Poněkud vesmírný výplach

Rodinné video týdne

Tenhle týden pro filmové fanoušky po celém světě odstartoval hodně smutně. Po skoku z mostu zemřel Tony Scott, režisér, kterému děkujeme za ohromné množství akčních klasik a filmař, na jehož další zářezy jsme se nesmírně těšili. Fanoušci po celém světě si ho začali připomínat různými video-poctami, tedy sestřihy nejlepších momentů z jeho režijních počinů. My si ho však připomeneme trochu jinak: Filmem Boy and Bicycle. Je to krátké cvičení, které je obrazem Scottova mládí a jako rozlučka s velkým filmařem je o to dojemnější, že celý kraťas s Tonym v hlavní roli režíroval jeho bratr Ridley. Na konci vás čeká hodně silné mrazení v zádech.

Konec týdne

Nolanův závěr trilogie o Temném rytířovi byl patřičně bombastický a většina diváků odcházela z kinosálů tak spokojená, že měla úsměv od ucha k uchu. Jako vždy se ale našli i tací, kterým se Batmanovo finále nezdálo a určitě by vymysleli podstatně lepší konec. Od toho jsou tu lidé z How It Should Have Ended, kteří v případě Batmana přišli rovnou s několika různými verzemi, jak mohl Nolan epický příběh bezbolestně zakončit. Všechny jsou k popukání a jak to tak bývá, všechny dávají o něco větší smysl než "originál". A závěrečné posezení nad kávou je boží úplně.

Loupež týdne

Jedna rada do života: Když už chcete někomu vykrást barák, ujistěte se, že v něm zrovna nikdo není. Vyvarujete se trapasu, který podstoupil jeden zlodějíček v L.A. Ten se vkradl do domu Jamese Todda Smithe. Nic vám to něříká? A co takhle LL Cool J, lepší? Amerického herce a rappera vzbudil ve dvě hodiny ráno alarm a když se šel podívat o patro níže, přichytal zloděje při činu. Místo toho, aby se utekl někam schovat a zavolal policii, však zloděje na vlastní pěst zpacifikoval. Zatímco se neznámý zloděj připravuje až na několik desítek měsíců vězení, Cool J si nechává odinstalovat alarm. Do baráku už mu totiž raději nikdo nevleze.

Historické okénko týdne

Každý správný filmový fanoušek už slyšel o Hammer Films a každý správný fanoušek hororu má největší fláky tohoto studia vystavené doma na poličce. Hammer o sobě teď pomalu ale jistě dává znovu vědět (naposled Ženou v černém s Danielem Radcliffem), k čemuž mimo jiné využívá svého nového YouTube kanálu. Najdete tam pohledy za kulisy starších filmů a sneak peek na novinku The Quiet Ones. Jedno z nejzajímavějších videí je však devadesátivteřinovka, která v rychlém sestřihu připomíná nejzářivější momenty tohoto britského studia, jehož kořeny sahají až do třicátých let minulého století.

Hudební video týdne

Právě díky bláznům jako je YouTube uživatel dondrapersaywhat bude ve Víkendovém výplachu vždy o čem vyprávět. Tenhle člověk se na pár miliard hodin zavřel na půdě, sjel tam několik desítek filmů a přestřihal je tak, aby zapadaly do "Baby Got Back" od Sir-Mix-A-Lota. Kdyby klip nedoprovázely titulky a na pozadí nehrála samotná píseň, asi byste jí nepoznali, ale to je úplně jedno. Člověka tohle video pobaví určitě. Naopak děsivá je představa, jak ohromné množství času takový sestřih musel zabrat. Dondrapersaywhat má náš obdiv.

Behind the scenes video týdne

Že za filmovým řemeslem stojí hromada těžké práce, které si ve výsledku diváci ani nemusí všimnout, všichni moc dobře víme. Právě díky drobným detailům ale rozeznáte výborný film od toho průměrného. Norman a duchové, jak to podle zahraničních recenzí vypadá, spadá do té první skupiny. Práce je za ním opravdu hodně. Stop-motion animací natočený snímek totiž vyžaduje opravdové kulisy, opravdové postavičky a neskutečnou trpělivost. Chcete důkaz? Podívejte se na tenhle pohled za kulisy. V minutu a půl dlouhém sestřihu je zobrazena veškerá práce, která stojí za jednou jedinou rekvizitou. Ohromující záležitost.

Reklama týdne

Do světa stop-motion animace ještě jednou, tentokrát pod dohledem legendárního Aardman Animation. Tvůrci Wallace a Gromita natočili reklamu na nové kopačky od Nike. Do hlavní role obsadili španělskou fotbalovou hvězdu Andrése Iniestu, ve skutečnosti si tu ale tenhle sportovec moc nezahrál. Všechnu práci za něj odbyla loutka. Vznikla z toho reklama, která sice nikterak neoslní, protože není kdovíjak působivá. Je ale originální a má skvělou pointu, což diváci zdegenerovaní reklamami na prací prostředky jistě ocení.

Přistání týdne

Ve věku dvaaosmdesáti let zemřel Neil Armstrong, člověk, který jako první kráčel po měsíční krajině. Jeho odchod přinutí média po celém světě vyhrabat archivní záběry a připomenout, o jak zásadní událost v lidské historii se jednalo a jaký význam pro nás Armstrongovy krůčky mají. My si je připomeneme také. Nebude to však vzpomínka ve výplachovém stylu, tentokrát budeme zcela vážní. Jelikož je vysoce pravděpodobné, že většina našich čtenářů byla v devětašedesátém ještě na houbách a nepatřili tak mezi šest set milionů diváků, kteří seděli u televizoru a přistání sledovali živě, připomeneme vám přenos prostřednictvím YouTube.

Přistání týdne (ano, druhé)

Když už jsme u těch vzácných záběrů, dokumentujících dobývání vesmíru, podívejme se na ještě jedno přistávací video, tentokrát podstatně mladší. Jedná se o kratičký záznam přistání Curiosity na Marsu. Vlastně je to spíš forma fotodokumentace (o pěti snímcích za vteřinu), která díky snímkové frekvenci videa působí značně uspěchaně (patnáct snímků za vteřinu, celou událost tedy uvidíte třikrát rychleji). Je to ale opět jedno z těch videí, které přepisují lidské dějiny a jako takové, ačkoliv z něj pravděpodobně nebudete moc moudří, byste si ho neměli nechat ujít. Až se pak vaši potomci budou stěhovat na Mars, budete jim moct vyprávět, jak jste přistávací rutinu viděli před desítkami let na jednom božím webu jménem MovieZone.

Duel týdne: V minulém duelu jsme se vás ptali, jestli se více těšíte na Bullet to the Head nebo na The Last Stand. I přes to, že má Slyova řežba podstatně nadupanější trailer, většina z vás volila Schwarzeneggerův návrat. Proč? Protože Arnie, co je to za otázku?

 

Dnešní duel se ponese v duchu dobývání vesmíru. Při pohledu na záznam přistání na Měsíci se vám zákonitě musely vybavit všelijaké konspirační teorie, které si stojí za tím, že Armstrong pobíhal akorát po filmovém studiu, nikoli po Měsíci. Takže: Myslíte si, že Američané na Měsíci opravdu přistáli, nebo že je záznam pouze geniální trikovou prací filmařů? Do předmětu napište Přistáli / Nepřistáli a do zprávy rozepiště důvody své volby.