Smrtonosná past 5 aneb A Good Day to Die Hard možná trochu podcenila valentýnské načasování. Už ve čtvrtek totiž vyrazila do boje s romanťárnou Safe Haven a... prohrála o 600 tisíc dolarů. Pátek už byl těsně ve prospěch Johnova ruského dobrodrůža a zbytek víkendu se rozdíl prohluboval tím víc, čím méně bylo v ulicích růžových kartiček, srdíček a bonboniér.

Ale nemá smysl si nic nalhávat - bylo to těsné. Dílem i kvůli mizerným recenzím, které nový Die Hard inkasoval ze všech stran. Nebudu si teď hrát na správného proroka, na to bude dost času v naší recenzi (Pátá Past měla mít původně českou premiéru taky na Valentýna, ale pomazané hlavy to nakonec o měsíc posunuly), naopak pochválím 20th Century Fox za solidní kampaň, která McClaneovi vydojila pětadvacet milionů za víkend (33 milionů i s Valentýnem). Navíc máme tenhle týden pondělní Presidents Day, takže s trochou studiové magie se mohou Foxové ohánět čtyřiceti miliony! Jen někdo nesmí vynést na světlo, že čtyřka vydělala těch 33 milionů bez valentýnské podpory, a tak jde vlastně i přes vydatnou marketingovou masáž spíše o mírné zklamání. Ostatně i nižší rozpočet (92 milionů oproti 110 milionům u čtyřky) naznačuje, že Foxové holohlavému poldovi věřili o fous méně než dřív.

A co to vlastně studiu vyhrálo? Určitě spokojení diváci. Jste v rozpacích? Ano, mluvil jsem o zdrcujících kritikách, ale na CinemaScores dostal film B+ a šuškanda o tom, že to "vlastně není vůbec tak špatný", snímek během soboty vystřelila zpátky do čela žebříčku. Takže tedy velký rozpor mezi kritikou a publikem? Nabízí se srovnání s Babovřesky, ale tak krutý k McClaneovi nebudu. Nezbývá, než si počkat na vlastní názor. U Jeníčka a Mařenky se např. s 15% kladných recenzí na Rottenech taky neshodnu, podle mě jde o pohádkovou petardu, která musí fandům pokleslých žánrů vykouzlit úsměv na rtech. Ale o tom až někdy jindy. Největším soupeřem Willise totiž v nedělní koncovce nebyla romantika Safe Heaven, ale zcela nečekaně vítěz minulého víkendu - Identity Thief. Jakmile pominulo valentýnské šílenství, vrátila se Melissa McCarthy zpátky do ringu a zajistila si skoro nejsilnější sobotu ze všech. Je z toho záviděníhodný pokles pouhých 32% a 23,4 milionů za víkend. Až se objeví definitivní výsledky, bude ten rozdíl možná ještě menší než půldruhého milionu.

Safe Haven nakonec tedy na bronzovém postu s působivými 21,4 miliony. Na třicetimilionový romantický výplach od Lasse Hallströma je to férová částka, tentokrát spíš než obsazením dotována autorem knižní předlohy (Nicholas Sparks napsal Zápisník jedné lásky a Milý Johne). Josh Duhamel ovšem nemá starpower Channinga Tatuma, takže producenti museli spoléhat na 14. února. A zjevně to celkem vyšlo. I když snímek příští víkend zažije obrovský drop, na pozvolné vyšumění do černých čísel to stačit bude.

Na dalším místě útočil na děti nízkorozpočtový animák Escape from Planet Earth. Weinsteini se v něm snaží otočit klasickou zápletku a hrdiny jsou mimozemšťani, kteří se snaží utéct zlým pozemským vědcům. Ukázky nám nahánějí husí kůži, ale batolící se přežvýkavci zjevně kina okupují ve slušných počtech - skoro 17 milionů na totálně nonameový animák, to je částka, o které si Arnie i Sly mohou nechat jen zdát. Na zbylých pozicích se pohybuje už pouze v sedmiciferných hodnotách. Warm Bodies těžil stejně jako zbytek Top Tenu z malých poklesů daných Valentýnem - do kina zkrátka chodili všichni a trendy mladé páry jdou samozřejmě raději na zamilované zombie než na adaptované frky od Lasseho nebo tklivé drama Richarda LaGravanese. Jeho Beautiful Creatures jsou dalším logickým krokem v jeho filmografii. Někdo na ně ale zcela zmatkařsky dal šedesát milionů místo obvyklých dvaceti a výsledkem je mnoho pláče, protože mrzkých sedm milionů za víkend znamená pořádný průšvih. Divíte se, když je v názvu Creatures a plakát vypadá jako něco od Burtona? Tahle kombinace Valentýna nevyhrává.

Druhou půlku žebříčku si mezi sebou přetahují Vedlejší účinky s Terapií láskou (obojí kolem šesti milionů), případně Jeníček a Mařenka s honem na Usámu (obojí kolem tří milionů). Tady moc není o čem mluvit - Terapie dál úspěšně honí nejrůznější pozlacené úspěchy a dost možná i stupňuje marketing v Evropě, aby dosáhla i do zámořských šrajtoflí. Celosvětových 140 milionů ani zdaleka není konečných a dvacetimilionová bipolární romance ještě určitě něco přihodí. Jeníček s Mařenkou sice v Americe příliš parády neudělali, ale na jejich jména slyší mnohem lépe v Evropě, kde oproti americkým padesáti milionům už nastřádali dvojnásobek a u nás se teprve na lov čarodějnic chystají. Pří anorektickém rozpočtu je to zaručený hit, který Tommy Wirkolovi otevře nejedny blockbusterové dveře. A z toho mám upřímnou radost.

A McClane? Můžeme Johna Moorea a Skipa Woodse proklínat jak chceme, ale kultovní hrdina i pod jejich tíhou vábí davy. A bude v tom pokračovat i příští týden, protože slibně vypadají horůrek Dark Skies se s ní nebude prát na jeho písečku a béčkový akčňák Snitch zas do kin spíš zabloudil - zápletkově i rozpočtově by mu mnohem víc slušela videopůjčovna. Proto Willis i příští týden nabere slušných pár milionů a bude trpělivě vyčkávat s útokem na bývalý východní blok. A tahle hnusná vypočítavost nakonec zaručí, že za dvě, tři sezóny se Bruce nechá ukecat znovu. A teprve tehdy ho asi diváci definitivně klepnou přes prsty. Což by na druhou stranu mohlo být krutě nespravedlivé, protože co kdyby se šestka náhodou povedla? Tahle sequelová setrvačnost je bohužel neúprosná. Nemyslete na ni a radši tipujte, jak blízko pátá Past dostřelí celosvětovým tržbám té čtvrté (384 milionů dolarů).

Kompletní žebříček víkendových tržeb zde.