Nakonec to nebyly chudé Vánoce, i když velká popcornová konkurence na Hobita nezaútočila. Jenže se náramně dařilo trochu náročnějším bijákům, které nepokrytě pokukují i po zlatých plešounech: Bídníci i Django dokázali naplno využít svátků a vydolovali z peněženek tolik peněz, v kolik snad nedoufali ani samotní tvůrci.

Hobit ale první pozici uhájil a k desetimilionovým nášupům ze svátečních dní přidal i 33 milionů dolarů z posledního víkendu roku. Aktuálně to dělá už 222 mega z Ameriky a další čtyřstovku ze zbytku světa. Hobit tak plně využil absence 3D konkurence nebo jiného blockbusteru rodinného ražení. Pořád to ale vypadá, že jeho americké tržby zůstanou ve stínu zisků Dvou věží i Návratu krále, což je tváří v tvář dražším lístkům vcelku zklamání. Středozemě ale neřekla poslední slovo.

DENNÍ AMERICKÉ TRŽBY HOBITA A PÁNA PRSTENŮ

Prachy se nicméně točily celkově ve velkém. Jednoznačné nadšení přinesl start filmové verze Bídníků. Muzikálová legenda vzala kina útokem – už v úterý vytáhla z pokladen 18 mega a jen do neděle se účet nafoukl na průběžných 67 milionů dolarů!

I když oscarovou díru do světa Bídníci nejspíš neudělají, protože u kritiků a zámořské odborné veřejnosti nepochodili zdaleka tak dobře jako jiné muzikály let minulých (a my se nedivíme), sto mega jen z Ameriky nastřádají jako nic a další desítky milionů dolarů postupně přitečou ze světa. Muzikál za vcelku skromných 61 milionů dolarů bude těžce výdělečnou záležitostí – fanoušků téhle divadelní stálice jsou holt mraky po celém světě.

SROVNÁNÍ AMERICKÝCH TRŽEB MUZIKÁLŮ

Výborně je na tom ale i Nespoutaný Django, který po šesti dnech promítání schraňuje už milionů 64. Tarantinovo laškování s westernovým žánrem má výborné reference a zjevně ho bratři Weinsteinové zvládli i skvěle prodat (stejný distribuční termín, jaký měla předloni Coenovic Opravdová kuráž, se vyplatil), proto i tady stovka padne bez problémů.

Je nicméně zajímavé sledovat, jak vysoko se Tarantino v hollywoodské hierarchii propracoval a jak moc mu obrovský komerční úspěch Hanebných panchartů rozšířil možnosti: Zatímco jeden díl Kill Bill oficiálně přišel na 30 milionů dolarů, pseudolaciné Auto zabiják i evropští Bastardi už stáli po sedmdesáti milionech a na Djanga už Tarantino uvalil kulatých sto mega. Ještě deset let a už tu budou hrozit megafláky o Cameronových rozpočtech… Quentin si to ale může dovolit, protože ctitelů má hodně a daří se mu v pohodě oslovovat i davy mainstreamových diváků. Proto bude i tahle krvavá americká story s klobouky, kvéry, Leem DiCapriem a Jamiem Foxxem sakramentsky komerčně úspěšná. Dveře k dalšímu projektu jsou otevřené dokořán.

AMERICKÉ TRŽBY FILMŮ QUENTINA TARANTINA

Aby toho nebylo málo, vstříc čistému zisku jde i rodinná taškařice Parental Guidance aka Rodičovský manuál. Komedie s Billym Crystalem za 25 milionů dolarů má díky vánoční hojnosti na kontě skoro třicítku, takže i když nejde o kdovíjakou hitovku, studio na ní tratit nebude.

Napínavější bude sledovat krimithriller Jack Reacher. O víkendu spadly jeho zisky stejně jako u Hobita o 10% dolů, což vedlo tentokrát ke čtrnácti milionům. Celkově jich má ale Reacher na kontě jen sedmdesát z celého světa, takže na kdovíjaký trhák to pořád nevypadá.

Přes Vánoce si vcelku citelně vylepšila skóre komedie Čtyřicítka na krku (průběžně 37 milionů z Ameriky), v krasojízdě pak pokračuje historická spielbergovina Lincoln, která to už dotáhla na 132 milionů dolarů jen z USA a Kanady.

Do desítky se vešel ještě zasloužený propadák The Guilt Trip, nevýrazný animák Legendární parta a Příšerky s.r.o. v obnovené 3D premiéře.

Kompletní žebříček víkendových tržeb zde.

Za týden do kin vstoupí drama Promised Land s Mattem Damonem a tsunami-doják Nic nás nerozdělí s Ewanem McGregorem a Naomi Watts. Hrozící průser se pak pokusí zaplašit nová 3D verze Texaského masakru.