Režisér Len Wiseman se rozhodně nebojí velkých výzev. Nebojí se totiž ani velkých značek, které na jednu stranu mají zvuk a jistou publicitu, zároveň ale jejich vznik sleduje spousta zvídavých fandů a nedůvěřivých pamětníků. U Smrtonosné pasti 4.0 Wiseman uspěl, to mu přiznám i přesto, že se mi vyměklý návrat Johna McClanea příliš nepozdával. Čtvrtá Past totiž vydělala a většina diváků ji akceptovala jako organickou součást slavné akční série. S Total Recall to ale tak dobře nedopadlo.

Sci-fi blockbuster, který studio Sony dlouho vydávalo za novou adaptaci předlohy od P. K. Dicka (tříprsá štětka a design mašiny implantující vzpomínky nicméně jasně ukázaly, že jde o klasický remake), rozhodně zaujal prvními ukázkami. Očekávání se ale vůbec nepovedlo šponovat a okolo projektu nevznikl ten správný mohutný „buzz“. Filmu evidentně chyběla velká hvězda v hlavní roli a výraznější marketingový prvek, který by z filmu sejmul pel jisté zbytečnosti a bezkrevnosti.

Proto Total Recall utržilo o prvním víkendu v amerických kinech jen 26 milionů dolarů. A to je slabota. Podobný otvírák letos nastartoval žánrem i naturelem spřízněnou Bitevní loď na chabých 65 milionů dolarů. Total Recall přitom v Americe o moc úspěšnější nebude, při průměrných odezvách diváků a drtivých kritikách nasbírá sotva sedmdesát milionů, a to je málo. Zmíněná Bitevní loď měla štěstí alespoň v tom, že čtvrtmiliardu nahrabala ve zbytku světa. Nové Total Recall s Colinem Farrellem ale takovouhle výtěžnost asi neprokáže.

SROVNÁNÍ TRŽEB DICKOVSKÝCH ADAPTACÍ

U Sony teď bude dusno, protože takhle mdlý výsledek udělá slušnou paseku v účetních knihách. Bude třeba kouzlit s čísly: Studio taky tváří v tvář odhadům tržeb přispěchalo s ujištěním, že film nestál odhadovaných 200 milionů dolarů, ale „jen stopade“ (BOM dokonce uvádí pouze 125). Nic to ovšem nezmění na faktu, že tenhle záměr vůbec neklapl. Tuplem když si člověk uvědomí, že původní adaptace Total Recall za mořem utržila 120 milionů, tedy skoro dvakrát tolik, než kolik urve nová verze (započteme-li inflaci, tak dokonce třikrát tolik!). V Sony se prostě přepočítali a vyhodili prachy oknem. Bohužel v tom nebyli sami - je smutné, že letošní výjimečně bohaté nabídce velkých sci-fi fláků, divácké peněženky nepřály. Zejména v Americe bylo těch failů až příliš mnoho (připomeňme třeba fiasko Johna Cartera nebo rychlý úpadek zájmu o Promethea). Sci-fi je zrádný žánr. 

První příčku kasovního žebříčku tak mohl v klidu obhájit Batman. Stačilo mu na to 36 milionů o třetím víkendu v distribuci. Temný rytíř povstal se vyškrábal už na 733 mega celosvětově, a to díky aktuálním 354 milionům z Ameriky a 378 z ostatních trhů. Co se týče zámořských tržeb, tak se nůžky mezi fenomenálním Temným rytířem a zakončením batmanovské trilogie víc a víc rozevírají. Dvakrát holt do téže „jokerovské“ řeky nevstoupíš. V globálu jsou ale zisky sakramentsky vysoké a miliarda se neodvratně blíží.

SROVNÁNÍ DENNÍCH AMERICKÝCH TRŽEB BATMANOVSKÝCH FILMŮ

Bronzový stupínek patří třetímu dílu rodinné série Diary of a Wimpy Kid (u nás známé jako Deník slabocha nebo Deník malého poseroutky). Epické zakončení téhle trilogie o uječených harantech sice vydělává nejpomaleji ze všech tří dílů, protože na úvod si připsalo jen čtrnáct mega, tedy o třetinu míň než předchozí díly, ale při dvacetimilionovém rozpočtu se i čerstvý díl zaplatí. Čtyřka by už ale nemusela zabírat v kině místo a bránit nějakým potenciálně kreativnějším projektům.

TRŽBY DENÍKŮ MALÉHO POSEROUTKY

Špatně se na čtvrté pozici vede Době ledové 4. Aktuálních 131 milionů z Ameriky je zklamáním, důkladně ho nicméně vyvažuje ohromných 715 milionů dolarů celosvětově. Scrat se v Evropě a Asii asi nikdy neokouká.

Na pětce dál padá komediální katastrofa jménem Sousedská hlídka, na které se spálily hvězdy jako Vince Vaughn, Ben Stiller a Jonah Hill. O příčku níž hláškuje zábavný Méďa, ten ale za mořem už zdolal metu 200 milionů dolarů a solidně se rozjel i na ostatních kontinentech. Holt velké letní překvápko.

Do desítky se vešly ještě zklamavší čtvrtý díl taneční série Let´s Dance, rozpačitý restart Spider-Mana, nákladná pixarovka Rebelka a striptérský kasaštyk Bez kalhot.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden se začnou o komediální Zlaté glóby hlásit Meryl Streep, Tommy Lee Jones a Steve Carell v hřejivé oddychovce Druhá šance aka Hope Springs. Vyšší kasovní ambice nicméně mají akčňák Bourneův odkaz a bláznivá volební komedie The Campaign s dvojkou Ferrell & Galifianakis.