenatočíte, ale to neznamená, že by se plody téhle práce neprodávaly. Půlku tržeb Asylum tvoří příjmy z americké distribuce (televize a DVD), druhou půlku prodej do zbytku světa. A sílící zájem z Číny naznačuje, že americký trh pro Asylum už brzy nebude primární. Což nás konečně přivádí k Sharknado, internetovému fenoménu posledních dnů. Evropští zákazníci původně od Asylum nakoupili jen minimální počet kopií, ale po bouři na sociálních sítích nakonec zpětinásobili objednávky. Protože tohle přece musí být pecka. Film, ve kterém obří tornádo nabere z moře partu žraloků a prožene se s nimi skrz Los Angeles, aby tu nezvyklá přírodní katastrofa narazila na Stevea z Beverly Hills 90210, ozbrojeného motorovou pilou. Jen si to představte. Ta představa sice bude nesrovnatelně lepší než ten film, ale to vás přece ve shánění nemůže zastavit. A až budete hotoví, kupte si tričko nebo hrneček s motivem filmu. I tyhle kanály má totiž Asylum velmi hezky ošéfované.

A triček se zjevně tentokrát prodá víc než obvykle, protože Sharknado stále sílí. Během reprízy mělo o půl milionu diváků lepší rating a na Twitteru během premiéry generovalo pět tisíc tweetů do minuty. A nešlo jen o civilisty. Damon Lindelof, Michael Chiklis, Patton Oswalt, Mia Farrow, Olivia Wilde, Elizabeth Banks a další si neodpustili tu uštěpačný, tu pochvalný komentář. Sharknado přitom opravdu nekončí žraločí sérii, protože SyFy za pár týdnů vytasí snímek Ghost Shark a samozřejmě chystá i několik sequelů Sharknado. Mořský dravec se musí ždímat, dokud se z něj sypou peníze.

Způsobí tedy Sharknado nějakou velkou vlnu? Uvidíme v produkcích Asylum lepší herce? Budou stát víc peněz? Pevně doufám, že ne, protože pak by to celé ztratilo svoje kouzlo. Navzdory přeháňce na sociálních sítích je to prostě jen výrazný trend jednoho týdne, který přehluší záplava novinek z Comic Conu. To ale neznamená, že byste se na Sharknado neměli mrknout. Té půldruhé hodiny vážně litovat nebudete. Nebo to zkuste v pěti minutách: