Kariéra Kathryn Bigelow nabrala v poslední pětiletce dost nečekaný směr. Bývalá manželka Jamese Camerona tak nějak došla k tomu, že jí nestačí mít na kontě vydařený upíří horor Na prahu temnot, akční klasiku Bod zlomu nebo sci-fi parádu Zvláštní dny. Kdepak, téměř šedesátiletá režisérka se rozhodla, že je na čase zvednout laťku, načež poslala Jeremyho Rennera do Iráku, aby tam demontoval bomby.

Jejího malého válečného thrilleru Smrt čeká všude si v roce 2009 dlouho nikdo nevšímal. Před Oscary se ale zvedla obrovská vlna pozitivní šeptandy, která film dovedla k legendárnímu šestioscarovému triumfu, u kterého paradoxně zaplakal právě Cameron se svým Avatarem. Z Bigelow, která ten večer jako první žena v historii získala Oscara za režii, se tak stala velmi sledovaná persóna, která záhy začala chystat film o lovu na Usámu bin Ládina.

To ale ještě nebylo 30 minut po půlnoci. Dvouleté přípravy patřily jinému projektu, ve kterém chtěli Bigelow a její nový nejlepší kamarád Mark Boal (Oscar za scénář Smrt čeká všude) ukázat afgánskou bitvu o Tora Bora. Pětidenní válčení z konce roku 2001, které mělo skončit dopadením Usámy bin Ládina v nebezpečných horách, bylo jedním z mnoha amerických fiasek v boji proti terorismu. A ostře sledované duo při práci získalo spoustu informací o zákulisním fungování CIA. Nakonec ale tyhle znalosti muselo kvůli osudovému 2. květnu 2011rychle vetknout do nového kontextu.

Těsně před začátkem plánovaného natáčení totiž Američané konečně trefili do černého, načež Boal a Bigelow odložili hotový scénář a jali se psát nový, jež logicky končil nejčerstvějšími událostmi v pakistánském městě Abbottábád. Přísně procedurální drama pak díky mnoha kontaktům ze CIA získalo svou hlavní hrdinku - mladou agentku Mayu (Jessica Chastain), která strávila celou svoji kariéru pátráním po nejnebezpečnějším teroristovi světa. A zbývalo už jen jediné - vystavět kolem Mayi kruh vedlejších postav, které se za pomoci neschváleného mučení (jeho kontroverzní přijetí snad netřeba připomínat) a spousty dalších nemilých taktik propracovávají blíž a blíž k muži, který si 11. září 2001 udělal víc nepřítel než kdokoliv jiný na téhle planetě.

30 minut po půlnoci je pak nejen příběhem jeho dopadení. Především jde o téměř dokumentární sondu do práce CIA, která se snaží nastínit fungování dnešních protiteroristických organizací a také problémy a obsese lidí, kteří v nich pracují. A kteří dennodenně sedí u počítačů a snaží z útržků rozhovorů a dalších informací přijít na to, kam by měli co nejdřív poslat bandu po zuby ozbrojených chlápků.

 

Pod obrázky najdete rozhovory s Jessicou Chastain, Jasonem Clarkem a Kylem Chandlerem.

Kathryn Bigelow si tak opět ukousla zatraceně velké sousto. Její novinka už má ale na kontě jeden Zlatý glóbus (pro Jessicu Chastain), pět oscarových nominací a stomilionové tržby. Američtí recenzenti jej navíc chválí, kudy chodí, a 94% kladných recenzí na rottenech hlásí průměrné hodnocení 8,6/10. To je bilance, kterou se může chlubit málokterý film z poslední doby, a už proto byste 30 minut po půlnoci neměli minout. Brzy se totiž bude promítat nejen v českých kinech (tam dorazí již zítra), ale také ve školách, kde zamyšlená zrzka a manévry Navy SEALs určitě trhnou sebechytřejší kapitolu z učebnice. Nebo byste snad Jessice řekli ne?