Hollywoodské zákony globální destrukce jsou neúprosné, a proto budou teroristé, superzáporáci a mimozemšťané vždy cílit na stejná města. A nemusí být nutně domácí provenience, jak si ukážeme na našem žebříčku. V nejbližších letech se do něj zcela jistě probojuje některá z čínských metropolí - pravděpodobně Šanghaj nebo Hong Kong) - ostatně některé filmy se už do nich v rámci podbízení trochu opřely (např. Bitevní loď). A Praha? Na tu zapomeňte. Největší úhony doznala v xXx, když Diesel ve své ozbrojené káře rozmašíroval raketou žebřiňák s bramborem někde na okresce za Berounem. A pak tu máme ještě hongkongské céčko Enter the Eagles z roku 1998, kdy do Karlova mostu narazí helikoptéra. Ale to byl velmi, velmi nepřesvědčivý digitální trik, takže ho odmítáme počítat.

A v budoucnu se to nijak nezmění, pokud tu nepostaví sídlo kosmické agentury, sedmimílový mrakodrap nebo se sem na stará kolena nepřestěhuje Bruce Willis. Praha není pro Hollywood lákavá ani geograficky, ani architektonicky. Můžeme se pochlubit jen přiškrcenou kopií eiffelovky, tančícím činžákem a spoustou zaměnitelného starého města, které dnes levněji seženete kdekoliv na východ od nás. Vlastně by se dalo říct, že obyvatel filmového světa udělá nejlíp, když se do Prahy nastěhuje... nic mu tu nehrozí - teroristi, radioaktivní ještěrky, tornáda nebo zemětřesení, to všechno je tisíce mil daleko. Možná i Emmerich by nás ušetřil, protože by nevěděl, jak nás přesvědčivě zlikvidovat. Tenhle problém ale určitě nemá desítka nejoblíbenějších měst na odstřel. Schválně jestli je všechny tipnete.

1. New York

Tady není o čem diskutovat. New York je králem likvidovaných a roční pojistka města musí dosahovat závratných hodnot. Potkáme tu skoro všechny superhrdiny a mrakodrapy soustředěné do jednoho místa (Manhattan) si o poboření přímo říkají. Ostatně, nenapadlo to jenom filmaře. Bohužel. Pro Emmericha, dlouholetého guru destrukce, je New York třešničkou na dortu. Nevyhnul se mu ani Michael Bay v Armageddonu, Joss Whedon v Avengers nebo třeba Reitman v Krotitelích duchů. Mohli bychom pokračovat donekonečna. Navíc jsou tu jeho komiksová alter-ega Metropolis a Gotham, která to taky často schytávají. Není pochyb o tom, že New York nikdy nespí. Kdyby se tam děla desetina věcí, co ve filmech, nikdy byste strachy nezamhouřili oči. A stavaři by museli najet na třísměnný provoz.

2. Washington D.C.

Tohle je dost možná nejsmutnější zástupce našeho žebříčku. Sídlo prezidenta je nejvděčnějším cílem všech záporáků a nemusí jít přímo o katastrofické filmy. Jenom letos to schytá hned dvakrát, z toho jednou opět od Emmericha, který nechal Bílý dům v roce 1996 slavnostně vybuchnout ve Dnu nezávislosti. Měli jsme tu ale i návštěvu letadlové lodi John F. Kennedy ve 2012, Drtivý dopad a Mars útočí! Nejhorší ale je, že Washington je v těsném sousedství New Yorku, takže většinu přírodních katastrof odnese spolu s ním. Den poté, 2012 a další ho prostě semelou ve druhém plánu. Bydlet tady se skutečně rovná službě vlasti.

3. Los Angeles

Perla západního pobřeží trochu doplácí na svou nesmírnou rozlohu a decentralizaci (mrakodrapů je tu dost, ale až na jednu výjimku jsou dost roztroušeny). Hollywood tu každopádně pořád ještě sídlí a jeho visačku na kopci nelze přehlédnout. Občas je velkorysý a dá najevo, že umí sekat i do vlastních řad. Proto Emmerich nechal ve Dni poté zničit slavné logo hurikánem, proto se pod městem našla Sopka a sem tam se tu zatřese země. Další příklady? Klubání mimozemšťanů ve Válce světů, kobercový nálet v Bojiště L.A. nebo jaderná apokalypsa ve druhém Terminátorovi (Sářin sen). I tady ale musíme Emmerichovi přiznat nejepičtější destrukci. Útěk z L.A. limuzínou a posléze letadlem, zatímco se město a vlastně celé pobřeží potápí, to bere dech i napodesáté.

4. Tokio

V západních filmech ho vidíme jen v případě, že chtějí tvůrci dokázat, jak moc jsou kosmopolitní (Jádro). Jenže domácí kinematografie z japonské metropole udělala hlavní cíl pro Godzillu a její kámoše. To je samo o sobě půl století filmů, ve kterých divné příšery baští papundeklové mrakodrapy. Pak tu máme ještě roboty, rohaté strážce vesmíru, power rangers a další exoty, co sem tam předělají metropoli k nepoznání. Godzilla je navíc neobyčejně plodná, takže má syna, dceru, sestru... však to znáte. Velká famílie je vždycky pohroma. V tomhle případě to platí několikanásobně.

