Poněkud nečekaným krokem se před pouhými pár dny blýskla tuzemská Cinema City, když investovala milion eur do přestavby jednoho z větších sálů (sál č. 3) na filmovou projekci 4DX. Zatímco jinde se sází na Dolby Atmos a 4K projekci, Cinema City chce svým zákazníkům dopřát ještě mnohem víc. A to prosím už od zítřka, kdy se ve 4DX představí Rychle a zběsile 6.

4DX je produktem jihokorejské firmy a funguje už v několika desítkách sálů - doma v Koreji, v Izraeli, který je mateřskou základnou Cinema City, ale od tohoto týdne také v Budapešti, Sofii, Varšavě a Praze. Pražský sál v obchodním centru Nový Smíchov je největší svého druhu v Evropě a bude vždy po dobu několika týdnů nabízet jeden film. V plánu jsou kromě nového Dieselova akčňáku třeba i Muž z oceli, kouzelnický Now You See Me a další. Programovou nabídku Cinema City teprve ladí, ale každý měsíc by chtělo nabídnout nějakou novinku. Co se týče expanze, vzhledem k nákladům konverze běžného sálu se nedá očekávat, že bychom se v dohledné době dočkali dalších podobných sálů, ale všechno samozřejmě závisí na poptávce diváků. Do 4DX je zatím zkonvertovaných nějakých sedmdesát filmových titulů, ale další budou rychle přibývat. Konverze prý trvá zhruba deset dní, takže se vše dá stihnout ještě před premiérou, přičemž výsledný zefektovaný film musí na závěr schválit studio.

4DX sál se na oko příliš neliší od klasického, ale bližší pohled odhalí trysky před vámi a trochu bytelnější sedačky. Má to svůj důvod, protože na vás stříká voda (speciálně rozprášená, takže rozhodně mokří nebudete), útočí na vás až tisíc vůní, za uchem máte vzduchovou trysku, na stropě stroboskop a sedačka s vámi rajtuje a občas vás kopne do jater nebo do zadku. Celé to zní úžasně a věřím, že si teď představujete opravdovou interaktivní jízdu, protože efekty jsou dělané filmům na míru. Já jsem si taky představoval velké věci a po úvodním promu se Storm Shadowem v hlavní roli to chvilku vypadalo nadějně. Celá technologie má ale značné rezervy.

Předem popisu toho, co se dělo během ukázek na třetího Iron Mana, Croodsovy a G.I. Joe: Odveta bych chtěl důrazně napsat, že nám byly puštěny ukázky vyloženě akčních scén, při kterých jede systém na plné obrátky. Pro opravdové zhodnocení 4DX je potřeba prosedět v něm celý film, včetně klidnější a řekněme třeba i vynalézavějších pasáží. Jako technologie se mi 4DX líbí a dovedu si v jejím rámci představit značné zplastičtění zážitku. Uvedené ukázky však působily dojmem zběsilé a nekoordinované jízdy bez řidiče.

Iron Man 3: Krátký výtažek finálového souboje Killiana a Starka (nebudeme dál spoilerovat) snad až příliš sází na vibrace a hejblátka se sedačkami, aniž by využil smradů (spálené materiály přitom v repertoáru jsou a vyloženě se nabízejí) a vánku (při průletech Starkových obleků). V kině se dost blýská a každý úder do a od brnění cítíte po celém těle. Už tady se ale projevuje zásadní průšvih technologie - místo aby s vámi křeslo hnulo jen jedním směrem, a pak se pomalu vracelo zpátky, případně vás chvilku nechalo nahnutého, abyste si ten pocit nekontrolovaného pohybu užili, tak s vámi násilně cukne sem-tam, což nejen, že znesnadňuje fixaci na plátno (navíc ve 3D), ale hlavně to některým slabším žaludkům určitě nebude dělat dobře. Zažil jsem ostrou spolujízdu s motoristickými esy, ale takhle pomlácený jsem nebyl už dlouho, a ačkoliv mi tohle zacházení nevadí, tak pokud nemáte rádi jízdu na horské dráze nebo ostřejší kroucení volantem (z pozice pasivního spolujezdce), pak možná 4DX není úplně pro vás.Přitom by ve spoustě okamžiků spíš než lomcování celým sedadlem víc zapůsobila krátká hluboká vibrace.

Croodsovi: Tady už mi násilné cloumání při jízdě na slonovi vyloženě vadilo, protože si člověk nemohl užít všechny ty kamerové jízdy a oblety. Navíc když někdo cloumá postavou v záběru na celek a pocit se přenáší na vás, dostává kontinuita pěkně na zadek. Opět minimální zapojení pachů a poprvé i pocit, že by se k těm sedačkám měly udělat šestibodové pásy. Pak byste totiž byli alespoň jakž takž fixovaní. Jsem zvědav, jestli do tohohle sálu budete moci s popcornem, protože pokud ano, většina ho spolehlivě skončí na podlaze.

G.I. Joe: Odveta: Moc hezký nápad s odlesky na plátně přenesenými do sálu (u Star Treku by z toho mohla být pěkná diskotéka) a konečně i pár hezkých okamžiků (vánek během průletu ninjů krajinou), jenže kromě příliš ostrého cloumání se tu dostavil další problém. Některé efekty, především foukání vzduchu za krk, jsou nejen dost invazivní (když blbě sedíte, foukne vám to do ucha jako nic), ale hlavně působí trochu opožděně. Možná to byl jenom pocit, ale jakmile je těch foukaček třeba pět do minuty, začne vám to požitek spíš kazit.

Takže jaký je verdikt? Určitě zkusíme 4DX na nějakém celovečeráku, abychom přinesli nezaujatý názor. Ale kdyby se cloumání rozumně nastavilo (během ukázek mi to připadalo příliš surové, bez jakéhokoliv jemného odstupňování), přidalo se víc pachů a vy si vybrali správnou pozici v sále na filmu, který bude 2D. pak si myslím, že to minimálně jednou za ten stokorunový příplatek stojí. Až čas ukáže, jestli je to jen marketingový tahák a jednorázová atrakce, nebo se nám tu rýsuje opravdu nová dimenze zábavy, kterou doma just nezreplikujete. Mám ovšem pocit, že si tím i kinaři trochu zadělávají na bolehlavy. Vzpomínáte za starých dobrých časů, kdy jediné, co mohl promítač pokazit bylo ostření obrazu a roztahování závěsů u plátna? V tomhle případě se může porouchat tolik věcí, že se mi z toho točí hlava už teď. Na druhou stranu, hodinu po vytřesení duše musím říct, že na zhlédnutí Rychle a zběsile 6 v režii tohohle sálu se svým způsobem docela těším. Ale berte to tak, že jdu na film už podruhé, mám rád horské dráhy a podobné gadgetové bazmeky, které možná mají svoje dětské nemoci, ale nabízejí zas něco nového a neokoukaného.