5. Paříž

Město, ve kterém je z každého okna vidět eiffelovka. A v těch katastrofických se většinou potácí k zemi. Evropské město milenců, módy a nakupování je samozřejmě pro Američany lákavé. Má historii, má šmrnc a žijí v něm podivní Francouzi, kteří hubnou, i když jedí spoustu jídla a otevřeně pohrdají všemi ostatními. Ideální záminka k tomu je vybombardovat. Však oni se na to ještě přijdou podívat - a francouzský trh je jeden z nejsilnějších. Michael Bay v Armageddonu udělal s Paříží rychlý proces, první G. I. Joe alespoň nechal zmizet eiffelovku. A dalších celkem úspěšných pokusů bychom určitě napočítali víc. Třeba Auta, která sežrala Paříž. Titulek sice trochu klame tělem, ale je to art od Petera Weira, tak se nemůžete moc divit.

6. Londýn

Britové si tu a tam zprzní město sami, např. virovou nákazou v 28 dní poté nebo nějakým televizním katastrofickým filmem o záplavách na Temži. Oblíbeným cílem je Big Ben (a parlament), nově ovšem i London Eye - obří vyhlídkové kolo na břehu řeky, kterému se na první pohled chce utrhnout z pantů a vydat se na procházku městem. Už se mu to povedlo v Den, kdy se Země zastavila a mělo namále i v sequelu Fantastické čtyřky. G. I. Joe: Odveta to ovšem vezme z jedné vody načisto a wolframová krutobomba vymaže Londýn z povrchu zemského. Londýn je navíc město jeřábů a pilně staví další a další cíle. Např. mrakodrap The Shard, nejvyšší budovu ve státech Evropské unie. Už tenhle titul si přímo říká o dezintegraci na milion malých nepotřebných kousků.

7. San Francisco

Stačí jeden záběr a hned víte kde jste. Červený most Golden Gate je velkým lákadlem nejen pro turisty, sjíždí se za ním celý zbytek Ameriky. A proto je také magnetem přírodních katastrof (Jádro) a nejrůznějších zrůdiček (obří chobotnice z It Came from Beneath the Sea nebo obří žralok z Megashark vs. Giant Octopus). Vrcholným kouskem samozřejmě bylo, když Magneto ve třetích X-Menech použil slavný Golden Gate místo taxíku. Ale pozor, San Francisco hraje klíčovou roli v sérii Star Trek a to jak ve starém, tak v novém filmovém zpracování. Je to hlavní město tamní Země, takže tu sídlí velitelství Hvězdné flotily. V prvním Abramsově filmu si to sem namířil Banův obří vrták, ve dvojce to tu Cumberbatch rovnou trochu rozboří. A nebude sám, město mají v hledáčku i příšery z Del Torova Pacific Rim. Nejvyšší čas se přestěhovat.

8. Las Vegas

Město hříchu si pár facek atomovkou určitě zaslouží, ne? Ve skutečnosti se Hollywoodu zamlouvá proto, že je tu spousta výrazných budov na jednom místě. Opulentní kasínohotely, autodráha s newyorským panoramatem, kopie eiffelovky, kopie Vítězného oblouku, kopie čehokoliv, co vás napadne. Úpadek civilizace se nejlépe demonstruje na Las Vegas, ať už před apokalypsou nebo těsně po ní. Gamblerství je navíc děsně návykové, což nám krásně ukázal třetí Resident Evil. Con Air jenom trochu pochroumal hlavní ulici, takže zase musel přijít Emmerich a nechat Las Vegas spolknout obřím zemětřesením. Na toho chlápka je prostě spoleh.

9. Chicago

Z pohledu Evropana je Chicago jen "další americké město", ze kterého si pamatuje tak maximálně ten obří lesklý blob na jednom z náměstí. A to jen proto, že ho viděl v závěru Zdrojového kódu. Pokud se do Chicaga v dohledné době nechystáte, doporučujeme kromě průvodců z řady Rough Guide nebo Lonely Planet třeba třetí Transformery. Ti rozbombardují město v podobném duchu jako finále Avengers, takže budete mít spoustu času na obdivování mrakodrapů a uliček, dokud se neroztříští jako porcelán po babičce. Město mělo z návštěvy Michaela Baye velkou radost, protože teď konečně nebude dalším z mnoha. Patří do zlaté ligy rozprášených metropolí. Kdo by za tohle nedal maximální možnou slevu na daních?

10. Řím

V podstatě alternativa k Paříži. Romantika, památky a davy otravných Italů. Místo eiffelovky si dosaďte Koloseum, místo Armageddonu již několikrát zmiňovanou náhražku jménem Jádro, a může se začít bořit. Koloseum samozřejmě zneužilo víc filmů - od Cesty Draka přes Double Team, Jumpera až po Gladiátora. Nikdo z nich ho ale nějak výrazněji nezlikvidoval. Že by falešná úcta k opravdu starým památkám?

Co ze žebříčku vyplývá? Pokud chceme něco zničit, musíme si to zlikvidovat sami. UPP tu máme, takže stačí filmař s velkou odvahou, nějaká ta masivní sleva v postprodukci a rozumně zvolený terč. Co byste navrhovali vy?